Něžní i syroví. The Raveonettes byli v Praze napoprvé skvělí

adamvrana1980

Fantastickou českou premiéru včera v pražském klubu MeetFactory odehrálo dánské noisepopové trio The Raveonettes. Noisový kravál se střídal s křehkými a zasněnými melodiemi, které si fanoušci pod trhavými světly užívali s maximální intenzitou. Nutno dodat, že atmosféru večera připravili už rakovničtí Manon Meurt se svým éterickým a dráždivým shoegazem.

Za dobrý koncert se tradičně považuje ten, na kterém si fanoušci zapogují, zaskáčou nebo přijdou do tělesného kontaktu s některým z muzikantů. Že tyhle úkazy nebyly na pražské zastávce dánských The Raveonettes až příliš k vidění, ještě neznačí, že kapela pohořela. Pro pravidelného návštěvníka koncertů mohlo jít naopak o zcela novou kulturní disciplínu.

Noiseový kravál s popovým nádechem prezentuje severské duo na svých nahrávkách stejně často jako křehké a zasněné melodie. Místy se jimi The Raveonettes ohlíží do dob padesátkového rock n‘ rollu, jindy cílí pozornost směrem k hip-hopu; ostatně zpěvák Sune Rose Wagner ho prý má velmi rád.

Dynamika studiových alb The Raveonettes se pochopitelně promítá i do živé prezentace. Severská trojice nepouští uzdy nesmělosti nijak okázale jen proto, aby se mohla plně soustředit na konkrétní emoci dané písničky. Noiseové složky skladeb Endless Sleeper nebo Sisters z aktuální nahrávky Pe´ahi tak ani zdaleka netrhaly uši. Kytarové linky se ve všem hluku daly mezi těmi basovými naopak bezpečně rozeznat, jelikož je Wagner a jeho kolegyně Sharin Foo hráli s maximální něžností.

Dopad? Publikum, které se po skvostně jednoduché koncovce When Night Is Almost Done nechtělo nechat odbýt. Posluchači, již se často natolik nořili do intenzity daného okamžiku, že se jejich taneční pohyby nevědomky tříštily v kreace, motoricky podobné loutkám. Zavřené oči nesvědčily o únavě, spíš o potřebě extatické hudebních hrátky pořádně prožít.

A tak došlo na přídavky, mezi nimiž dominovaly syrově emotivní Kill a Aly, Walk With Me. Magie hip hopového grooveu a temné červeně na pozadí probouzely spolu se sexistickými kytarovými riffy doslova hříšnou atmosféru. Kdyby se Wagnerovi a Foo podařilo hlavní protagonistku druhé písničky vzkřísit prosebným „Aly, walk right out of my dreams,“ kdo ví, zda by se v sále nezhmotnila emotivně křehká dívenka. Vzhledem k náladě by ale dost možná šlo o spoře oděnou sukubu s ohnivým bičem.

Pomyslnými následovníky dánských The Raveonettes se stala při jejich první pražské zastávce řada návštěvníků MeetFactory. S trochou naděje doufejme v brzký návrat, aby mohli svůj kult i nadále rozšiřovat. Má to totiž smysl.

The Raveonettes
Support: DYN, Manon Meurt
Praha, MeetFactory, 23. ledna 2015