Největší letecká neštěstí aneb po tomto článku už nesednete do letadla
Podle statistiků je létání stále nejbezpečnějším způsobem veřejně dostupné přepravy. A ano, skutečně – na následky leteckých neštěstí umírá mnohem méně lidí než při autonehodách nebo na motorkách. Nehody letadel ale mají často nebývale katastrofické důsledky. A v historii máme nejeden příklad události, která změnila leteckou dopravu jednou provždy.
Tenerife
Tenerife je největším a nejzelenějším z Kanárských ostrovů. Oblíbená španělská destinace prakticky spojuje Evropu s africkým kontinentem a turisté toto místo prostě milují. Je ovšem i místem nejničivější letecké události v historii moderní doby. V roce 1977 zde zemřelo 583 obětí. Vinou celé řady administrativních nedopatření a profesních chyb se zde srazila dvě velkokapacitní letadla. Počet obětí této nehody dodnes překonaly jen teroristické útoky z 11. září 2001. Jiný teroristický čin ale sehrál menší roli i v tomto případě. Krátce před přistáním dvou letadel na letišti v Las Palmas vybuchla menší výbušnina, kterou tam nainstalovala organizace Fuerzas Armadas Guanchas. Teroristé rovněž tvrdili, že na letišti se nachází ještě další bomba a když bylo evakuováno, lety byly odkloněny právě do Tenerife. Jedno z letadel, Boeing PanAm, požádal o možnost odklonu a jeho posádka se nevědomky blížila vstříc jisté smrti. Nemenší úlohu tady sehrálo i přetížení cílového letiště.
Japonsko
Druhá historicky největší letecká havárie se odehrála 12. srpna 1985 na japonské hoře Takamagahara. Náraz letadla tehdy přežili pouze čtyři členové osazenstva, neštěstí si jinak vyžádalo 520 obětí na životech. Letadlo se během letu vymklo kontrole a po chvíli narazilo do horského hřebenu. Následoval výbuch, který byl pravděpodobně zapříčiněn špatně provedenou opravou letounu o sedm let dříve. Japonská veřejnost se ovšem dodnes domnívá, že kdyby záchranáři zasáhli pohotověji, mohl být počet ušetřených životů mnohem vyšší. Měsíc po této události zaměstnanec údržby letecké společnosti Japan Airlines spáchal sebevraždu a zůstal po něm jasný vzkaz: Odsuzuji sám sebe na smrt.
Charkhi Dadri
Indické město Charkhi Dadri je místem třetí největší letecké katastrofy všech dob. 12. listopadu 1996 se tady stala letecká kolize, která si vyžádala 349 obětí na životech. Tehdy se tady srazila dvě letadla saudských a kazašských aerolinií. Scénář tragédie byl až děsivě jednoduchý – zatímco jedno letadlo začalo klesat, druhé začalo stoupat. Jakmile letový dispečink zaznamenal nebezpečí kolize a oznámil ho posádkách, bylo už pozdě. Na palubě jednoho letadla zemřelo 312 lidí, na palubě toho druhého dalších 37. Tato havárie navždy změnila podobu veřejné letecké přepravy. Zapříčinila úpravu spousty bezpečnostních předpisů a experti se domnívají, že dnes by se něco podobného už přihodit nemohlo.
Turecko
3. března 1974 mělo nehodu turecké letadlo, jehož pád si vyžádal 346 obětí na životech. Letadlo odletělo z pařížského letiště Orly, namířeno mělo na londýnské Heathrow. Asi deset minut po startu začal pilot letadla ztrácet nad strojem kontrolu a hořící trosky brzy pokryly plochu malého lesíku asi čtyřicet kilometrů od Francie. Jaké překvapení, když se později ukázalo, že na vině byla neskutečně hloupá konstrukční chyba – výrobce letadla chtěl co nejlépe využít nákladový prostor a chybně namontoval dvířka. Bylo tak docíleno zvětšení prostoru pro zavazadla, ale tento fatální omyl později zavinil jedno z nejhorších leteckých neštěstí v historii. Let 981 je ovšem dodnes opředen mnoha neznámými.