Oldboy – tenhle remake je lepší než předloha!
Filmové remaky se jen málokdy setkávají s pochopením fanoušků. Sice se mezi nimi čas od času objeví výjimka potvrzující pravidlo, ale většinou jde (v lepším případě) o více či méně povedené „kopie“. Americká verze Oldboye si toho od početných korejských fanoušků jistě hodně vyslechne, ale pojďme si to říct na rovinu: americká verze není vůbec špatná, když přestaneme hysterčit kvůli tomu, že vůbec vznikla.
I když to podle traileru Oldboye vypadalo, že se bude možná jednat o remake jedna ku jedné – to znamená přetočení skoro záběr po záběru – výsledný film v důležitých věcech včetně samotné pointy od předlohy uhýbá. Není to tak, že by scénář Marka Protoseviche nějak radikálně měnil tón nebo celkové vyznění originálu z roku 2003, místo toho se snaží všechen materiál v něm obsažený setřídit a zacílit. Zkrátka zbavit film bizarní ujetosti a soustředit pozornost na ústřední konflikt.
Značná část kouzla asijské kinematografie pramení z (odlišné) asijské mentality a popkulturního kontextu, a filmové vyprávění se proto někdy dost výrazně liší od toho „našeho“, tedy evropsko-amerického. Snímky mají jiné tempo, odlišnou dynamiku a velmi specifický smysl pro humor. Americká verze Oldboye proto vlastně má smysl a je zajímavá už tím, jak poukazuje na rozdílnost obou kultur. Nejedná se tedy čistě jen o obyčejnou, bezmyšlenkovitou kopii, lepší je o filmu mluvit jako o ne úplně nezdařilé adaptaci. Zachovává si to, co udělalo z předlohy kult, ale zároveň s některými momenty daleko lépe pracuje a vytěžuje je.
Inspirace režiséra Spika Lee režií svého korejského protějšku Chan-wook Parka je nepopiratelná, ale i tak nemá divák pocit, že by se Lee ráchal ve stejné řece. Vizuálně je Oldboy velmi stylový až elegantní. Lee daleko víc akcentuje hlavní motiv pátrání osamělého muže (antihrdiny), který západnímu divákovi přibližuje přes klasické noirové prvky. Kamera Seana Bobbitta na rozdíl od originálu nijak neexhibuje a nevyžívá se v kamerových hrátkách, místo toho pozorně buduje atmosféru tajemství a osudovosti, která se zúročí v samotném závěru.
http://www.youtube.com/watch?v=dMvBb6CKcXA
I výběr herce v hlavní roli Joshe Brolina, který na začátku působí nepatřičně, postupně doceníte. Jeho proměna funguje o mnoho lépe než ta v korejské verzi. Netrvá to dlouho a víte, že potkat ho v úzké chodbě s kladivem v ruce byste nechtěli (ano, tato scéna samozřejmě v remaku nechybí a má podobné kouzlo jako ta původní).
Za zmínku stojí určitě i výkon Elizabeth Olsen, kjež s Brolinem zvládá držet krok. Dokonce i podivínský záporák Sharlto Copley dokáže svou skoro až karikaturní roli ustát tak, že není vyloženě k smíchu. Rozhodně se mu to daří lépe než Samueli L. Jacksonovi, který už se snad ani nesnaží maskovat, že posledních pár let hraje pořád dokola jen Samuela L. Jacksona. Naštěstí tu nemá tak podstatnou roli.
Jak je zřejmě z recenze patrné, její autor si myslí, že americká verze se povedla a v mnohém dokonce předčila originál. Vzala všechno vzrušující a originální a přetavila to ve srozumitelnější a přijatelnější formu, v rámci které příběh stojí v popředí a neustupuje před scénami "na efekt". Pro fanoušky originálu jistě kaciřská myšlenka, ale pro všechny ostatní snad jedině dobrá zpráva.
Oldboy
USA/akční/drama/104 min.
Režisér: Spike Lee
Hrají: Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto Copey, Samuel L. Jackson, James Ransone, Lance Reddick a další
Premiéra v ČR: 5. prosnce 2013