Jak nevěrná Klára pohřbila filmové umění v krásné Praze
Filmy podle knih spisovatele Michala Viewegha se na česká kina valí v pravidelných, téměř matematicky propočítaných intervalech. Po půlročním oddychu tak tuzemské diváky láká do sálů další novinka s mnohoslibným názvem Případ nevěrné Kláry. Ale nenechte se zmást a raději si od tohoto „díla“ nic neslibujte. Jestliže poslední „vieweghovský“ film Nestyda balancoval na hraně průměru, tak se ve srovnání s ním tato nová italsko-česká hříčka válí na bahnitém dně podprůměru.
Původně měl snímek točit Filip Renč, a Michal Viewegh už pro něj dokonce znapsal scénář. Ale všechno dopadlo úplně jinak. Vieweghův román totiž mezi tím vyšel v Itálii, kde se dostal do rukou producentky Eldě Ferriové. A od té chvíle italská produkce ovládla scénu: obsadila režisérský i scénáristický post, dodala skladatele hudby. A právě tyto tři tvůrčí pozice ovlivnily výslednou kvalitu nejvíce. Režisér snímku Roberto Faenza se údajně nechal slyšet, že se Vieweghovou knihou nechal inspirovat jen velmi volně…
Herci nehrají. Nemají totiž co hrát
Ústředním tématem Případu nevěrné Kláry jsou partnerské vztahy, přičemž spojujícím prvkem je tu žárlivost a nevěra. Vhledem k Vieweghově spisovatelské produkci takové pojetí nepřekvapí. Ale ona průhlednost by nutně nemusela působit negativně, jen kdyby se tohoto všedního tématu ujali filmaři se ctí. A to bohužel o jejich přístupu říci nelze.
Všechno dobře dopadne. Vezmou se.
|
Film trpí mnoha do očí bijícími neduhy. Ze všeho nejhorší je zřejmě scénář, který kvůli naprosto fádním dialogům a velmi kulhající dějové výstavbě neumožnil hercům rozvíjet své postavy, potažmo je vůbec hrát. Není totiž co. Tak například hlavní postava, italský dj Luca (Claudio Santamaria), žijící v Praze, na začátku filmu zjistí, že trpí paranoidní žárlivostí. Té se ke vší smůle nezbaví do konce filmu. Detektiv Denis (Iain Glen) o sobě zase ví, že jeho cynismus je pouhá obranná maska ve složitém světě citů, a tak ji nakonec prostě jen odhodí. Denis je tedy šťastný, divák však s hrůzou zjišťuje, že to je největší dějový zvrat celého příběhu. Ženské postavy vyznívají snad ještě ploštěji a vrcholem scénáristického dekoratismu je postava školáka Matyáše. Úlohou tohoto virtuose na akordeon, jenž přišel o rodiče, je pěkně od srdíčka hrát, aby nám filmový obraz ubíhal o něco snesitelněji…
Čekáte komedii? Čekáte marně
Ó ano, málem bychom zapomněli na tu úžasnou kameru! Kulisy Prahy, luxusní byty (nedoporučuje se zamýšlet nad tím, jakým legálním způsobem by si na špičkové pražské adresy mohly postavy vydělat), skvěle opálení lidé a laciné erotické scény dohromady vytvářejí to nejlepší, co film nabízí. Jestli jste třeba někde zahlédli charakteristiku filmu jako „společenská komedie“, nechte svůj smysl pro humor raději doma. Takové nároky na Případ nevěrné Kláry klást nemůžete. Právě konverzační humor, který nabídly jiné filmy podle Vieweghových předloh, Účastníci zájezdu nebo Román pro ženy, v tomto snímku naprosto chybí. Stejně jako smysl dialogů nebo jednotlivých scén, které v mnoha případech nemají vůbec žádnou souvislost s předchozím či budoucím dějem.
A ještě jedna věc. Celý film je do češtiny znovu předabovaný. Nejen kvůli tomu vám bude nepříjemně připomínat styl a ducha německé (nebo snad italské?) televizní romance, určené pro dopolední blok televizního vysílání…
Podívejte se na upoutávku k filmu
http://www.youtube.com/watch?v=LdvVxv6p62o&feature=related
Případ nevěrné Kláry (Il caso dell’infedele Klara)
Itálie/ČR, 2009, česká verze
Režie: Roberto Faenza
Hrají: Laura Chiatti, Iain Glen, Claudio Santamaria, Anna Geislerová, Kierston Wareing, Zuzana Fialová, Dorota Nvotová, Pavlína Němcová, Yemi Akinyemi, Paulina Bakarová, Miroslav Šimůnek a další
Premiéra v ČR: 11. června 2009