Zlatý věk muzikálu
V rubrice Music &… pokračujeme procházkou nejznámějšími muzikály a dalšími filmy s hudební tématikou válečných a poválečných let. Víte například, že na špičce tehdejších hitparád se objevovala jména jako George Gershwin nebo Irving Berlin? O oblíbenou muzikálovou herečkou byla krasobruslařka Sonja Henie?
Během druhé světové války vyráběla hollywoodská filmová studia hlavně vlastenecké a nostalgické muzikály, které měly sloužit jako rozptýlení v těžké poválečné době. V 50. letech nastal zlatý věk muzikálu, což souviselo nejen s technickým pokrokem (barva nebo hi-fi systém), ale především s rozvojem hudebního průmyslu a nahráváním soundtracků. Filmové písničky se staly hlavní atrakcí a pravidelně obsazovaly první příčky hudebních hitparád. Přímo pro muzikál psalo hudbu mnoho populárních skladatelů. Řeč je třeba o Irvingovi Berlinovi, Coleu Porterovi nebo Georgi Gershwinovi.
Ten, který popularizoval muzikál
Kromě muzikálů vznikaly biografické filmy o slavných hudebnících, například populární film studia Warner Bros Yankee Doodle Dandy (1942) v režii Michaela Curtize. Za hlavní roli získal Oscara herec James Cagny, který ztvárnil broadwayskou legendu a otce americké hudební komedie George M. Cohana. Oblíbeným subžánrem se staly také muzikály odehrávající se na ledě, ve kterých hrála norská šampiónka v krasobruslení Sonja Henie. Muzikály s mladičkou norskou hvězdou, například Thin Ice (1937), My Lucky Star (1938) nebo Zasněžená romance (1941), produkovalo ve 30. a 40. letech studio 20th Century Fox.
Nejvíce úspěšných muzikálů ale vytvořilo studio MGM, kde působil jako producent Arthur Freed, jenž také psal texty k populárním písním – třeba Singing in the Rain nebo You Are My Lucky Star. Freedovi se připisují zásluhy za stylistickou proměnu, modernizaci muzikálu a objevení mnoha talentů a hvězd, které přivedl z broadwayských divadel k MGM. Kdo mezi ně patřil? Třeba Gene Kelly, Judy Garland nebo Frank Sinatra. Produkční jednotka Arthura Freeda se obklopila schopnými režiséry, pro MGM tak natáčely takové muzikálové režisérské legendy jako Vincente Minnelli, Stanley Donen nebo Busby Berkeley.
Poslechněte si zpívání v dešti:
Vincente Minnelli působil u MGM téměř třicet let a kromě úspěšných muzikálů režíroval i dramata, komedie a romance. Jeho režisérský styl je charakteristický silnou barevností a snovými scénami. Během války natočil Minnelli muzikál Cabin in the Sky (1943), do kterého obsadil jen herce černé pleti a proslavil herečku afroamerického původu Lenu Horne. Nebývalý úspěch se dostavil s Minnelliho dalším filmem Setkáme se v St. Louis o rok později, ve kterém zazářila mladá hvězda a manželka Minnelliho, Judi Garland. Minnelli poté spolupracoval s tanečníkem a choreografem Genem Kellym, který se pro taneční čísla v muzikálu Američan v Paříži (1951) inspiroval moderním baletem. Hudbu složil George Gershwin. Američan v Paříži získal Zlatý Glóbus a celkem šest Oscarů. Poté Minnelli režíroval ještě například muzikál Přidej se k nám (1953) s Fredem Astairem a Cyd Charisse nebo Gigi (1958) oceněný devíti Oscary a dalšími cenami.
Zpívání v dešti nejdřív neuspělo
Dalším významným režisérem pracujícím pro MGM byl Stanley Donen. Začínal jako profesionální tanečník na Broadwayi, později si ho najalo studio Columbia a produkční jednotka Arthura Freeda pro MGM. Začínal jako herec a choreograf, později režíroval několik velice úspěšných muzikálů, například Ve městě (1949) v hlavní roli s Frankem Sinatrou a Genem Kellym, Royal Wedding (1951) s Fredem Astairem nebo Usměvavou tvář (1957) s Fredem Astairem a Audrey Hepburn. Dodnes uznávaný a citovaný muzikál Zpívání v dešti (1952) nebyl v době svého uvedení příliš úspěšný, svou popularitu si vydobyl až s postupem času. Film spolu s Donenem režíroval Gene Kelly, představitel hlavní role a autor choreografie. Muzikálová komedie vtipně a s nadhledem paroduje vlastní žánr, děj se odehrává na konci dvacátých let. Tehdy způsobil v Hollywoodu velký rozruch a také nadšení příchod zvuku. Ovšem někteří na něj i doplatili – hlavně „němí“ herci.
V 50. letech začala hollywoodské produkci konkurovat televize. Na odliv diváků velká studia reagovala technickými inovacemi. S barvou a ruční kamerou experimentoval režisér George Cukor, který natočil remake muzikálu Zrodila se hvězda (1954) s Judi Garland a Jamesem Masonem v hlavních rolích. Několik hudebních filmů natočil i režisér německého původu Ernst Lubitsch, který proslul v Hollywoodu spíše svými sofistikovanými komediemi a dramaty, jeho muzikál Veselá vdova (1934) byl oceněn Americkou filmovou akademií.