Nejoblíbenější energetické nápoje na světě
Všichni je známe a troufáme si i říct, že většina z nás minimálně jednou dvakrát za život nějaký ten energetický nápoj ochutnala. Oficiální statistiky tentokrát necháme stranou, ale tyhle legální formy mírného dopinku určitě mohou být fajn. Tedy při správné příležitosti – a především čas od času. To, že pro mnoho lidí především v mladších generacích se jejich popíjení stalo vlastně nedílnou součástí životního stylu, je už trochu jiná kapitola. Ale hodnotit tu nebudeme ani rizika s tím spojená. Energiťáky tady byly vlastně skoro od začátků masově vyráběných nápojů. Značky jako Coca-Cola nebo Pepsi s jejich funkčními látkami experimentovali už v raném 20. století. Dnes jich je na trhu mraky. Které značky si ale na celém světě drží prvenství v popularitě?
Tato soutěž již byla ukončena.
- Red Bull. Ikonická plechovka s býkem se do určité míry stala celosvětovým synonymem pro celou kategorii energetických nápojů. To je už samo o sobě velké vítězství. Když v 80. letech budovali v Rakousku tenhle brand, nejspíš netušili, že navždy změní nejen trh s nápoji, ale i sportovní průmysl, přístup k eventům a kdovíco dalšího. Red Bull je prostě lifestyle – i za cenu toho, že si teď trochu protiřečíme s perexem tohoto článku. Jen v roce 2015 Red Bull celosvětově vygeneroval prodeje v hodnotě 4,5 miliardy dolarů a vzhledem k tomu, že v jedné plechovce je 80 mg kofeinu, jedná se o docela dobrý poměr ceny a výkonu.
- Monster. Ve Spojených státech je Monster Energy Drink extrémně populární už dlouhé roky. Stále větší oblibě se těší také u nás. Jeho image je postavena především na pestré škále příchutí (a barev). V podání Monsteru se z klasického energetického nápoje stalo vlastně takové milé lahodné pitíčko – které je dost často neuvěřitelně přeslazené. Inu, sto lidí, sto chutí. 160 mg kofeinu v jedné dávce – to je už docela slušná nálož.
- Rockstar. U nás si tak velkou fanouškovskou základnu i přes svůj sexy název zatím nezískal. Ve Spojených státech je ale na třetím místě popularity. V jedné dávce najdete až 240 mg kofeinu, což už musí probrat i někoho, kdo si na energetické přípravky stihnul vybudovat docela slušnou toleranci (a všichni někoho takového známe). Image Rockstar Energy Drinku stojí především na nízkokalorické verzi bez cukru, ochucené příchutě jsou ale taky velmi oblíbené. Ty jsou ale pro změnu zase opravdu velmi sladké.
- Zipfizz. Zipfizz Energy Drink bude nejspíš jediným artiklem na našem seznamu, který u nás není (notoricky) známý. Ve Spojených státech je ale velmi populární. Obsahuje elektrolyty, vitamíny typu B a funguje také jako dobrá náhrada za sportovní nápoj. Poskytne vám účinnou hydrataci na počkání. To se hodí především po náročném tréninku. Jedna dávka obsahuje asi 100 mg kofeinu. Za Zipfizz stojí stejnojmenná společnost, která byla založena už v roce 2003. Jejím cílem bylo jediné – přijít na trh s energy drinkem, který bude možné označit za „zdravý“. Proč ne, neobsahuje žádný cukr a jedno balení má asi jen 10 kalorií.