Hitchcock – legenda, které bojuje o své tajemství
Hitchcock není klasický životopisný film, který by zobrazoval život význačného režiséra v celé jeho šíři. Místo toho se soustřeďuje na jednu etapu – na dobu, kdy připravoval a natáčel stěžejní film Psycho. Nápad to není špatný. Psycho, jeden z nejvlivnějších a nejzásadnějších filmů historie, totiž vznikl všemu navzdory. Jen škoda, že Hitchcock všechny legendy a báchorky až příliš konkretizuje.
Psycho, nejdůležitější a nejúspěšnější film Afreda Hitchcocka, je legenda. Legenda opředená tajemstvími, báchorkami a polopravdami.
Scénář Johna J. McLaughlina (podle knihy Stephena Rebella) tyto báchorky, které si filmoví nadšenci předávali od vzniku filmu až do současnosti a jejichž pravdivost je mnohdy přinejmenším sporná, servíruje jako fakt. Všechno, co film ukážete, se stává realitou. V tomto případě ale jako by formát „filmu o filmu“ mistrovi trochu podrážel nohy.
Představte si, že všechno, co pro vás kdysi bylo záhadou, co ve vás vyvolávalo pocity nejistoty a záchvěvy vzrušení, dostane najednou konkrétní odpověď. Podvědomě nechcete vědět, jestli Alfred Hitchcock při natáčení scény s Janet Leighovou na herečku v autě řval, aby ji dostal do rozpoložení, které toužil zachytit, ani netoušíte přistihnout geniálního režiséra, jak v předsálí kina špehuje publikum a při legendární scéně ve sprše extaticky „diriguje“ jejich emoce hrůzy a zděšení. To, co kniha dokáže zaobalit jako legendu nebo historku z natáčení, film až moc konkretizuje.
Přitom v náznacích je vidět, že snaha o relativizaci „reality“a vytváření vlastních legend by tu byla. A právě tato místa jsou z celého filmu nejzajímavější. Nemluvíme o standardně načrtnuté manželské krizi Hitchcocka a jeho ženy Almy (ta ničím nepřekvapí a jako by se sem ani nehodila), ale o linii, ve které Hitchcock komunikuje s reálným předobrazem Normana Batese z Psycha, vrahem Edem Geinsem. Škoda jen, že tento motiv autoři neuchopili důslednější a během filmu ho nikam neposunuli.
Ani Anthony Hopkins v titulní roli nakonec není tak ohromující, jak se na první pohled zdálo. Ano, maskéři odvedli dobrou práci a je vidět a slyšet, že i Hopkins nastudoval všechna gesta a naposlouchal velmi specifickou dikci slavného režiséra. Přesto se ale na některých místech neubráníte nejistotě, zda před vámi vyvstává postava z masa a kostí, anebo jestli sledujete její parodii.
Jděte na Hitchcocka, ale berte ho s rezervou. Nenechte si zničit svoji představu o něm; může být stejně tak pravdivá, jako ta zpodobněná ve filmu. Legendy jsou koneckonců od toho, aby legendami zůstaly.
Hitchcock
USA, 2012, 98 min
Životopisný/drama
Režie: Sacha Gervasi
Hrají: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D´Arcy, Jessica Biel a další
Pemiéra v ČR: 7. 2. 2013