Richard Krajčo: Poslední roky nám to s Kryštofem funguje jako nikdy

Hana-Slivova

Desku Srdcebeat natáčeli s americkými producenty, vymýšlí, jestli se pustit do přetextování písníček kvůli americkému trhu, a klip jim bude točit zpěvákova partnerka - s americkým štábem. Řeč je o Havířovské skupině Kryštof, která před dvěma dny vydala "světovou", v pořadí sedmou studiovku. "Poslední roky nám to funguje jako nikdy," libuje si frontman Richard Krajčo. Nijak ho nerozladily ani opětovné otázky na spolupráci s Agrofertem Andreje Babiše a vztahy s písničkářem Tomášem Klusem.

Váš americký producent Yaron Fuchs říkal, že Kryštof zní na Srdcebeatu jako světová kapela. Stojíte o to, aby vás hráli v zahraničí?
Vlastně nevím, i když je to samozřejmě lákavé. Yaron dal naši desku několika manažerům v Americe a jeden z nich se nám ozval. Je to člověk se třicetiletou praxí z vydavatelství, manažeroval velká jména a teď má ve stáji i nějaké mladé kapely. Vzkázal, že by nás zkusit dostat do rádií, že si dovede představit naši cílovku 25 let plus. A jestli jsme ochotní dva roky pracovat na tom, aby se to povedlo.

Museli byste písničky přezpívat do angličtiny?
Ano.

Tím by se ale vytratilo to, co je pro Kryštof typické, tedy texty založené na hře s češtinou.
Určitě by se s tím dalo vyhrát a třeba Američny naší poetikou i překvapit. Teď stojíme před rozhodnutím, jestli si tu radost udělat a obětovat tomu dva tři roky.

Kdy se rozhodnete?
V nejbližších dnech. Ale nemáme žádné ambice. Podobnou nabídku jsme vlastně dostali už před třinácti lety od londýnského EMI, jenomže to jsme sotva prorazili tady a vůbec nás nenapadlo, že bychom mohli jít někam dál.

Kryštof – Srdcebeat udává rytmus léta

Po komerčním megaúspěchu desky Inzerát skupina Kryštof slibovala, že ji její nástupce strčí do kapsy. Zdráhalo se tomu uvěřit, ale je to tak. Sedmou studiovkou Srdcebeat kapela opravdu překonala sama sebe. Sázka na dvojici amerických producentů se (opět) vyplatila, a je tak jasné, které z českých popových kapel bude (zaslouženě) patřit léto.

Jasné, čisté, živé, veselé, textově i aranžérsky nápadité, hudebně pestré, nakažlivé, nad české poměry – tohle všechno se dá o albu Srdcebeat říct.
Směr alba určí hned úvodní skladba Každé ráno; Kryštof je od začátku svěží a až na pár výjimek to tak zůstane až do konce. Ačkoliv se Richardu Krajčovi a spol. podařilo spoustu zvuků inovovat, drží se starých zásad. Invaze připomíná našlapanou FantomSka a Vysněnokrajina zase pohodu z písničky Squěle. Nechybí ani duet, tentokrát se zpěvačkou Lenny, která tu poprvé zpívá česky – a zní to výborně. Fanoušci skupiny Kryštof zkrátka nemají žádný důvod svůj srdcebeat věnovat někomu jinému.

Kryštof – Srdcebeat (2015)
Vydavatelství: Kapela + Universal
Seznam skladeb: Každé ráno, Srdcebeat,  Tak pojď hledat břeh, Přiznání, Otázky, Vysněnokrajina, Toužím, Mou vinou, Invaze, Ty a já
Koule.cz dává: 90 %
                                               Text: Kristina Bílá

Na váš Facebook jste dali fotku s americkým týmem, který vám má točit klip. Jak jste se k němu dostali?
Přes Karin (Babinskou, režisérku, přítelkyni Richarda Krajča, pozn. ted), která ho zná. Připravuje film pro Ricka McCalluma (dělal například na Hvězdných válkách nebo Indiana Jonesovi, pozn. red.) a na jedné večeři nám řekl, že Karin, která nám bude točit klip k písničce Ty a já, rád pomůže. Dá jí celý štáb i s kameramanem a sám bude režírovat štáb druhý. Naposled totiž klip točil pro The Rolling Stones a chce si to zase zkusit.

Co kapele velikosti Kryštofa vlastně ještě dokáže udělat radost?
Všeeechno (směje se). Třeba projekt Lavičky. Vymysleli jsme ho na soustředění, kde už jsme se tak trochu nudili. Jenže jsme sebou neměli vybavení, a tak jsme si řekli, že prostě jen tak někam přijedeme a zahrajeme. Na Facebook jsme napsali, že za tři hodiny přijedeme do Opočna, a za patnáct minut nám volala paní starostka, jestli chceme jako dohled policii. Chacha. V Opočnu na nás čekalo 500 lidí, z čehož jsme byli úplně paf. Laviček jsme udělali asi šest nebo sedm, návštěvnost se zvedala, nakonec přišly asi dva tisíce lidí. Přitom to hlásíme už jen dvě hodiny předem.

Je radost i to, že se dozvíte, že máte vyprodaný halový koncert? Není přidávání dalšího termínu spíš tak trochu organizační opruz?
Trochu nám to zkomplikovalo situaci v Ostravě, kde jsme z prvního koncertu museli udělat druhý. Ale jinak je to samozřejmě super pocit, když víme, že v Brně na nás přijde kolem 17 tisíc lidí, v Praze 25 nebo 30 tisíc, v Ostravě třeba 24 tisíc.

Pořád si koncerty zařizujete sám?
Jsme dva, před dvěma lety jsem se spojil s produkčním Honzou Lippertem, kterého jsem si pět let před tím najímal na halová turné. Má na starost technické věci, dokáže překonat i mé původní představy.

Zmiňoval jste, že projekt lavičky jste oznamovali na Facebooku. S fanoušky na sítích obecně hodně komunikujete. To musí zabírat spoustu času.
Je to nejen obrovská zábava, ale je to hlavně naše práce, fanoušci jsou pro nás důležití. Ale ona se do procesu zapojila celá kapela.

Celá kapela? Máte rozdělené služby?
Odpovídá zrovna ten, kdo má čas. Ale o sítě a aplikace se nejvíce stará asi basák Nikolaj se saxofonistou Nicosem, který má na starosti všechny facebookové zprávy. A já se taky snažím zapojovat.

Před lety v době kryštofovské krize jste si stěžoval, že kapela nepřichází s žádnými hudebními nápady. To je, předpokládám, dávno pryč.
To se změnilo už před minulou deskou Inzerát (rozhovor z té doby je tady). Hrozně moc nám dali američtí spolupracovníci (už na Inzerátu Kryštof spolupracoval s Yaronem Fuchcesm a Ido Zmishlanym, pozn. red.) Po předchozím Jevišti jsme byli v takovém vzduchoprázdnu, proto jsme hledali producenta v zahraničí. Potkali jsme dva crazy týpky – starýho a mladýho – kteří se neuvěřitelně doplňují. Ido vyprodukoval většinu písniček na desku Shawna Mendese, Yaron má za sebou práci pro Mobyho nebo Herbie Hancocka. My jsme se práce s nimi báli, takže kluci se strašně začali snažit a tehdy začali skládat. I tahle deska je výsledek kapelové spolupráce. Poslední roky nám to funguje jako nikdy.

Zaujala mě písnička Mou vinou, která zní jako stadiónová verze Mumford and Sons. Poslouchali jste je při skládání?
Neposlouchali, ale jsou tam vokály a důraz na akustickou kytaru, takže přirovnání rozumím. My Češi je vůbec máme v oblibě. Zrovna Mou vinou a Ty a já jsou ale písničky, které jsme jako jediné neměli dopředu připravené a dlouho jsme nevěděli, co s nimi. S žádným demáčem jsme nebyli spokojení, a tak jejich finální verze vznikla až na samotném natáčení. Invaze a Přiznání – tedy duet s Lenny – byly zase písničky, které jsme nahráli na první dobrou. Nic jsme na nich neměnili.

Lenny, kterou jste už měli s sebou na Kryštofkempech, tu vůbec poprvé zpívá česky.
Hrozně se češtiny bála! Ale myslím si, že to dopadlo výborně.

Lenny je dvacet let, máte mezi mladými kapelami nějaké další oblíbence? Ví se o vaší podpoře kapel Nebe nebo Mirai.
Talentovaní jsou třeba Slza, Sebastian anebo bratří Balcárkovi z Light and Love. Líbí se mi i kapela Donaha, mladí punkoví kluci, kteří zpívají česky, nebo třeba skupina Jelen.

Sedíme teď v kavárně naproti mediální společnosti Mafra, kterou vlastní ministr financí Andrej Babiš, muž spojený se Agrofertem, což je jeden z vašich sponzorů. Tahle spolupráce se řešila hlavně před loňskými podzimními volbami, kdy jste se s Andrejem Babišem fotil na Kryštofkempu, a řadě lidí to není po chuti i dneska. Co by se muselo stát, abyste s Agrofertem přestal spolupracovat?
Tohle neřeším. S Agrofertem jsem začal spolupracovat ještě před tím, než Andrej Babiš vstoupil do politiky, jeli jsme s nimi už tour k desce Inzerát, domlouvali se skoro rok předtím. Tehdy to nikomu nevadilo.

Myslím, že předmětem kritiky bylo spíš to, že jste působil jako předvolební propaganda. Že jste fanouškům v podstatě doporučoval, ať volí Babišovo hnutí ANO.
Kampaň tady z toho ale udělala média.

Možná, že kdybyste přiznal, že vám Andrej Babiš přijde fajn a že jeho hnutí volíte, bylo by o kauzu míň.
Já jsem ale takhle vystupovat nechtěl. Nepodporuju politické hnutí, jen spolupracuji s Agrofertem, firmou, která zaměstnává tisíce lidí a která nám byla schopná dodat občerstvení i servis takový, jaký jsem si představoval. Mimochodem, celá ta věc má ještě jiné podhoubí; vím, že Agrofert má na stole žádosti od dalších velkých kapel i festivalů , které si taky přejí spolupracovat. Agrofert je i finančním partnerem Colours of Ostrava, ale protože to je super cool festival, naši kritici ten fakt záměrně přehlížejí. Vidím to spíš tak, že se vůči nám ohradila scéna, kterou štve, že je Kryštofkemp úspěšný.

Vraťme se tedy k původní otázce. Případný nový politický průšvih Andreje Babiše vaši spolupráci s Agrofertem neovlivní?
Znovu říká, že je předčasné se o tom takhle bavit. My spolupracujeme s firmou a pokud nám někdo chce tvrdit, že tím dokážeme otočit politické směřování v téhle zemi, přisuzuje nám magickou moc a ukazuje svou naivitu.

Jedním z kritiků vaší spolupráce byl loni na podzim taky Tomáš Klus. Už se vaše vztahy srovnaly?
S Tomášem jsem nemluvil už přes rok a půl. Pokazilo se to asi už po Cestě (duet z desky Inzerát, který se objevil o rok později ve filmu Křídla Vánoc, pozn. red.), Tomáš ji, i přes naše nabídky, nechtěl s námi hrát naživo. Povedlo se to jen jednou a od té doby nezvedl telefon a neodpovídal na sms. Pak už jsem komunikoval jen s jeho manažerem. Nám se doneslo, že po něm fanoušci chtějí Cestu na jeho koncertech, ale on tvrdí, že ji nemůže hrát. Proč? Těžko říct, neprobírali jsme to spolu. Ale upřímně, je mi to jedno. Má právo se vyjádřit, jak chce.

Vám by vadilo, kdyby Cestu na svých koncertech hrál?
Vůbec.

Témata: