Eminemovi démoni připravili skvělou desku

Stefan-Titka

Po třinácti letech se vrátit k zásadnímu albu kariéry The Marshall Mathers EP a představit stejnojmenné EP s pořadovým číslem dvě, to je drzost, se kterou může přijít snad jen Eminem. Dobrá zpráva ale je, že novinka se bílému rapperovi číslo jedna povedla.

Srovnávat The Marshall Mathers LP z roku 2000 s verzí z roku 2013 příliš nejde. Obě desky vzešly v odlišné životní fázi Eminema a samozřejmě v jiné době.

Poslechněte si Eminema v Youradiu

Verze z roku 2000 v sobě měla naléhavost a do té doby neslýchanou upřímnost umělce bojujícího jak o místo v téměř výlučně černošské disciplíně, tak o svou duši, ovšem fakt, že se Eminem nakonec prosadil, nebylo nakonec jen zásluhou nálepky „bílého rapera“, ale spíš témat, které do rapu vnesl: slova i myšlenky dávaly najednou smysl, zároveň se mu podařil husarský kousek – hudba pro něj byla milionový byznys i terapií problémového života.

Poslední Eminemova alba ale tuhle osobitost a upřímnost ztratila. Relapse i Recovery zůstaly jménu umělce dost dlužny a působily v podstatě jen jako prostředek, jak si vydělat na pár dalších domů, luxusních aut a zlatých řetězů. I proto TMM LP2 funguje trochu jako zjevení. Návrat ke kořenům (beastieboysovská Berzerk, která dává syrovým zvukem z dílny Ricka Rubina vzpomenout na éru klasického hip-hopu) a zároveň moderní, různými styly protkaný kompilát.

Hned úvodní sedmiminutový track Bad Boy je čistý Eminem v plné síle. Nekompromisní, vypravěčsky silný příběh pomsty bratra fanatického fanouška Stana, který čistě náhodou nese stejné iniciály jako samotný raper (Matthew Mitchell), je v posledních dvou minutách zároveň Eminemovým zhmotněným svědomím, jež mu naloží za všechny přešlapy, urážky a bezohlednost.

Podobně intimních skladeb nabízí deska víc. V Rhyme or Reason se na přetřes dostává rapperův otec, ale namísto žlučovité nenávisti je z písně postavené na samplu Time of the Season cítit nadhled. Nejemotivnějším příspěvkem nakonec není Legacy ani další ze spoluprací s Rihannou The Monster, ale nenápadný track Headlights s vokály Natea Ruesse, v němž Eminem po letech došel míru se svou matkou Debbie. Ve skladbě se jí za všechno omlouvá, mimo jiné i za Cleanin´ Out My Closet, dvanáct let starou písničku, v níž se Eminem stovnává se svým dětstvím.

Neznamená to ale ani v nejmenším, že by se Eminem na zbytku alba smířlivě kál. Stále se tu dají najít i čisté hejty o lásce (So much better), jinde jsme zas svědky do Tady Eminem bydlel. popředí se tlačícího raperova superega (Rap God). Nikomu by se nemělo přát nic špatného, ale Eminem tak nějak svádí k výjimce. Pokud deska TMM LP2 něco opět potvrdila, tak to, že Eminem je nejsilnější právě tehdy, když je na dně a když má co vyplavovat na povrch.

Eminem – TMM LP2
Vydavetelství: Universal Music
Celkový čas: 78:13
Seznam skladeb: Parking Lot, Rhyme or Reason, So Much Better, Survival, Legacy, Asshole (feat. Skylar Grey), Berzerk, Rap God, Brainless, Stronger Than I Was, The Monster (feat. Rihanna), So Far…, Love Game (feat, Kendrick Lamar), Headlights (feat, Nate Ruess), Evil Twin

Témata:,