Robbie Williams: Pop za časů spokojeného manželství
Dva roky po řadovce Take The Crown a rok po albu swingových coververzí Swing Both Ways sebral Robbie Williams nápady, které mu zbyly z nahrávání od roku 1997, a poskládal je na album Under the Radar: Vol. 1. Ačkoliv (anebo právě proto?) jde o vlastním nákladem vydaný mišmaš, Williams tu zní radostně a spokojeně, jak jen čtyřicetiletý hudebník s rodinou v zádech může znít.
Když Robbie Williams na samém konci listopadu oznamoval, že 1. prosince (tedy ve stejný den, jako jeho bývalí kolegové z kapely Take That) vydá novou desku Under the Radar: Vol. 1, udělal to skrz home made video, ve kterém kromě něj figurovala jeho kočka.
Domácí humor, žádná velkohubá prohlášení, žádná kampaň jako kolem předchozího swingového alba Swing Both Ways (koncert v Praze byl – jak jinak – zábavný). Usazený čtyřicátník a čerstvý otec dvou dětí Williams prostě sebral písničky a nápady, které měl v šuplíku z předchozích natáčení od roku 1997, a v klidu se o ně podělil s fanoušky.
Poslechněte si Robbieho Williamse v Youradiu
Jestli něco čtrnáct nových kousků spojuje, pak je to nadhled, radost a energie, vlastně o dost rockovější než na poslední klasické řadovce Take the Crown (recenze). Robbie se v písních v kontextu jeho aktuálního života jeví jako chlápek, jenž si moc dobře uvědomuje, jaké štěstí měl, když potkal Aydu Fieldovou; písnička The Edge (s otiskem výborného producenta Guye Chamberse) o tom, jak se dřív dokázal profesionálně vymlouvat, slibovat a jak si dnes cení rán po jejím boku, jsou asi neupřímnější a přitom nikterak vlezlou baladou, kterou Williams za poslední roky vydal. Jak by ji asi na svou desku přezpívala o několik pater patetičtější Beyoncé, na jejíž opusy odkazují svým zvukem bicí?
První singl z alba, píseň Bully
Jestli v dnešní době získává body navíc cokoliv, co vzniká doma, mohl by pár bonusových bodů dostat i Williams za špinavé skladby Raver nebo H.E.S. A vlastně i za stadionovou All Climb On, kde v refrénu nevyšplhá přesně tam, kam by si asi sám přál. Na albu chybí výrazný hit typu Candy z Take the Crown, Robbie si ale leccos vynahradil v další stadionovce Surrender a hlavně v předloňské skladbě The Brits: ačkoliv dávno nekouše a do amglického ironika číslo jedna Jarvise Cockera z Pulp má daleko, Williamsovy posměšky směrem ke světu dietních, vysolárkovaných a nudných celebrit mu s jeho prohýřenou minulostí a z aktuální pozice muže „za vodou“ jdou věřit docela dobře.
Under the Radar: Vol. I není deska, která by Robbieho Williamse stavěla do pozice staronového krále chytrého popu; na škále floutek – milovník – hitmaker nenabízí víc, než zpěvákovy nahrávky nabízely kdy dřív. Na to ostatně kolekce dříve nevydaných skladeb ani nemohla aspirovat. Zato docela jasně a upřímně ukazuje, že hudba je pro něj hlavně zábava. Zábava v době, kdy na muže jeho věku přichází krize středního věku, avšak ve Williamsově případě mu (na obalu alba holá) záda včetně hýždí kryje ideální kombinace – šťastná rodina, dům se zahradou a kočka domácí.
Robbie Williams – Under the Radar: Vol. 1
Vydavetelství: Vlastní náklad
Celkový čas: 53:26
Seznam skladeb: Raver, H.E.S., The Edge, Climb on, Surrender, Love Is You, The Cure, The Pilot, The Brits, National Treasure, Super Tony, Greenlight, Bullet