Ke dvěma ženevským protestantkám se brzy přidala kanadská katolická teoložka Pierrette Daviau a připojily se další podobně smýšlející teoložky z různých vyznání a regionů.“Chtěly jsme pracovat ekumenicky, jsme katoličky a protestantky z různých směrů a z různých frankofonních zemí, reprezentujeme tak různost žen,“ zdůrazňuje sedmapadesátiletá Parmentier.
Omyly křesťanské tradice
Bible žen, která vyšla před několika týdny, má být rovněž vyjádřením úcty k publikaci s podobným názvem – Woman’s Bible. Ta vyšla v roce 1898 pod vedením americké sufražetky Elizabeth Cady Stanton a byl v ní již tehdy vyjádřen podiv nad maskulinní interpretací Bible.
„Naše kapitoly shrnují omyly křesťanské tradice, tendenční překlady, částečné výklady, náznaky patriarchátu, které mohly vést k mnoha omezením či dokonce zákazům pro ženy,“ vysvětlují autorky v předmluvě.
Klíčová postava
„V pasáži Lukášova evangelia, kde na scénu vystupují Marta a Marie, sestry, které Ježíš navštívil, je psáno, že Marta ‚posloužila‘, říká se tedy, že Marta podávala jídlo, zatímco řecké slovo diakonia může mít i jiný smysl, například může znamenat, že Marta byla možná diakonkou,“ uvádí Parmentier
Dalším příkladem mohou být Marie Magdalena či Marie Magdalská, která se v evangeliích objevuje nejvíce. „Zůstává s Ježíšem i v době, kdy zemře na kříži, zatímco všichni učedníci propadli strachu. Právě ona přichází k jeho hrobu jako první a objevuje vzkříšení. Je to zásadní postava, zatímco byla popisována jako prostitutka, která se Ježíšovi vrhla k nohám, a v nedávných fikcích dokonce jako Ježíšova milenka,“ konstatuje Savoy.
Lidské tělo, svádění, mateřství, podřízenost
Teoložky se rovněž snažily přivést texty na pravou míru, zvláště některé listy svatého Pavla rodícím se křesťanským komunitám, které obsahují pasáže, jež lze vykládat radikálně antifeministicky. „Každá kapitola se zabývá otázkami pro ženy zásadními, otázkami, které jsou dnes kladeny,“ zdůrazňuje Parmentier.
Teoložky přistupují k Bibli z hlediska různých témat: lidské tělo, svádění, mateřství, podřízenost. Kniha končí citací Ježíšovy matky Marie.
Slovo nakladatele
„Kniha začíná mít pěkný úspěch,“ raduje se její nakladatel Matthieu Mégevand, ředitel protestantského vydavatelství Labor et Fides.
„Na jedné straně jsme překvapeni, neboť název může odrazovat. Myslíme si však, že může lidi zajímat v souvislosti s aktuální feministickou problematikou,“ dodává.