Stále skvělý Pete Doherty. I s novými Babyshambles
Čtyři roky po sólové desce Grace/Wastelands natočil britský muž mnoha talentů a návykových látek Pete Doherty další desku, tentokrát se svojí mateřskou kapelou Babyshambles. Sequel To the Prequel nabízí možná trochu jednodušší skladby než dříve, klasický garážový zvuk a neodolatelný Dohertyho hlas tu však fungují i tentokrát.
Během první dekády nového tisíciletí byl Pete Doherty i přes svoji velkou zálibu v legálních i ilegálních návykových substancích neobyčejně plodný.
Začalo to dvojicí desek s kultovními špinavě garážovými The Libertines. Po rozchodu se svým bratrem v tripu Carlem Barâtem restartoval kariéru v nově založených Babyshambles, kteří měli podobný zvuk jako zmiňovaní The Libertines a Doherty v nich jasně dokázal, že on byl (při vší úctě k hitu Bang Bang You’re Dead od Barâtových Dirty Pretty Things) z dvojice frontmanů ten talentovanější. V roce 2009 pak vyšla Dohertyho první sólovka, výrazně folkovější a popovější nahrávka Grace/Wastelands.
Poslechněte si Peta Dohertyho v Youradiu
Pět desek během osmi let se sice počítá, jenže od roku 2009 Doherty hudebně nepředvedl ani ťuk. Zvládnul sice hrát s Charlotte Gainsbourg hlavní roli ve francouzském snímku La Confession d’un enfant du siècle (natočeném podle de Mussetova románu známého v češtině jako Zpověď dítěte svého věku), jinak ale spíš než s muzikou trávil čas na drogách a na odvykačkách, jak s nelibostí konstatovala část návštěvníků loňského festivalu Rock for People, kam jedna z hlavních hvězd nakonec nedorazila.
Letos v únoru ovšem Doherty oznámil, že připravuje novou desku Babyshambles – a jeho červnový sólový koncert v pražské Akropolis ukázal, že sice pořád chlastá první ligu, ale taky pořád hraje jako bůh, takže Sequel to the Prequel bude rozhodně stát za pozornost.
Poslechněte si Babyshambles v Youradiu
Intro alba obstarává ani ne dvouminutová vypalovačka Fireman jako od Sex Pistols a hned po ní následuje pořádně těžká váha: první singl Nothing Comes to Nothing je srovnatelný s tím nejlepším, co kdy Babyshambles nahráli, tedy s písničkami jako Fuck Forever nebo Delivery. Doherty se po akustičtějším výletu na své sólovce vrací k typickému post-punkovému zvuku s garážovou kytarou. A funguje mu to pořád výborně.
Je zajímavé všimnout si, jak v prvních dvou skladbách (a v podstatě na celé desce) přistupuje Doherty ke skládání. Hudebně byl vždycky pankáč v tom smyslu, že věci hrál tak, jak je cítil; lehké přehmaty na kytaře nebo rytmické nepřesnosti ho spolehlivě nechávaly chladným. Zároveň byl ovšem pankáčem velmi sofistikovaným, tím, který chtěl a dokázal skládat nejen párakordové vypalovačky, ale i poměrně komplikované skladby s na první poslech absurdními akordickými skoky – vzpomeňme třeba na veleslavnou Fuck Forever, kterou by Johny Rotten nikdy nesložil.
Z tohoto pohledu je nová deska Babyshambles vlastně přístupnější, obsahuje klasičtější, méně harmonicky komplikované písničky než dřív. Což samozřejmě neznamená horší, jak dokazují klasické dohertyovské kusy Seven Shades of Nothing nebo závěrečná velkolepá balada Minefield. Doherty si navíc dokáže pomoci i výlety do jiných žánrů, ať už je to jamesbondovské reggae Dr. No, country odrhovačka Fall From Grace nebo titulní dixielandová Sequel To the Prequel.
Babyshambles zkrátka natočili album srovnatelné s prvními dvěma deskami a obdivovatelé britských kytarovek se už musí těšit na jejich prosincový koncert v pražském Lucerna Music Baru. A samozřejmě doufat, že se nestane nic nepředvídatelného a Doherty opravdu přijede.
Babyshambles – Sequel To the Prequel
Vydavatelství: EMI
Celkový čas: 43:21
Seznam skladeb: Fireman, Nothing Comes To Nothing, New Pair, Farmer’s Daughter, Fall From Grace, Maybelline, Sequel To the Prequel, Dr.No, Penguins, Picture Me In Hospital, Seven Shades, Minefield