Jde to, ale dře to. Monkey Business zachránily až recyklované hity

andreasafarova

Vyznavači dobrých mrvů takřka doklouzali k cílové čáře stejnojmenného turné. Celý rok Monkey Business oslavovali čtrnáctileté výročí kapely a vyprodaný dvoják v klubu Lucerna Music Bar měl být třešničkou dvanáctiměsíční party. A snad se to i povedlo. Vyčerpanému vtipálkovi Ruppertovi v plavkách z Pobřežní hlídky podal berličku recyklovaný setlist.

Suverénní hlasová podpora, party pop-funk a silná vůdčí dvojice Matěj Ruppert/Tonya Graves, co je pro každou špatnost – o účinnosti receptury živých koncertů Monkey Business by si po čtrnácti letech úspěšné hudební kariéry troufl pochybovat jen málokdo. Co deska, to garance nové funkové hymny. Co koncert, to humorný slovní i akrobatický kousek. A profesionálně odvedená práce muzikantů. Pražská kapela se (nejen) díky taneční funkci svých písniček a sarkastickému, trochu perverznímu humoru stala ztělesněnou hudební múzou typického Čecha a snes se proto pyšní nezdolnou základnou příznivců. V případě předvánočního koncertu v pražském Lucerna Music Baru na ni však spoléhala až příliš.

Poslechněte si Monkey Business v Youradiu
Rozhovor s Monkey Business před koncertem

A tak ji možná překvapilo, proč návštěvníci v první polovině koncertu nešíleli, ale jen přihlíželi. Absence největších hitů, vyšší věkový průměr publika, které se nepodrobí vášním s takovou spontaneitou jako generace adolescentů, zpěvákovy pouze naznačované pánevní pohyby – není divu, že atmosféra nestrhla. Žádná totiž ani nebyla.

V té situaci se dalo spolehnout jen na Ruppertův bizarní smysl pro humor. Jenomže únavně dlouhé historky imitovaného Miloše Zemana bez pointy publikum nepřekvapivě opětovalo nevzrušeným šumem. Lepší to nebylo ani s příchodem hosta, sex-appealem jiskřící Radůzy; pokulhávající ozvučení nedalo ani jí, ani Ruppertovi šanci vyvolat větší emoce. Ovšem jak známo, zpěvák by se snad i postavil na hlavu, jen aby dosáhl pukrlí hodných krále. A tak v úboru Mitche Buchannona z Pobřežní hlídky skočil s nafukovací matrací pod sebou placáka do publika hned při třetí písničce. Poté, co zmizel pod hladinou rukou, už jen zašimralo na jazyku přísloví hlavou zeď neprorazíš.

Ale šlágry ano, jak se ukázalo po půli koncertu. V krátkém časovém horizontu za sebe Monkey Business naskládali nejpopulárnější písničky, za což je návštěvníci odměnili bujarým tancem. Češi velmi dobře slyší na výzvy ke spoluvytváření atmosféry, a tak díky skladbě Gumball a její chytlavé pasáži pa, pa, pa ra pa pa se kýženého zadostiučinění dostalo všem, co si s anglicky zpívající kapelou kvůli jazykové bariéře nemohli zanotovat. Při Saturday Night Is Over zas fanoušci uplatnili naučené rytmické výskoky. Ideální doba pustit se do reparátu dříve nevydařeného stage divingu – ruce na nápisu life guard na Ruppertových trenkách zpěváka odeslaly do bezpečí pódia rovnou dvakrát.

Písně Who Killed My Libido?, My Friends a Piece of My Life dotlačily show do vysněného vygradovaného závěru. Fanoušci tak mohli klub opustit s těmi správnými dojmy, nad kapelou samotnou se ale rozblikal majáček s otázkou, zda není načase „reeditovat“ koncertní manuál.

Monkey Business
Praha, Lucerna Music Bar, 10. 12. 2014

Témata:, ,