Jedna ruka hraje, stačí uvěřit
Jazzový příběh plný magie, ostrých slov, gangsterů, mafiánských intrik a hlavně šíleně dobré muziky. Pach whisky se mísí s kouřem z doutníků a černý Bůh Manitú Mingus sestupuje na zem. Takhle expresivně vás láká hudební klub pražského Paláce Akropolis na jazzovou gangsterku One Hand Jack. Jednu z hlavních rolí v monodramatu Stefana Benniho hraje hudba českého baskytaristy Roberta Balzara.
Příběh vypráví o Jackovi, který má jen jednu ruku, ale touží hrát na nějaký hudební nástroj. Modlí se a modlí, až se objeví bůh jazzu, černošský trumpetista se smyslem pro humor, a nadělí mu kontrabas. Druhou ruku mu darovat nemusí, protože „stačí uvěřit“. Z Jacka se opravdu stane výtečný kontrabasista. Do života se mu ovšem připlete mocný muž podsvětí. Jak to dopadne a kam se poděla druhá ruka? Stačí se jít podívat na nejbližší reprízu 1.března.
Stefano Benni (1949) je italský prozaik, básník a novinář. V českém překladu vyšly například jeho knihy Časoskokan, Bar Sport a Podivínsko. Pro zálibu ve hře s jazykem a tvorbu složenin a novotvarů si jeho originální styl psaní vysloužil označení „benničtina“. Jako umělecký poradce se podílí na italském jazzovém festivalu. La storia di Onehand Jack patří do souboru Benniho divadelních textů.
Herečka všech postav
V českém podání hře One Hand Jack rozhodně nechybí pevná ruka. V tomto případě režiséra Petra Haška, studenta Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU. Už prostor, kde se představení odvíjí, hraje. Diváci sedí u stolků s červenými lampičkami, jak to známe z jazzových klubů. Na jevišti stojí rám s oponou, který ovšem hru nijak neomezuje. Vyprávění začíná, když herečka Ivana Huspeková zabouchne dveře sálu a přeruší tak proud světla, který přicházel z venku, a jazzová hudba utichne. Zbude atmosféra ponurého baru a tajemný příběh: "Tohle město je divný, plný mrakodrapů a lůzy, samopalů a saxofonů, šmelinářů a svatých. Nalíčený světly a otrávený kouřem jako kurva o půlnoci. " Ano, je to „kurva vypravěč“, kdo nás provází tím zvláštním příběhem. Herečka má sice masku lehké děvy, ale ve hře svým vyprávěným hraním ztvární všechny postavy. Jednou se k publiku doslova lísá, podruhé se zas odtahuje jako sportovní komentátor od rvačky. Někdy je ale ve svém projevu příliš divadelně naléhavá.
Osvědčená kouzla a stínohra
Kromě hrajícího vypravěče se na scéně objevuje také opravdový kouzelník, Ondřej Pšenička. Za pomocí nejrůznějších rekvizit dotváří scénu příběhu a někdy i postavy. Používá bílé rukavičky, futrál od kontrabasu a hlavně své ruce. Předvádí nejen osvědčená kouzla, ale také stínohru, a některé rekvizity donutí i levitovat. Šéfa jazzového klubu například hrají jen levitující klobouk a řetěz. Velmi důležitou roli zde má také světlo, kterým se po většinu času šetří. Jen v několika momentech se stane vládcem ponurého baru, výsledný efekt je velice působivý. Součástí scény je rovněž krátká projekce starých novinových článků a videa na stěnu baru.
Rytmická a vtipná hudba
Hra One Hand Jack není pouze originálním vizuálním zážitky, nabízí také hudební prožitky. Hudbu k českému ztvárnění složil Robert Balzar a sám ji také nahrál na kontrabas. Tento výtečný český kontrabasista, uznávaný i v zahraničí, vydal se svým triem tři jazzové desky. V současné době se vydává na turné s kytaristou Johnem Abercrombiem a hraje například s kapelami J.A.R. a Illustratosphera. Hlas obou těchto kapel, Dana Bártu, si Robert přizval i k nahrání jedné písně pro tuto hru. Svou hudbou dodává hře rytmus a vtip, ale dokáže i dojmout.
One Hand Jack
Autor: Stefanno Benni
Překlad: Kateřina Bohadlová
Režie: Petr Hašek
Hrají: Ivana Huspeková, Ondřej Pšenička
Hudba: Robert Balzar