Eminemovi démoni připravili skvělou desku
Po třinácti letech se vrátit k zásadnímu albu kariéry The Marshall Mathers EP a představit stejnojmenné EP s pořadovým číslem dvě, to je drzost, se kterou může přijít snad jen Eminem. Dobrá zpráva ale je, že novinka se bílému rapperovi číslo jedna povedla.
Srovnávat The Marshall Mathers LP z roku 2000 s verzí z roku 2013 příliš nejde. Obě desky vzešly v odlišné životní fázi Eminema a samozřejmě v jiné době.
Poslechněte si Eminema v Youradiu
Verze z roku 2000 v sobě měla naléhavost a do té doby neslýchanou upřímnost umělce bojujícího jak o místo v téměř výlučně černošské disciplíně, tak o svou duši, ovšem fakt, že se Eminem nakonec prosadil, nebylo nakonec jen zásluhou nálepky „bílého rapera“, ale spíš témat, které do rapu vnesl: slova i myšlenky dávaly najednou smysl, zároveň se mu podařil husarský kousek – hudba pro něj byla milionový byznys i terapií problémového života.
Poslední Eminemova alba ale tuhle osobitost a upřímnost ztratila. Relapse i Recovery zůstaly jménu umělce dost dlužny a působily v podstatě jen jako prostředek, jak si vydělat na pár dalších domů, luxusních aut a zlatých řetězů. I proto TMM LP2 funguje trochu jako zjevení. Návrat ke kořenům (beastieboysovská Berzerk, která dává syrovým zvukem z dílny Ricka Rubina vzpomenout na éru klasického hip-hopu) a zároveň moderní, různými styly protkaný kompilát.
Hned úvodní sedmiminutový track Bad Boy je čistý Eminem v plné síle. Nekompromisní, vypravěčsky silný příběh pomsty bratra fanatického fanouška Stana, který čistě náhodou nese stejné iniciály jako samotný raper (Matthew Mitchell), je v posledních dvou minutách zároveň Eminemovým zhmotněným svědomím, jež mu naloží za všechny přešlapy, urážky a bezohlednost.
Podobně intimních skladeb nabízí deska víc. V Rhyme or Reason se na přetřes dostává rapperův otec, ale namísto žlučovité nenávisti je z písně postavené na samplu Time of the Season cítit nadhled. Nejemotivnějším příspěvkem nakonec není Legacy ani další ze spoluprací s Rihannou The Monster, ale nenápadný track Headlights s vokály Natea Ruesse, v němž Eminem po letech došel míru se svou matkou Debbie. Ve skladbě se jí za všechno omlouvá, mimo jiné i za Cleanin´ Out My Closet, dvanáct let starou písničku, v níž se Eminem stovnává se svým dětstvím.
Neznamená to ale ani v nejmenším, že by se Eminem na zbytku alba smířlivě kál. Stále se tu dají najít i čisté hejty o lásce (So much better), jinde jsme zas svědky do popředí se tlačícího raperova superega (Rap God). Nikomu by se nemělo přát nic špatného, ale Eminem tak nějak svádí k výjimce. Pokud deska TMM LP2 něco opět potvrdila, tak to, že Eminem je nejsilnější právě tehdy, když je na dně a když má co vyplavovat na povrch.
Eminem – TMM LP2
Vydavetelství: Universal Music
Celkový čas: 78:13
Seznam skladeb: Parking Lot, Rhyme or Reason, So Much Better, Survival, Legacy, Asshole (feat. Skylar Grey), Berzerk, Rap God, Brainless, Stronger Than I Was, The Monster (feat. Rihanna), So Far…, Love Game (feat, Kendrick Lamar), Headlights (feat, Nate Ruess), Evil Twin