the KRYŠTOF story (1.část)
Havířovské hudební uskupení (The) Kryštof, jehož kořeny sahají až do roku 1994, uzavřelo albem Poločas (Best of) první etapu své existence, aby po delší pauze mohlo deskou Jeviště směle načít tu druhou. Současná formace – zpěvák a herec Richard Krajčo a basový kytarista bulharského původu Nikolaj Atanasov Arichtev, kytarista Evžen Hofmann, řekové Nikos Petros Kuluris (saxofon) a Nikos Grigoriadis (trumpeta), bubeník Jakub Dominik a Ondřej Kyonka hrající na trombón, ti všichni se zasloužili o raketový vzestup popularity kapely v roce 2001, kdy se singl Lolita z debutového alba Magnetické pole stal nejhranější písní v českých rádiích. Za ta dlouhá léta prošla podoba skupiny Kryštof výraznou proměnou. Pojďme se tedy společně, prostřednictvím komentované diskografie, poohlédnout za vývojem tuzemské hudební skupiny, která se v očích mnoha příznivců neustále drží na vrcholu své kariéry, zatímco druzí spatřují v doprovodu nárůstu popularity a fanouškovké základny i kvalitativní kolísání ústředních a zdánlivě neotřesných atributů, díky nimž si party okolo Richarda Krajča doposud vážili.
Magnetické pole (2001)
První album, první singl, první davy fanoušků. Magnetické pole produkované Dušanem Neuwerthem zajistilo kapele smlouvu s EMI Music a ocenění jakožto objev české hudební scény. Lolita je písní, jež si své místo v playlistu rádií díky originálnímu textu a líbivé melodii hledá velice lehce až dodnes. S nasazením skladeb Ženy, zcela netradičního love songu, jehož refrén „Nejsi ženou obnošenou“ zná v našich končinách většina mladé a střední generace, a Cosmo$hop, bez kterého si fanoušci „kluků z havířovského sklepa“ nedokážou koncerty kapely představit, dostal pan Kryštof příležitost tvořit dějiny české pop music. Zároveň se však musel poprat s nálepkou jednoalbového zázraku, kterou si už hudební kritici potají připravovali. Ale abych nepředbíhal…
Skladby: Lolita, Líbej mě, Cosmo$hop, Poezie, Fantom a.s., Fantomska, Ženy, Zvířata, Nasavač, U vody, Know this cow, Padá sníh, Poezie (remix)
Nepřeslechněte:
Cosmo$hop – „Na paty, šlapem si já a ty…“, mohutné otřesy způsobené skákáním všech přítomných fanoušků, atmosféra by se dala krájet. Je třeba dodávat něco víc?
Lolita – „Brány nocí, vrány křídly leští háv…“. Někteří přátelé mi říkají: „Tohle musel napsat zfetovanej!“. Pokud nevěříte v hloubku Krajčových textů (z dřevních dob kapely), musíte alespoň ocenit jeho vrozený cit pro efektivní výběr pozoruhodných slovních spojení.
Ženy – Shlédli jste někdy klip této písně, za který musí být vděčné všechny české registrované mužské páry?
Nasavač – Jedna z mála veselých písní od Kryštofů. Humorný faktor Nasavače spočívá v dvojsmyslném textu. Z prvotního obrazu hlavního aktéra, pod nímž si představíme zmateného feťáka-nasavače, se v průběhu textu vyklube vysavač.
Poezie – Originální skladba o nejkrásnějším literárním žánru v kontrastu s textem „Poezii znám to je ta coura, manželský svazek vět si klidně bourá“ působí naprosto skvěle.
V siločarách (2002)
Druhá deska na sebe nenechala dlouho čekat. Po roce ve znamení nekonečné koncertní šňůry připravil Kryštof další mezník své kariéry, album V siločarách, jež se pyšnilo titulní skladbou Obchodník s deštěm o „slovách, která jsou jen kapkami deště“. Kapela díky Krajčovi, českému Bradovi Pittovi, herci a moderátorovi Medúzy s velice vytříbenými názory (suma sumárium Osobnosti a celebritě) mohla být označována za „(pop) kultovní s rádiovými hity“. Slova o originalitě, netuctovosti, ale hlavně vyzdvihování zájmů frontmana skupiny lze podložit třetím nasazeným singlem PoHádkách (druhým se staly moravské šaliny transformované v české Tramvaje), který je pohádkovou parodií, ale především trefným vylíčením situace po hádkách s TV Nova – pro neznalé dodávám, že se jednalo o zalepení úst během předávání cen popularity Český slavík, sabotování nuceného vystoupení na playback. Díky tomuto aktu byla kapela i osoba Richarda Krajča na několik měsíců na Nově nežádoucí. „Znám pouze realitu sNovou“ je další ukázkou Krajčovy schopnosti napsat kvalitní text. V kombinaci se zajímavými klipy dává Kryštof roku 2002 znamení, že z něj jednou přece jenom něco bude. Ukazuje se také, že kvalita ryze hudební složky skupiny je velice závislá na kvalitní produkci. Je nutné zdůraznit, že bez přičinění Dušana Neuwertha by Kryštof jen dost těžko byl tím, čím dnes je. Neuwerth byl zkrátka prakticky nedílnou (a opomíjenou) součástí image kapely. Někdo ho však měl nahradit…
Skladby: OnaNe, Tramvaje, Moře v hoře, Obchodník s deštěm, Hellou, Střemhlav, Skříň, PoHádkách, Prostorová, Poletím, Básníř
Nepřeslechněte:
Obchodník s deštěm – Volám, aby do českých rádií pršelo víc podobných písní.
OnaNe – Vkusná píseň o onanii. I Krajčo zřejmě kdysi „tančil jen se svým tělem“.
PoHádkách – „Bludičky se shlukly podél cest a vybízejí k aktu, trpaslíků zbylo jenom šest a přesto drží partu.“
Moře v hoře – Skladba s nejvíce poetickým textem na celé desce. Dle legendy se traduje, že v dobách ponorkové nemoci kapely a tvůrčím suchu začali Krajčovi spoluhráči frontmana na oko vylučovat z kolektivu. On potom z trucu napsal právě tuto píseň.
Tramvaje – Věděli jste, že za svítání potkáte v tramvajích modelky?
03 (2003)
Hudební nosič nadepsaný 03 byl společně s prvními dvěma studiovými alby k zakoupení ve speciální třídiskové edici, postupem času i samostatně na internetových stránkách kapely nebo v kamenných obchodech. Nula trojka se pyšní kvalitně zremixovanými tituly z Magnetického pole a Siločar, z jejichž podoby kapela čerpá zejména při koncertech, jelikož všudypřítomnou produkci tyto často lehce taneční variace původních děl nahrazují prostorem pro ukázku doposud opomíjené kvality držitelů nástrojů „ostatních“, Richardem zastíněných, hudebníků skupiny, kteří v originálech písní mají mnohem méně prostoru než zmiňovaná vynikající produkce. Třetí řadové album nabízí mimo remixů několik zhudebněných obměn věty „Všechno se stane v noci.“ využitých pro filmové účely a zajímavě pojatou krátkou klavírní skladbu Milování, jakýsi postup práce při vykonávání sexuálního aktu. Tento popis je vzhledem k (velice krátké) dvouminutové délce stopy skladby trochu nadnesený, nicméně si směle domýšlím, že původní autorská myšlenka při vzniku Milování byla „rychlovka“. Za zmínku jistě stojí i polská verze Cosmo$hopu a Žen, s nimiž kapela slavila úspěch i u našich severních sousedů. První a zároveň poslední (úspěšný) pokus o prosazení se v zahraničí byl rychle nahrazen zásadou exkluzivní tvorby pro tuzemské publikum. Tuto zásadu ctí Kryštof dodnes.
Skladby: Obchodník s deštěm (Creamy Jazz Mix), Cosmostrend, Milování, Moře v hoře (Hamlet Machine), Střemhlav (Happy remix), Dnes v noci všechno se stane, Kobiety (Ženy), PoHádkách (Petr Míkovec remix), Všechno se stane dneska v noci, Moře v hoře (Veneer remix), malá Lolita, Všechno se stane zítra v noci
Nepřeslechněte:
Obchodník s deštěm (Creamy Jazz Mix) – Remix skladby, který samotná kapela docenila teprve nedávno a v současné době ho v této podobě s oblibou nasazuje při svých vystoupeních.
Cosmostrend – Polské verzi Cosmo$hopu mírně pozměněná produkce opravdu sluší.
Moře v hoře (Hamlet Machine) – Jedná se vlastně jen o zesílení nárazů bicích a zkrácení dozvuku všech nástrojů. Z pohledu posluchače skladby ale tato aranže bezesporu zvyšuje intenzitu prožitku.
Střemhlav (Happy Remix) – Po hudební i textové stránce naprosto skvělá (neobjevená) diskotéková pecka.
Mikrokosmos (2004)
Pokud by mě někdo požádal, abych z diskografie Kryštofů vybrat nejlepší desku, nemusel bych se dlouho rozmýšlet a vyslovil bych „Mikrokosmos“. Naprosto specifická, podmanivá, někdy až depresivní atmosféra provázející celé album nepřinesla kapele výnosné prodeje. Místo toho jí zajistila naprosto zaslouženou sošku Anděla a představila nejprogresivnější hudbu její dosavadní tvorby. Čtvrtou řadovou desku vzal pod svá producentská křídla Jan Muchow a nutno podotknout, že v sobě už tak precizní Dušan Neuwerth (Magnetické Pole a V siločarách) našel minimálně rovnocenného nástupce. Čím je toto dílo tak vyjímečné? Není pro nikoho tajemstvím, že Krajčo jakožto autor nebo spoluautor všech textů a hudby skupiny, své produkty nenasazuje na desky chronologicky podle doby vzniku. Mikrokosmos se stal nosičem skladeb vzniklých v dřevních dobách kapely (např. song Sqěle byl historicky prvním demosnímkem Kryštofů) i zcela nových nápadů (Vodné stočné, Srdce apod.). Tato zdánlivě neslučitelná směsice napříč časovým spektrem vytvořila společně s geniální produkcí pro tuzemské posluchače originální a netuctové CD. Textařské perly, troufám si říct básníka Krajča – „A tak ptám se tě, bože, proč mé slzy měříš jak Vodné stočné.“ (Vodné stočné), „Ať už jsem stár stále mladý.“ (Stár), „Duši mou byť v konkurzu, odváží na burzu, kde mi jí výhodně ztuningují.“ (Tuning), nepotřebují dalších komentářů. Když se Richard Krajčo po vypuštění „bobulovitého“ singlu Atentát nechal slyšet, že Kryštof „zraje jako víno“, nevěřil jsem mu ani slovo, protože nápaditost a preciznost zpracování Mikrokosmu, Magnetického pole a Siločar má podle mne nad tvorbou současnou hodně navrch. Vítejte v Mikrokosmu…
Skladby: Pan Sen, Srdce, Zrcadlení, Sqěle, Tuning, Vodné stočné, Motýlek, Stár, Brouci, Kruhy z duhy
Nepřeslechněte: Prakticky každá skladba je svojí originalitou textu, kvalitou hudby a produkce jedinečným poslechovým zážitkem a dohromady vytváří na české poměry velice vyspělé a netradiční album (s těžkým Srdcem vybírám pouze ty, které ve mne zanechaly největší dojem).
Zrcadlení – „Už dobře znám to tiché hřmění, kdy zrcadlením se vrací to, co ztrácím.“ a gradující klavírní melodie. Melancholické a podmanivé…
Vodné stočné – Richard Krajčo píše nejlepší texty, když se v nich zpovídá ze svých problémů. Ve Vodném stočném dokázal tuto schopnost prodat naplno. V dobách minulých navíc panovaly napjaté vztahy mezi ním a moderátorem Leošem Marešem. Mareš kritizoval Krajča za to, že jeho komplikované texty nedávají smysl, Krajčo zase Mareše za primitivnost jeho děl. Zatímco Leoš v rámci tohoto vzájemného poš´tuchování napsal o Richardovi celou píseň, Richard si v písni Vodné stočné vystačil s vešem: „Nejsem zářivou ozdobou na večírky, nejsem lacinou děv* v kožichu pro slečinky…“
Tuning – Působivé pištivé tóny kytary v refrénu a ponurý text o odlišnosti jedince a snaze „vyšších sil“ o společné zájmy. Bravo!
Sqěle – Je Vám na nic? Něco se Vám v životě nepovedlo? Přeskočte na desce stopu Sqěle… Píseň vás totiž pomocí sqělých textařských obratů uvalí do ještě větších depresí.
Živ(j)e – CD a DVD (2005)
Zaznamenat turné po České Republice propagující desku Mikrokosmos nebyl vůbec špatný nápad. Kryštof tak učinil na poslední zastávce Mikrokosmos tour, v pražské Lucerně. Zvukový i audiovizuální záznam nabízí bouřlivou atmosféru, která na koncertě panovala, a zároveň lehkost s jakou se kapela pod vedením Krajča dokázala přenést na velká pódia. Herec Krajčo, zvyklý na kontakt s publikem, tentokrát v roli zpěváka a frontmana skupiny, dokázal udržovat tempo vystoupení bavit publikum, přinutit ho zpívat – to vše naprosto přirozeně. Jeho občasné komentátorské „úlety“ v podobě „Sparta letos dostane titul, že jo?“ je třeba tolerovat, resp. odmyslet si je. I to k osobě Richarda Krajča patří. Kvalita vystoupení sice ještě nedospěla k dokonalosti Acoustic Touru (o něm později), i přesto však zcela jistě stojí za to záznam večerního koncertu shlédnout. DVD Živj(e) nabízí také všechny dosavadní Kryštofácké klipy a několik dalších bonusových záznamů, včetně zdokumentovaných oslav kulatého výročí existence skupiny.
Skladby: Pan Sen, Brouci, Sqěle, Ženy, Tuning, Vodné stočné, Líbej mě, PoHádkách, Srdce, Tramvaje, Poezie, Střemhlav, Fantomská, Cosmo$hop, Zrcadlení, Obchodník s deštěm, Nasavač, Lolita
Nepřeslechněte:
Ženy – Krajčo: „Nejsi ženou obnošenou… A teď vy…“, Publikum: „Ani ne, ani ne, ani ne-é…“
Cosmo$hop – Tento song jsem už chválil výše, nezklamal ani v Lucerně.
Lolita – Praha zpívala pro fanoušky Baníku. Nevěříte? Věřte…
Srdce – Jakou jinou píseň z (tehdy nově vydaného) Mikrokosmu by mohli fanoušci zpívat společně s kapelou, než rádiový hit inspirovaný W. Shakespearem a básní Radovana Šťastného, Srdce.
Obchodník s deštěm – Ke konci Obchodníka s deštěm Krajčo mlčí, publikum zpívá. Co může být pro hudební skupinu větším oceněním?
Tramvaje – Jak vidno, deska V siločarách skrývá v rukávu i jiné trumfy, než autorizovaného prodejce kyselých dešťů.
Nasavač – „Hej, hou“ je jednak začátek písničky o Sedmi trpaslících, dle koncertu v Lucerně i nepůvodní refrén písně Nasavač.