Non-Stop: Takhle by dnes mohl točit drama Alfred Hitchcock
„Chci 150 miliónů na účet, jinak každých 20 minut někoho zabiju.“ Podobných zápletek už jsme sice už pár viděli, tentokrát nás ale režisér Jaume Collet-Serra zavřel společně s „letovým šerifem“ Liamem Neesonem rovnou do letadla. Napínavá podívaná, kterou by klidně mohl natočit Alfred Hitchcock, ztrácí dech až v momentu, kdy dojde na vysvětlování.
Liam Neeson – a člověk pořád vlastně ani neví, jak se to stalo – do svého portfolia nepřestává každý rok zařazovat rok role akčních hrdinů. Transformace z rolí typu Oskara Schindlera ze Schindlerova seznamu nebo čerstvého vdovce řešícího první milostné vzplanutí svého malého syna v Lásce nebeské do jednoduchých, byť fyzicky náročných postav započala velmi úspěšnými 96 hodinami a následně pokračovala několika dalšími více či méně povedenými akčními zářezy. Ostatně ani režisér Jaume Collet-Serra se s Neesonem v tomto žánru neshledává poprvé, před filmem Non – Stop se sešli už u thrilleru Neznámý.
Na rovinu: Non – Stop není nejchytřejším filmem roku. Zápletka s hrdinou v uzavřeném prostoru po fenomenálním úspěchu Smrtonosné pasti zremixované v 90. letech do všech myslitelných dopravních prostředků či míst (Přepadení v Pacifiku, Nebezpečná rychlost) je už dávno za značkou „originální“. Ale Non – Stop dokazuje, že i se stokrát ohranou písničkou můžete vyčarovat slušný biják.
Film je především řemeslně velmi zručně natočený a to, co jej vymezuje od většinové produkce, je způsob, jakým se mu daří pracovat s atmosférou a napětím. V souvislosti se snímkem se velmi často skloňuje jméno Alfreda Hitchcocka, a není to příměr neopodstatněný. Non – Stop skutečně budí dojem projektu, který by slavný britský režisér nejspíš točil, kdyby ještě žil. Nese mnohé jeho atributy: béčkovou zápletku vykompenzovanou bravurní filmařskou technikou, která dokáže skvěle pracovat s emocemi a držet tak diváka v hrsti.
Velkou část filmu onen divák stráví společně s hlavní postavou nejistým prohlížením spolucestujících v letadle a neustálým zvažováním pro a proti. V těch nejvypjatějších chvílích bude bedlivě sledovat, jestli jsou všechny postavy v záběru; jako kdyby snad měl šanci dopadnout vraha ještě před hlavním hrdinou.
Pokud od Non – Stop čekáte akční nářez, zůstanete v tomto ohledu pravděpodobně daleko za očekáváním. Místo prvoplánových akčních sekvencí se takřka po celou dobu pohybujeme v žánru detektivky, což pozorný divák odhalí už v úvodu, kdy film na krátké ploše zdánlivě nenápadně nahustí co nejvíc vedlejších postav (podezřelých) a tím rozdá karty do hry na kočku a myš.
Jak se dalo čekat, i Non – Stop přes všechna pozitiva začne ztrácet dech v momentu, kdy dojde na vysvětlování – právě tady totiž začnou nejvíc vylézat na povrch ony béčkové naschvály nejvíc. Pravdou ale je, že to, za co jste si v kině zaplatili – totitž za napínavou adrenalinovou podívanou – jste s Non-Stop dostali.
Non – Stop
Akční / Thriller
USA, 2014, 106 minut
Režie: Jame Collet-Serra
Hrají: Liam Neeson, Julianne Moore, Michelle Dockery, Anson Mount, Omar Metwally a další
Premiéra v ČR: 27. 2. 2014