The Knife: Zkuste si k nám prořezat cestu

ondrejbambas

Místo tváří masky, místo kytary syntezátory, místo textů o lásce rozebírání témat kulturálních studií. Karin a Olof Dreijerovi aka švédské sourozenecké duo The Knife provokuje, i když tenhle způsob pošťuchování je vlastně jejich přirozeností. Experimenty se severskou temnotou, délkou skladeb i zvukem nicméně dosáhly na novince Shaking The Habitual vrcholu a pravděpodobně jen málokdo je vezme za své.

Severské země dlouhodobě obohacují hudební svět netradičními výtvory, které  čerpají z odlišného naturelu i tamní malebné přírody. Řeč není o skandinávském metalu či ABBA a jejich pokračovatelích, ale o zasmušilých písničkářích typu José Gonzalese přes hudebnice Susanne Sundfør nebo Rebekku Karijord ke kapelám Röyksopp a Sigur Rós. Právě někde mezi těmito formacemi se pohybují sourozenci The Knife.

Melodie The Knife ale na rozdíl od zmiňovaných kapel nejsou přímé. Je to syntezátorová palba, a prokousat se ke skrytému půvabu písniček téhle sestavy je náročné; důkazem budiž hit Heartbeats, který svou akustickou coververzí dokázal masám přiblížit až zmiňovaný José Gonzales.

Poslechněte si The Knife v YouRadiu

Ale zpátky k The Knife. Kdo se namlsal u tanečního alba Deep Cuts, byl možná trochu překvapený následujícím Silent Shout. A opera z roku 2010 Tomorrow, In a Year, kterou The Knife složili na motivy Darwinovy knihy O vzniku druhů? Ta už byla pro nejnáročnější posluchače. Právě tady můžeme vystopovat kořeny současné desky.

Shaking The Habitual vyšlo na dvou discích s celkovou délkou přes devadesát minut a najdou se tu jak dvacetiminutové stopy, tak minutová intra. Řadě skladeb by slušela kratší stopáž, deska by tak šla snadněji uposlouchat.

To by ale nebyli The Knife, jejich cílem totiž není posluchače uspokojit, ale naopak znejistit ho. Pracují s angažovanými texty, na Shaking The Habitual si pohrávají s politickou kritikou i teoriemi kulturálních studií, zaměřené převážně na queer teorie a otázky genderu, které Karin začala studovat při natáčení své sólové desky Fever Ray.

Od vlastních fanoušků si duo, které ještě před několika lety produkovalo skladby pro popovou zpěvačku Robyn, dlouhodobě udržuje odstup, fotí se a koncertuje v maskách anebo alespoň s lehce skrytou identitnou. Dává tím najevo, že důležitější než tvář je pro něj sdělení. Najdou se ale i výjimky, jakési popové úlitby; třeba novinková skladba Fracking Fluid Injection má tak vtíravý zvuk, že deset minut uteče jako voda a celý track si dokonce říká o sampling nebo další cover.

Nejen z Fracking Fluid Injection je ovšem cítit „přírodní“ přístup k desce; kapela během nahrávání použila netradiční nástroje, například pružiny od postele v krabici, a neobvyklé postupy; první nahrávky nového materiálu vznikaly hodinami jamování a zvuk byl natolik odlišný od dosavadní tvorby, že nebylo jisté, zda skladby vydají pod hlavičkou The Knife.

The KnifeShaking The Habitual je prozatím nejsložitější řadové album kapely. Jestli se nepřenesete přes singly A Tooth For An Eye nebo Full Of Fire, pravděpodobně nestrávíte ani zbytek. Šanci jí ale můžete dát alespoň při živém hraní, The Knife letos přijedou na Colours of Ostrava.

The Knife – Shaking The Habitual
Celkový čas: 96:20
Vydavatelství: Rabid
Seznam skladeb: A Tooth For An Eye, Full Of Fire, A Cherry On Top, Without You My Life Would Be Boring, Wrap Your Arms Around Me, Crake, Old Dreams Waiting To Be Realized, Raging Lung, Networking, Oryx, Stay Out Here, Fracking Fluid Injection, Ready to Lose

Témata:,