Čtyřlístek ve službách krále a ve spárech reklamy
Trvalo to dlouho, ale Čtyřlístek konečně dorazil i na filmová plátna. Myšpulín, Bobík, Pinďa a Fifinka, naši hrdinové z dětství, ožívají díky 3D animaci. Má cenu se ale do Třeskoprsk, které mezitím stačil tvrdě semlít kapitalismus, vůbec vracet?
Při sledování Čtyřlístku zkrátka nejde od věcí jako je tolik omílaný product placement jen tak odhlédnout – ne pokud se bavíme o filmu, který je primárně určený dětem. Když vám náměstí v legendárních Třeskoprskách zabere nejmenovaná hračkářská firma, do děje vstupuje reklamní postavička nejmenovaného mléčného výrobku a Bobík zneškodňuje padouchy hozením hrsti lízátek s jasně viditelným logem nejmenované značky pod nohy, můžete to ospravedlňovat ze všech stran, ale košér to zkrátka není. A je jedno, jestli se tyto věci snažíte zjemnit zapojováním do děje – i tak je to pro rodiče, kteří berou své ratolesti na film v naivní představě, že stráví milou hodinku a půl s hrdiny svého dětství, rána pod pás.
Scénář filmu Hany a Josefa Lamkových, dlouholetých autorů časopiseckých dobrodružství známé kreslené čtveřice, je navíc možná pro děti tentokrát až moc překombinovaný a chybí mu lehkost těch nejlepších čtyřlístkových příběhů, na které jsme byli zvyklí. Cestuje se tu v čase, dokonce obousměrně, a postavy i zápletky se hromadí tak, že zorientovat se v ději může být problém leckdy i pro dospělého. Některé zápletky navíc působí skoro až nadbytečně a rušivě, jako by jejich jediným účelem bylo naplnit celovečerní stopáž (lupiči zlata).
Je to možná jen nostalgické povzdechnutí, ale jestli něco ve starých Čtyřlístcích fungovalo, tak jednoduché příběhy. I ty s cestováním v čase do různých historických dob většinou pracovaly s jednoduchým konceptem „propadnutí se v čase“ – naši hrdinové se dostanou do minulosti/budoucnosti, kde zažijí dobrodružství a někomu obvykle pomohou. Pinďa něco zmotá, Myšpulín vynalezne, Bobík někoho přepere, Fifinka uvaří a pak se všichni společně vrátí zase zpátky.
V celovečerním filmu, který se točí kolem krále Rudolfa, se z minulosti do budoucnosti přechází jako by se nechumelilo a poměrně zásadní část zápletky operuje dokonce s termíny jako „kámen“ a „anti-kámen“ (které i přes snahu o maximální zjednodušení a vysvětlení působí ve filmu určenému primárně dětem poněkud těžkopádně).
Ne všechno je ale špatně, některé gagy a vtípky fungují, jak mají. Zvyknout si na „prostorové“ hrdiny chvíli trvá, přenesení jejich esence z komiksových stránek by mohlo být také lepší, ale výsledek není úplně zoufalý. Horší už je to s čímkoli, co se odehrává za hlavními hrdiny v druhém plánu. „Komparz“, jenž v příběhu nehraje důležitou roli, například dvořané, působí odbytě.
Nezbývá než doufat, že pokud se někdy v budoucnu tvůrci rozhodnou natočit pokračování, vydělají teď v kinech alespoň tolik, aby si mohli dovolit říci NE všem násilným reklamám. Třeskoprskům totiž daleko víc sluší, když hračkářství je prostě jen hračkářství, řeznictví řeznictví a pekařství pekařství. Chceme idealistický svět Čtyřlístku a ne kopii reality, ve které žijeme my.
Čtyřlístek ve službách krále
Česko, 2013, 90 min.
Režie: Michal Žabka
Hrají: Ivan Trojan, Tereza Bebarová, Bohdan Tůma, Ondřej Brzobohatý, Václav Postránecký a další
Premiéra v ČR: 28. 2. 2013