Indické bubny dhol roztančily Roxy. Nadšeným divákům se nechtělo domů

Marek-Bartos

Anglo-indická formace The Dhol Foundation navštívila naši domovinu po necelém roce. Dosud bavily rytmy tradičního indického bubnu dhol jen návštěvníky trutnovského festivalu, fanoušci v pražské Roxy si tak včera mohli tuto specifickou hudbu poprvé užít i v klubovém prostředí. A prozraďme hned na začátku: stálo to za to!

Zatímco obyvatelé centra Prahy v okolí klubu pravděpodobně žehnají relativně novým předpisům, rozjaření diváci v Roxy včera litovali, že koncert musel skončit přesně ve 22 hodin. Všichni včetně muzikantů se totiž právě v tu doby dostávali na vrchol hudebně-tanečního prožitku. Nebýt nemilosrdné stopky, tančilo by se do úmoru…

Bubny vás nenechají v klidu
Tanec je nedílnou součástí indické lidové hudby Bhangra, jejíž aktualizaci, ale i čistou formu skupina The Dhol Foundation hraje. Potřeba pohybu vyvěrá z přítomnosti velkých dřevěných bubnů dhol, které svým temperamentním zvukem nenechají žádné končetiny v klidu. Leader a zakladatel této pozoruhodné skupiny Johnny Kalsi nemusel nikoho příliš pobízet, tančil doslova celý klub. Čtyři bubeníci, jeden hráč na bicí, další kolega na bonga, basová a elektrická kytara – včerejší složení bylo opět netradiční. The Dhol Foundation totiž skoro nikdy nehrají ve stejné sestavě. Kasli, který v Británii založil školu ve hře na dhol, vždycky vybere pár nejlepších studentů, kteří se pak na koncertech střídají. Někdy je na pódiu také klávesista, jindy indické dechové nástroje. Včera ovšem hrály prim bubny.

Poslechněte si The Dhol Foundation z Berlína

Ožila hudba staré Indie
Čtyři „dholisti“ v popředí pódia naprosto odzbrojujícím způsobem předváděli, jak i v našem moderním čase úspěšně oživit starou lidovou tvorbu v její téměř ryzí formě. Přestože TDF na svých třech albech spíše fúzují folklor s elektronikou, včera se bez ní takřka obešli a bubny se mnohdy ocitly sami v centru dění. A fanoušci především z Trutnova, jak Kasli svými dotazy zjistil, jim takovou formu nadšeně zobali z ruky. V polovině koncertu přišel na pódium indický zpěvák K. S. Bhamra, oděný v charakteristicky zářivých indických barvách, a v tu chvíli reinkarnaci hudby staré Indie dovršil.

Poslechněte si K. S. Bhamru

Když se koncert v Roxy chýlil ke konci, postavil se Kasli k mikrofonu a vyřkl myšlenku, která je vlastně každému jasná, ale nikdo ji nevysloví tak otevřeně: „Nejsme žádná rock’n’rollová kapela a musíme bohužel končit už v deset. Pojďme tedy předstírat, že jsme odešli do zákulisí, a vy nás jako budete řevem přivolávat zpátky, ano?“ Fanoušci, kteří ho očividně milovali, na to se smíchem přistoupili, a tak po parodickém nástupu, na konci kterého vykřikl „Jsme zpátky!“, zahráli TDF ještě dva kousky. Poslední byla jedna z nejpopulárnějších skladeb, After The Rain, a lidé tančili, dokud neodbyla desátá hodina. Ani pak se nikomu nechtělo domů. Něco takového se totiž v našich končinách vidí a slyší skutečně jen zřídka.

The Dhol Foundation
16. dubna 2009, Roxy, Praha