Galerie: Nádhera! Umělecký fotograf David Yarrow zachycuje zvířata i lidi v africké Keni
Rozlehlá savana národního parku Amboseli je domovem mnoha divokých zvířat, z nichž nejvýraznější jsou stáda volně žijících slonů afrických. Park je domovem několika největších slonů na světě – slonů s obrovskými kly, které jsou tak dlouhé, že sahají až na zem. Tito obrovští savci mají v rezervaci vždy „přednost v jízdě“, lidé je chrání, ale přitom jim dopřávají volnost. David Yarrow už park navštívil několikrát předtím, přál si zachytit velkolepost těchto úžasných tvorů africké Keni přímo ze země a přiblížit se k nim tak jako ještě žádný jiný fotograf před ním.
„Amboseli je pro mě oblíbeným místem, kde mohu fotografovat tato neuvěřitelná zvířata. Je to divoké, živelné jeviště, domov více než dvou tisícovek slonů, navíc skvělá lokalita pro fotografování slonů s obrovskými kly v jejich přirozeném prostředí. Jakmile jednou spatříte tak ohromného slona, je vám jasné, že nic podobného už ve své kariéře nezažijete. Vždycky jsem měl a budu mít úctu k jejich síle, velikosti a téměř lidské inteligenci, která jim jasně vyzařuje z očí,“ říká David. Během tohoto projektu David sledoval pohyb Tima, jednoho z největších slonů s obrovskými kly v parku.
Druhou polovinu cesty strávil David v Dandoře, na východním předměstí Nairobi, které je zřejmě nejvíce proslulé svou obrovskou skládkou odpadků zabírající více než 3 000 akrů. To Davidovi nabídlo zcela jiný pohled – neméně divoký než v národním parku Amboseli – rušné město, kde nechybí ani kultura gangů, ani výrazné problémy životního prostředí.
Kontrasty
„Předměstí Nairobi Dandora představuje úplně jiný svět než park Amboseli, fotografovat ho však bylo stejně náročné i fascinující. Skládka odpadků stojí úplně mimo cokoliv, co jsem kdy v životě viděl, navíc byla plná chemického odpadu. Stále se tady můžete běžně setkat s gangy, takže i fotografování představuje riziko. Musel jsem se pohybovat opatrně,“ popisuje Yarrow.
Stejně jako v Amboseli chtěl David zachytit scénu, která bude západní kultuře na míle vzdálená. David s předstihem kontaktoval členy místního gangu, kteří souhlasili, že se nechají fotografovat. Pak je postavil do přímého kontrastu s jejich okolím – oblečené v černém obleku na pozadí hory odpadků.
Davidovy snímky díky srovnání naaranžovaných portrétů s těmi nejpřirozenějšími výjevy ukazují, jak lze zachytit silné soudržné fotografické série pomocí různých technik: “Při fotografování zvířat ve volné přírodě si musíte dát pozor na to, abyste byli ve správné pozici pro zachycení vážného a emotivního snímku, přesto nejste pány situace. Když vám zvíře nedovolí, abyste ho fotografovali, nemůžete dělat vůbec nic. U aranžovaných kompozic stačí sledovat přímou linii od prvního konceptu až po ten finální. Zjistit, jestli dokážete zachytit onen perfektní okamžik, který jste si naplánovali, je skutečným testem vašich fotografických schopností. Oba styly byly pro mě opravdu důležité, když jsem portrétoval tyto dvě naprosto odlišné oblasti Keni, abych našel spojení mezi lidmi a divokými zvířaty, která tu mají domov.“
Kdo je David
David Yarrow se narodil v roce 1966 ve skotském Glasgow. S fotografováním začal již v útlém věku a jako dvacetiletý stál na hřišti finále Světového poháru v Mexico City a fotografoval pro časopis The Times. V ten den David nafotil slavný snímek Diega Maradony držícího Světový pohár.
Následně byl pozván k fotografování Olympiády a mnoha jiných sportovních akcí. Trvalo však mnoho let, než dospěl do své komfortní polohy, kterou je dokumentování světa přírody evokativními a působivými fotografiemi života na zemi, kterými si získal rostoucí zájem sběratelů umění. V roce 2018 se David pevně etabloval jako jeden z nejprodávanějších výtvarných fotografů na světě. Fotí Nikonem.