Tata Bojs: Až přijde konec světa, vydáme bestofku
Jak dlouho trvalo Tata Bojs, než ke spolupráci na nové desce Ležatá osmička přemluvili Vladimira 518? Komu patří sexy francouzský hlas v písničce Ztraceni v překladu? A co bude kapela dělat, až přijde konec světa? O tom mluvili bubeník Milan a basák Mardoša, nerozlučná dvojitá duše Tata Bojs. Ani trochu se neopakovali. Naopak. Jak je jejich zvykem, dobře se doplňovali.
Od poslední řadovky Tata Bojs Kluci kde ste? uplynuly čtyři roky. Co z posledních čtyř let byste si rádi zopakovali?
Mardoša: Třeba to, že jsme s rodinkou a s malou Františkou (Mardošova dcerka) na chalupě a sbíráme švestky. Neříkám, že to byl vrchol uplynulých čtyř let, ale takový příjemný momenty si člověk vždycky rád zopakuje. Doufám, že do švestek ještě párkrát vydržíme.
Milan: (Dlouho přemýšlí) Strašně dlouho jsem neměl výstavu. Když jsem ji chystal, přišla ta nehoda (Milan měl před dvěma lety nehodu na motorce, ze které se dával dohromady půl roku). Za poslední rok jsem měl hned tři výstavy. Když se zpožděním proběhly vernisáže, cítil jsem se tak nějak klidně a dobře. Tenhle pocit bych si klidně rád zopakoval.
Sám sebe jsem pak odměnil koupí dřevěnýho křesla ve stylu Ludvíka XIV. Už když jsem ho kupoval, věděl jsem, že to není úplně ono, ale tvar se mi líbil. Doma jsem ho obrousil a napatinoval (Milan popisuje proces patinování), takže teď vypadá tak, jak jsem si představoval – staře a ošklivě.
Mardoša: Jako zbrusu starý.
Milan:…zbrusu starý a taky trochu jako plesnivý.
„Na desce se jako tenká nitka prolíná téma začátku, konce a opakování,“ říká bubeník Tata Bojs Milan Cais k názvu nového alba. „Spočítal jsem, že je to naše osmá řadová deska. V kapele teď máme osm dětí, začínali jsme v roce 1988. Symbol nekonečna by se pak dal najít i v naší Nekonečné stanici ,“ poukazuje baskytarista Mardoša na akustickou nahrávku Tata bojs z roku 1998.
„Poslední dvě desky jsme si dělali sami v našem studiu na Deltě. Teď se tedy opakujeme a oklikou se vracíme do klasickýho modelu nahrávání, do studia Sono, kde jsme točili Futuretro a Biorytmy,“ dodává Cais k inspiraci prvního singlu Opakování.
Na dobré zážitky jsem se ptala i proto, že vaše nová deska Ležatá osmička není textově nejveselejší. Tak třeba texty Homo demo, 2031 a Světová; i když je z nich jasně slyšet poetika Tata Bojs, přesto jako kdyby vás najednou začala zajímat témata, která pro „veselé tatáče“ nebývala dřív typická.
Milan: Nejsi první, kdo nám to říká, ale já z toho mám vlastně docela radost. Témata vznikala spontánně a texty, které nakonec na desce jsou, tvoří široce rozevřený vějíř. Ten je chvílemi smutný, mrazivý, ironický, ale i veselý.
Tenhle posun ostatně dává smysl. Je vám sedmatřicet, máte rodiny. Ležatou osmičku teoreticky můžou poslouchat i lidi o generaci mladší. Mardoša říkal, že pro písničku Světová jste si kvůli tématu konce světa z pohledu mladé holky dělali průzkum mezi studentkami střední školy.
Mardoša: Nevím, jestli nás středoškoláci poslouchají, myslím, že základ našeho publika jsou lidi o trochu mladší než my. Teenageři jméno Tata Bojs asi znají, ale myslím si, že moje neteř Kiki, která průzkum dělala, s námi ve škole velkou slávu nenadělala.
Jak jste se na konec světa připravovali vy?
Milan: Vždyť ještě nebyl, ne?
Měl nastat předminulou sobotu, byla toho plná televize.
Milan: Podle Mayů má přijít konec světa až 21. prosince 2012, ne? A já věřím spíš Mayům.
Na konec světa v roce 2012 se tedy chystáte jak?
Mardoša: Asi vydáme bestofku.
Milan: Nejlepší bude se ráno probudit, dát si kafe a těšit se z toho, že žijeme v zajímavý době.
Jak dlouho vlastně Ležatá osmička vznikala? Milan na ní začal pracovat už před dvěma lety, kdy se léčil z následků zranění na motorce.
Milan: S přestávkami jsme na ní dělali čtyři roky, první demáče jsme udělali ještě v bývalém studiu na Deltě po vydání Kluků v roce 2007.
Mluvili jsme o Milanově nehodě na motorce. Se zdravím měl dlouhodobě potíže i Mardoša, starosti jste měli také o zdraví dětí. Máte pocit, že se to odrazilo na výsledné podobě desky?
Milan: Možná trochu podprahově; když máš nějaký trable, tak to popřít nejde. Ale právě těmhle tématům jsme se chtěli vyhnout.
Mardoša: Je vtipný, že někdy je to spíš naopak. Třeba text k Vítací jsem napsal v době, kdy jsme ještě žádný dítě neměli, a přišlo. Na Nanoalbu jsem psal o krevních destičkách, a za pár let jsem měl málo krevních destiček. Tak si teď dávám bacha a dívám se do starejch textů, co by mě tak ještě mohlo potkat.
Mardoša zmínil Vítací. Písniček s podobně tvořeným názvem máte poslední roky na každé desce několik – Vesmírná, Snová, Hlídací, Informační, Písmenková… Že by adjektivní obchodní značka Tata Bojs?
Mardoša: Ono je tam nedořečené slovo písnička. Čím kratší název, tím lepší. I když se skladba jmenuje dvouslovně, stejně jí nakonec říkáme jen jedním slovem. Třeba Toreadorská otázka je jenom Toro. Mě v tomhle směru inspirovala kapela Rudovous a její deska Koláčem k tobě z roku 1996 (tam bylo podobně postavených názvů hned několik).
. Tehdy mi říkal, že PSH si chtějí udržet žánrovou čistotu.
S Vladimirem to teď bylo jednodušší. Potkávali jsme se na různých jiných akcích a zjistili jsme, že na řadu věcí – třeba na Kaplického knihovnu – máme podobný názor. Pak jsme se setkali na battlu v Roxy, kde mě Vladimir poprosil, jestli bych mu na jeho novou desku neposkytl nějaké tracky; chtěl spolupracovat i s lidmi, kteří nedělají hiphop.
Dal jsem mu tedy pár písniček, které jsem měl rozdělané pro Ležatou osmičku, ale na desku se nehodily, a ke spolupráci s Tata bojs už pak byl jen krok. Světová ale na desce vlastně vůbec neměla být, dodělali jsme ji na poslední chvíli.
Přitom se na ni lidi ptají, řadu posluchačů Vladimirův rap zaujal.
Milan: Světová je úplně nejstarší hudební nápad z nové desky. Sice jsme ho vyřadili, ale já v něm pořád cítil potenciál.
Když pak Mardoša navrhl, abychom zkusili udělat ještě písničku na poslední chvíli, ve studiu jsem Světovou narychlo zaranžoval a Vladimirovi jsem předal svůj načrtnutý text na téma apokalypsa.
Vysvětlili jsme mu, že chceme, aby to byl pohled na konec světa skrz duši náctiletý holky – lolity. A on, vypravěč příběhu, bude starší chlápek, který s tou holkou chodí. Nebo teda vlastně už nechodí. Vladimir si text trochu upravil a nakonec z toho vznikla zajímavá písnička v rekordním čase.
Mardoša: Dušan (Neuwerth, člen Tata Bojs, jinak vyhledávaný producent) říkal, že tenhle text budeme muset doma hodně vysvětlovat.
Na desce je několik osobních textů, třeba Usínací, ve kterých mluvíte o konkrétních dívkách, s nimiž to ne pokaždé vyjde. Oba dva máte rodiny, jsou tyhle písničky vzpomínka na dřívější vztahy?
Milan: Dřív jsem psal v návaznosti na prožitek, bývalo to i adresný. Ale na Ležaté osmičce to tak nemám… No, jsem zvědavej, co tomu řekne Klárka (Milanova žena).
Mardoša: Ona desku ještě neslyšela? Ani nečetla slova?
Milan: Ještě ne.
Mardoša: Já tam mám spíš "existenciální" texty.
Milan: Mně z toho taky začaly lézt hrozný věci, přitom ale se svou ženou a dětma žiju hezkej a spokojenej život…
V písničkách si tak trochu uměle tvořím různý světy. Baví mě představa, že by se v nich mohlo odehrávat něco mimořádnýho, takže to občas ženu do extrému.
Třeba v Hořké čokoládě mi přišla zajímavá představa krátkýho filmu o zkrachovalým, vyčpělým vztahu. Oba jsou tím zatížení, ona se k němu pořád vrací a jeho to tak vystresuje, že udělá něco, co by normálně neudělal – zakuchne ji. Pojetí písničky je ale ulítlý, zpívám tam záměrně „aaaa“ (předvádí kadenci zpěvu), aby písnička působila trochu bláznivě.
Máte už nějakého kandidáta na klip?
Milan: Zkusíme asi singl Opakování. I když si dokážu představit i hodně akční klip k písni 2031 o vizážistech fašistech.
Na desce máte skladbu Ztraceni v překladu, ve které s Milanem zpívá francouzský dívčí hlas. Jak budete písničku hrát na koncertech?
Milan: Asi to budu muset zpívat já jako duet sám se sebou.
Komu hlas ve Ztraceni v překladu vlastně patří?
Milan: Zuzaně Šmídové, mojí spolužačce z Hollarky. Dlouho se francouzštině věnuje, a tak jsem jí zavolal, jestli by mi při natáčení nezkontrolovala přízvuk a neudělala lektorský dohled. Přišla, začala mi předříkávat fráze a já jsem zjistil, že má moc hezkej a sexy hlas. Pak začala i trochu zpívat, což už byl jen krůček k tomu, aby do toho šla.
Mardoša: Klasický případ spolupráce s Tata Bojs. Podáš prst…
Milan: Ze začátku jsme to tak ale nemysleli! Pak ale promluvila a bylo to dobrý, zazpívala a bylo to dobrý, tak proč ji nedat na desku, že ano?
Tata Bojs – Ztraceni v překladu
Kde se v létě Tata bojs s Ležatou osmičkou představí?
Milan: 10. června nás čeká hezkej vizuální koncert – a vlastně první po vydání Ležaté osmičky – v rámci festivalu Chebské dvorky, kde budeme mít úplně nové projekce, které chystám s VJ Cladem.
Zahrajeme i na Rock for People, Colours of Ostrava, Rock For Churchill, Open Air Festivalu, v Trutnově a na spoustě dalších akcích.
Mardoša: Slyšel jsem, že v Trutnově bude Igáč! (Mardoša se rozpovídá o tom, kdo bude hrát s jeho oblíbeným Iggy Popem v Trutnově v kapele, když do toho přichází manažer vydavatelské firmy, že je čas rozhovor ukončit.)