Thriller Zmizelá varuje: Mohlo by se to stát i vám!
Co dělat, když vám za podivných okolností zmizí žena a vy se stanete hlavním podezřelým? Knižní bestseller americké spisovatelky Gillian Flynn se dočkal filmové podoby, které se ujal velezkušený režisér David Fincher. "Románu rodinného života" dodává šťávu výborný soundtrack od Trenta Reznora z Nine Inch Nails.
Na filmech Davida Finchera je těžké hledat něco špatně. Je to dost možná nejvyzrálejší a nejtalentovanější režisér současnosti, autor s jasně rozeznatelným stylem, který se ale většinou podřizuje látce. Divákem dokáže manipulovat v tom nejlepším slova smyslu: umí ho filmově uhranout a dostat do své moci, ať už vypráví příběh vzniku Facebooku (recenze filmu Social Network) nebo pátrán po sériovém vrahovi Zodiacovi.
Zmizelé v tomto směru nechybí nic z Fincherovy filmařské zručnosti. I tady se divák dočká precizní práce s vyprávěním, velmi náročným styem „falešného vypravěče“, který se dnes už jen tak nevidí. Pokud ale znáte knižní předlohu, založenou na zásadních „twistech“ ve vyprávění, filmová verze vás de facto jen provede příběhem. O překvapení pak nemůže být řeč.
Poslechněte si vynikající soundtrack ke Zmizelé z dílny Trenta Reznora. Inspirace: nevěstinec (celá zpráva)
[soundcloud url=“https://api.soundcloud.com/playlists/52032397″ params=“auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true“ width=“100%“ height=“450″ iframe=“true“ /]
Možná je škoda, že i pod scénářem je podepsaná autorka předlohy, jež zřejmě nemá od látky natolik patřičný odstup, aby se na ni dokázala podívat pod jiným světlem. I když si totiž film užíváme v módu „postavy z knihy ožívají na plátně“, nikdy tento výchozí pocit nepotlačíme natolik, abychom se příběhu plně odevzdali a ponořili se do něj. Příliš nepomáhá ani zvláštní „zcizovací“ castingová volba Neila Patricka Harrise do jedné z rolí, která trochu znepokojivým způsobem navazuje na slavnou postavu Barneyho ze seriálu Jak jsem poznal vaši matku.
Vzhledem k náročnosti předlohy, jež využívala střídavých vyprávění hlavních postav – v případě Nicka Dunna z pozice člověka reflektujícího samotné vyšetřování zmizení manželky, v případě Amy, jeho pohřešované ženy, postupné rozkrývání záhady formou jejích deníkových záznamů – je ale Zmizelá přesto precizně zvládnuté dílo. Mohl to být jen galimatyáš flashbacků, ale není; právě tady se pozná Fincherova vyzrálost, díky níž se mezi dvěma styly vyprávění dokáže pohybovat bez viditelných švů a pohled druhé strany tak do celku zařazuje velmi efektivně.
I filmová verze si zachovala kouzlo předlohy, které příběhu dává to něco, co ho odlišuje od stovek podobných námětů. Nápad rozehrát thrillerovou zápletku na půdorysu manželské krize je originální a dává příběhu možnost rozpitvat principy manželského svazku spolu se všemi konvencemi s ním spojenými, byť, pravda, ve vyhrocené formě žánru thrilleru. Stejně tak jako předloha dokázala v některých místech ve čtenáři vyvolat pocity deja vu, tak se motiv podařilo přenést i do filmu.
Je to právě ona dynamika dvou odlišných osobností v konfliktu, která dělá ze Zmizelé jeden z nejoriginálnějších počinů roku. Hra na kočku a na myš, při níž je dovoleno vše a nic není svaté, včetně názorné ukázky manipulace veřejného mínění prostřednictvím médií, schopných jeden den o někom mluvit jako o hrdinovi, druhý den o padouchovi. Film naopak ztrácí šťávu ve chvíli, kdy jdou do popředí dějové zvraty; kdy psychologii v nesprostém slova smyslu vystřídá skoro až béčková žánrovost, jež působí trochu jako povinnost než organická součást příběhu.
Zmizelá rozhodně není bůhvíjak výrazný Fincherův filmografický příspěvek, ale možná i to vychází z podstaty věci, tedy že máme co do činění s ekvivalentem „románu rodinného života“ Jane Austenové, jenž se jenom aktualizoval do podoby thrilleru. Možná, že ona obyčejnost, s jakou je nám Zmizelá předkládána, podbarvená výbornou, depresivní hudbou Trenta Reznora z Nine Inch Nails, v nás má od začátku rezonovat právě obyčejností a nenápadností. Mohlo by se to stát i vám!
Zmizelá
Drama, thriller, USA, 145 minut
Režie: David Fincher
Hrají: Ben Affleck, Rosamund Pike, Casey Wilson, Kim Dickens, Tyler Perry a další
Premiéra v ČR: 2. 10. 2014