Fenomén dnešní doby – Pokémon Go: Co jste o něm nevěděli

Redakce

Je to bezesporu fenomén dnešních dní. Aplikace Pokémon Go přímo i nepřímo ovlivňuje životy milionů pozemšťanů a jednou možná i mimozemšťanů. Proč tomu tak je a jak dlouho to vydrží, se můžeme jen stěží domnívat, ale potenciál tomuto objevu rozhodně nechybí.

Aplikace byla uvedena na trh 6. července tohoto roku a už za první týden zaznamenala největší počet stažení v historii (statistiky Google Play ukazují přes 100 milionů instalací). Napomáhá tomu i skutečnost, že Pokémon Go je zdarma (což je lepší než ve slevě) a hru lze jednoduše nainstalovat na téměř jakýkoliv chytrý telefon. Pro spuštění je nutné internetové připojení, GPS a lokalizační služby. Hraje se ve všech koutech světa, na místech, kde by to jen málokdo čekal i v nejrušnějších oblastech. Stačí jen aplikaci spustit, najít Pokémony pomocí propojení reálných map s virtuální realitou a pochytat je. Hra má samozřejmě další úrovně, možnost personalizace i jiné možnosti, které by měli hráče udržet ve varu.

Dle analytiků v současné době neexistuje hra, která by vydělávala takové množství peněz. Společnosti Niantic vydělává aplikace dokonce 10 milionů dolarů denně. Jedná se o příjmy z doplňkových nákupů uvnitř aplikace.

Těžko odhadnout, zda se dalo předpokládat, jak moc tento fenomén ovlivní celou společnost a také ekonomiku, ale momentálně se tak děje. Příklad místo slibů: „Od začátku července vzrostla poptávka po powerbankách o 107 %,“ sdělil majitel Srovname.cz David Folprecht.

Po několika hodinách hraní, konkrétně po dosažení 5. úrovně, musí hráč zvolit jeden tým, který bude zastupovat. Tato volba je povinná a nedá se později změnit. Týmy jsou odlišeny barevně na žlutý (Instinct), modrý (Mystic) a červený (Valor). Každý tým má svou vlastní filozofii, která je hráči představena lídrem každého týmu. Jaký tým uživatel zvolí a proč, je čistě na něm, a klasické herní vlastnosti se tím nijak nezmění (uf). Jde o poměr sil jednotlivých týmů v okolí – čím více je daný tým zastoupen, tím vyšší je síla jeho tělocvičen v oblasti. Nejoblíbenějším týmem na našem území je dle Petra Zavorala z nástroje Yeseter modrý Mystic, následuje ho červený Valor a nejméně hráčů vstupuje do žlutého Instinct (a naštěstí v tom nelze spatřit žádný rasistický podtext, jinak by bylo zle).

K aplikaci se váže mnoho pojmů, bez kterých se ve světě Pokémon Go hráč, mistr ani maniak zkrátka neobejde. V popularitě a zájmu drží prvenství Pokégymy – tělocvičny, ve kterých je možné utkat se s jinými trenéry a ukázat, zač je toho Pokéball – to je také další Pokévěc, jež je s hrou úzce spjata a slouží k chytání Pokémonů.

Je zajímavé, jak moc se liší povědomí lidí od reálných skutečností. Zatímco má hra přímou souvislost se značkami Nintendo nebo Niantic, mnohem více uživatelů si ji spojuje se značkou Google nebo Apple.

Nejvíce se Pokémon Go hraje na telefonech značky iPhone a Samsung. I přes to, že na Twitteru bylo uvedeno, že Chuck Norris už chytil všechny pokémony na Nokii 3310, obliba této značky nedosahuje lepšího, než čtvrtého místa v celkovém žebříčku. Převálcovalo ji Lenovo.

Mimochodem, hráči Pokémon Go věnují hře v průměru 43 minut a 23 vteřin denně (ano, až tak přesně to je spočítané), což je více času, než se průměrně člověk věnuje WhatsAppu nebo Instagramu.

Je to jen hra? Možná. Ale lidé díky ní tráví více času venku, vydávají se do míst, která by jinak nenavštívili. Dokonce má hra až takový přesah, že pomáhá dětem s autismem, které díky ní překonávají strach vyjít ven.

Už není pochyb o tom, jak velkou moc má fenomén Pokémon Go. Lze jen polemizovat o tom, zda se jedná o počáteční boom a zanedlouho poprask utichne nebo se hra stane navždy důležitým milníkem ve světě mobilních aplikací nebo i v jiných odvětvích. V tuto chvíli ale hra spustila lavinu, jež zaplavuje všechno a všechny kolem a konečně to pro jednou není přímo v negativním slova smyslu (jako různá davová šílenství a strachy poslední doby).

RIP video aneb přetočte kazetu směrem na hřbitov!

Pokémon Go čekají nové vychytávky. Máte se na co těšit!