Kořeni hip hopu: Stará škola (1979 – 1984)
V prvním díle seriálu o historii o hiphopu se dozvíte například to, jak vznikl break dance nebo DJing.
Hip-hop, hip-hop, hip-hop. Jako by tikaly hodinky. Kolik času asi zbývá tomuto žánru? Nebo je už mrtvý? Letos je to právě 30 let, co se začaly v New Yorku formovat první rapové skupiny jako Furious Five a Sugar Hill Gang. S hitem Rapper`s Delight prorazili Sugar Hill Gang dokonce do popové hitparády. Měli bychom ale začít o trochu dříve, abychom pochopili, proč se to mohlo stát.
Velký podíl na vzniku celé kultury hip hopu mají změny v samotném městě New York. Střed Bronxu v roce 1959 protnula dálnice a většina lidí se postupně odstěhovala. Odliv obyvatel urychlila i výstavba nových obytných komplexů na severu. V srdci Bronxu zůstaly sociálně slabší rodiny, většinou s černou pletí. Na ulicích se začaly objevovat gangy jako Savage Seven, později Black Spades. Gangy si vyznačovaly svá teritoria pomocí podpisů sprejem, a tady má kořeny jeden z pilířů hiphopové kultury – graffiti. Kolem roku 1969 už měli „writeři“ svůj slang, tajně se scházeli a podnikali nálety na autobusy i vlaky metra. Taki 183 a Julio 204, to byly jedny z prvních „tagů“ neboli podpisů sprejem, které se v newyorkských ulicích objevily.
Poslechněte si první rapové singly
Jak se narodila DJing
Hudební inspirace ze Spojených států proudila nejdříve na Jamajku. Tam bylo velmi populární rhythm&blues. DJové pojízdných diskoték, kterým se říkalo soundsystems, hráli Louise Jordana a Roye Browna. Soutěžili mezi sebou, kdo má silnější soundsystém, lepší techniku a desky. DJové ale nebyli pouze pouštěči, často praktikovali takzvaný toasting. Ten spočíval v povzbuzování tanečníků nejrůznějšími frázemi, jako „work it, work it“, to vše do rytmu hudby, kterou pouštěli. Tamějšími hvězdami byli U Roy nebo Duke Reid.
Soundsystémy dobře znal Clive Campbell, od roku 1967 přestěhovalec z Jamajky do New Yorku. Kvůli jeho mohutné figuře mu neřekli jinak než Hercules. Když to potom zkoušel s plechovkou barvy jako „writer“, stal se z něj Kool Herc. Nebylo to ale jeho míchání barev, co ho proslavilo, nýbrž právě míchání hudby. Kool Herc v roce 1973 poprvé předvedl moderní DJing. Vystoupil na oslavě narozenin své sestry a jako první začal na dvou gramofonech napojovat breaky, aby prodloužil nejoblíbenější část písně všech tanečníků. Do toho ještě stačil tanečníky hecovat. Říkal jim b-boys a b-girls, tedy break-boys a break-girls. Toto označení zůstalo hiphopovým tanečníkům dodnes. Break Dance je totiž dalším pilířem hiphopové kultury. A je třeba říci, že rap music byla hlavně hudbou k tanci. Vycházela z disca a funku. A právě na takových block party se rodil rap a formovala kultura hip hopu. DJ Kool Herc byl čím dál populárnější. Zvali ho, aby vystupoval v klubech. Tam ho doprovázelo i duo hecovačů s mikrofony, tedy MCs Coke La Rock a Clark Kent.
Human beatbox na scéně
Herculesův příklad následoval například Grandmaster Flash, ve své době mistr v napojování dvou odlišných písní. V roce 1979 se spojil s pěti rappery, kteří si dali jméno The Furious Five. A tak vznikl jeden z nejznámějších hitů hip hopu The Message, který je zprávou o tehdejší neutěšené situaci v Bronxu.
Poslechněte si Grandmaster Flash and The Furious Five z roku 1982
http://www.youtube.com/watch?v=Ny-zSZ62Ig4
Grandmaster Flash and The Furious Five se jako první hiphopové seskupení dostali v roce 2007 do rock`n`rollové síně slávy. V začátcích používal Grandmaster Flash při vystoupení kromě dvou gramofonů také tzv. beat box, automatického bubeníka. Krátce nato se na scéně objevili MCs, kteří uměli zvuky bubnů napodobit svým hlasem. Začali si říkat human Beat Box. To je také další ze základních pilířů hiphopové kultury.
V té době se na scéně objevil i DJ Afrika Bambaataa, původně člen gangu Black Spades. Rozhodl se věnovat něčemu užitečnějšímu a společně s několika dalšími drsnými hochy založil spolek Zulu Nation, kterému nebyly lhostejné věci veřejné. Bambaataa si dal jméno po náčelníkovi afrického kmene Zulu a inspiroval se i jeho činy. Stal se bojovníkem za hip hop. Takovým misionářem, který rozšiřoval hip hop do celého světa. Jeho neznámější skladbou je Planet Rock, ve které použil sampl německých Kraftwerk a dostal do hip hopu elektro postupy a zvuky.
Poslechněte si Afrikaa Bambaataa a jeho Planet Rock
http://www.youtube.com/watch?v=bUz2AJ-MiFc
Když je řeč o DJích, nesmíme zapomenout ani na „scratching“, posun hrající desky tam a zpět, vydávající charakteristický zvuk. Jeho vynález a popularizace se připisuje DJi Grand Wizard Theodorovi, známému díky jeho experimentování s technikou mixování. Sampl jeho věty „Say turn it up“ využilo ve svých písních mnoho jeho následovníků.
Cesta do televize
Kultura hip hopu se rozrůstala. Do středního proudu v roce 1979 prorazili Sugar Hill Gang se svou písní Rapper`s Delight, označovanou za první oficiální hiphopový singl. Dalším, kdo pomohl hip hopu prorazit, byl Kurtis Blow, první rapper se smlouvu od velkého vydavatelství Mercury. Původně byl také DJ a k rapování ho přivedl Russel Simmons, pozdější zakladatel známého hiphopového vydavatelství Def Jam. Jako DJ s Kurtisem vystupoval Russelův bratr Joseph, pod přezdívkou Run známý také jako zakladatel Run D.M.C.
Poslechněte si Sugar Hill Gang a jejich Rapper`s Delight (1979)
Poslechněte si Kurtise Blowa a jeho The Breaks (1980)
http://www.youtube.com/watch?v=Il4sr4LR_hU
Tak měl hip hop volnou cestu i do celostátní televize, kde se poprvé objevili Funky 4+1. Jejich název naznačuje, že jako jedni z prvních měli rapperku, která si říkala Sha Rock.
První rap na celostátní TV v USA: Funky Four plus One – That`s the Joint
http://www.youtube.com/watch?v=JwMungF7eJQ
První etapu vývoje uzavřeme kolem roku 1984, kdy Russel Simmons a Rick Rubin zakládají vydavatelství Def Jam, Run D.M.C vydávají hit It`s Like That a Ice-T na západním pobřežní udává směr gangsta rap.