Leonard Cohen zpívá o problémech, které stojí za to mít
Kanadský básník a zpěvák Leonard Cohen nadělil fanouškům ke svým osmdesátinám nové album. Co jsou podle tohohle zkušeného čtenáře lidských srdcí populární problémy? Najdete tu všechno: lásku, válku i víru.
Leonard Cohen zůstává na novém albu Popular Problems věrný sám sobě. Pečlivě volí slova, nikam se nežene: „it’s not because I’m old / it’s not what dying does / I always liked it slow / slow is in my blood.“ S tímhle vyznáním Popular Problems otevírá a vy si k jejímu poslechu zařiďte dostatečný klid a pohodlí, abyste ho mohli opravdu dobře poslouchat. Tak jako vždy je Cohenova hudba především ztělesněnou poezií, a ta u něj znamená hlubokou životní filozofii, která s přibývajícími léty zraje, možná i trochu hořkne, ale stále nechává prostor pro vykoupení, pokud o něj má člověk opravdu zájem.
Poslechněte si Leonarda Cohena v Youradiu
Cohen patří mezi muže, kteří čím jsou starší, tím víc jsou sexy. Platí to hlavně o jeho hlasu. Na Popular Problems je místy až nezvykle hrubý a připomíná zlatou éru Toma Waitse. Spíš recituje než zpívá, umně kolem posluchače splétá hypnotickou síť, z níž není úniku. Start alba patří vysloveně jemu – jednoduché piano, pár akordů a lehké přizvukování od doprovodných zpěvaček tvoří nerušivé pozadí pro básníkovy příběhy.
S každou další písní se ovšem hudební složka víc a víc prosazuje, přibývají nástroje a album bobtná; My Oh My s dechovou sekcí a ostrou countryrockovou kytarou by klidně mohl do repertoáru zařadit třeba Chris Rea. Nejsilnější zbraní Popular Problems jsou ale neskutečně magické, irsky znějící housle, které mizí a vracejí se v průběhu celého alba a každou píseň pozvedají o několik úrovní. Výborným příkladem je ve své jednoduchosti překrásná folková balada Did I Ever Love You.
Celým albem se proplétá pro Cohena typická cynická linka, místy natolik hořká, až mrazí, ale „nevermind“, jak zpěvák ironicky vyzývá v nejostřejší skladbě, kde se jeho hlas výborně doplňuje s řezavým basovým základem. Přišlo na básníka na stará kolena opravdu takové znechucení světem, nebo jde spíš o černý humor, jenž rozdává plnými hrstmi s jistotou muže, který si vždy stál za svým a nastavoval zrcadlo, protože v jeho případě to opravdu mělo váhu? Odpověď je skryta v mnohovýznamových verších, jež se vyplatí poslouchat stále dokola.
Když po pouhých šestatřiceti minutách dozní poslední píseň a zaschnou slzy, které její tvrdá, upřímná zpověď vyvolala, lze Popular Problems vytknout jedinou věc. Že není delší. Protože, Leonarde, „you got me singing / even though the world is gone / you got me thinking / I’d like to carry on.“
Leonard Cohen – Popular Problems
Vydavatelství: Columbia
Celkový čas: 35:56
Seznam skladeb: Slow, Almost Like the Blues, Samson In New Orleans, A Street, Did I Ever Love You, My Oh My, Nevermind, Born In Chains, You Got Me Singing