České soundtracky nestojí za nic? Ne tak docela
Češi již tradičně rádi kritizují a shazují sami sebe. Komplex malosti prostupuje komentáři všeho druhu. To je i případ českých soundtracků: jen málokdo u nás by otevřeně řekl, že v českém filmu vznikl soundtrack světové úrovně. Sice jich není spousta, ale několik lahůdek se i v české kinematografii najde.
Když se řekne český soundtrack, vybaví se nám hlavně jedno skutečně výjimečné dílo: Samotáři. Film Davida Ondříčka o ztracené generaci mladých lidí doprovází hudba, která okamžitě praští posluchače přes uši – je totiž česká, ale přitom tak vůbec nezní.
Podpis skladatele Jana P. Muchowa
Soundtrack, za který by se nestyděla ani hollywoodská produkce, se skládá hlavně z domácích hudebních projektů, pod které se z velké části podepsal skladatel Jan P. Muchow. Nejenže hudbu kompiloval, ale také sám přispěl mnoha skladbami pod různými názvy: kromě jeho kmenové kapely Ecstasy of Saint Theresa to byly i fiktivní projekty jako The Loners a Fake Dead. Je to pak především píseň Lucky Boy, která již odrostlé puberťáky přenese do časů, které, jak si sami na diskusních fórech postesknou, jsou už dávno pryč. Kompletní CD je skvělé i samo o sobě. Zároveň tento multižánrový mix velmi trefně vystihuje duch celého filmu: je veselý, ale zároveň i tíživý a smutný. Dokazuje, že i u nás může vzniknout hudba vysoké úrovně.
Poslechněte si The Loners: Lucky Boy, nejznámější píseň ze Samotářů
Eliška – ryzí filmová hudba
Většina českých soundtracků, jako třeba zmiňovaní Samotáři, má kompilační charakter. Jako samostatné CD tedy nejsou špatné, ale v mnoha případech jen účelně zefektivňují filmový obraz. Příkladem za všechny je film Snowboarďáci. Jako svěží vánek působí soundtrack ke snímku Jízda. Na tomto českém „road movie“ Jana Svěráka se herecky i hudebně podílela kapela Buty. A také se díky němu proslavila. Nutno dodat, že právem. Její písně s bohatým zvukem a vymykající se v roce 1994 typické středoproudové produkci přesně postihly poetiku filmu. Hudba a film tu srostly v jeden celek. Jeden soundtrack ale naprosto vybočuje z domácích produkce. Hudba k filmu Eliška má ráda divočinu režiséra Otakára Maria Schmidta je skutečně ryzí filmová hudba, se vším všudy. Podepsali se pod ni Jan Čechtický z drum´n´bassových Ohm Square a skladatel s extravagantním jménem Varhan Orchestrovič Bauer, který složil hudbu mimo jiné i k Formanovým Goyovým přízrakům. Vznikla tak opravdu úžasná atmosférická hudba, kde se mísí syrová elektronika a jemný ambient. Samotný film je vizuální hříčkou, provokující diváka svou složitostí a podivností. Soundtrack k takovému pojetí skvěle zapadá, ne nadarmo vyhrál Českého lva za zvuk (1999).
Opravdu to není zlé
Jak vidno, se soundtracky to v naší domovině není tak zlé, jak mnozí Češi s oblibou říkají. Doufejme, že tradice Samotářů a Jízdy nebude zapomenuta a naopak se bude dále rozvíjet. Jeden z posledních projektů na tomto poli, hudební dokument Česká Rapublika, dává zítřkům ještě světlejší odstíny. Tak uvidíme.
Samotáři
ČR, 200O
Režie: David Ondříček
Hrají: Jitka Schneiderová, Saša Rašilov nejml., Labina Mitevska, Ivan Trojan, Jiří Macháček, Mikuláš Křen, Hana Maciuchová, František Němec, Emma Černá, Tatiana Vilhelmová
Hudba: Jan P. Muchow
Jízda
ČR, 1994
Režie: Jan Svěrák
Hrají: Anna Geislerová, Jakub Špalek, Filip Renč, Radek Pastrňák
Hudba: Buty
Eliška má ráda divočinu
ČR, 1999
Režie: Otakáro Maria Schmidt
Hrají: Zuzana Stivínová ml., Bolek Polívka, Martin Dejdar, Veronika Žilková, Jiří Lábus, David Vávra, Kamila Asterová, Bohumil Klepl, Tatiana Vilhelmová, Sandra Nováková, Petr Vacek, Petr Čtvrtníček, Daniel Nekonečný
Hudba: Jan Čechtický, Varhan Orchestrovič Bauer