Bílé Vánoce a silné emoce
Letošní turné po České republice zakončila Aneta Langerová dárkem pro pražské publikum v paláci Akropolis, kde se sešli fanoušci a fanynky, „puboši“ i rodinky... První česká Superstar, drobná dívka se silným hlasem, introvertka se zálibou v extravaganci, byla uvolněná a komunikativní. Snad díky komornějšímu prostředí klubu a vstřícnosti publika, která někdy hraničila až s hysterií.
Ač texty z Anetiny první desky postrádají hutnou autorskou výpověď, z jejího pěveckého projevu je cítit opravdovost, takže jí klidně „projdou“ textové klišé či naopak textové podivnosti (vtipné bylo odskandování z úst čtrnácti/patnáctiletých pasáže o jelenech obtěžkaných vábením, kteří se vrhají do hlubin země). O to intenzivnější však byly písně novější. Aneta se obklopila zručnými muzikanty a velmi šťastné je spojení jejího hlasu se zvukem houslí Anny Mlinarikové (v kapele jsou dále baskytarista Martin Ledvina, klavírista Štěpán Smetáček a bubeník Jakub Zitko). Právě v akustických skladbách vynikl Anetin čistý a probarvený hlas a ozvučení sálu, kde nic zbytečně „nečouhalo“.
Slzy v očích otrlých posluchačů
Vizuální hrátky se světly a videoprojekcemi pomáhaly měnit náladu, koncert byl příjemně různorodý, a to měla na svědomí nejen Aneta s kapelou, ale i její hosté – Tomáš Klus a zejména Radim Vojtek, nevidomý zpěvák s hlasem od Pánaboha. Píseň pro Světlušku stejně jako rockový háv koledy Pásli ovce Valaši, kdy se na publikum snášely chuchvalce umělého sněhu, si získaly bouřlivý ohlas publika.
Podívejte se na klip k písničce Voda živá
http://www.youtube.com/watch?v=NittUwHrHfA
Dramaturgie koncertu šla od rychlých pecek (Skvělej nápad, Vysoké napětí) po akustické, jemné skladby (Malá mořská víla, Voda živá). A kdo si počkal, ten se dočkal přídavku, který byl zlatým hřebem. „Čtyřručka“ Štepána Smetáčka s Anetou v songu Nahá a zejména poslední píseň, předělávka písně Mamá Marty Kubišové, kdy vynikl Anetin hlas a Anniny housle. Píseň věnovaná matce zabrousila až do cikánsky lkavé naléhavosti, byla natolik silná, že vehnala slzy do očí i otrlým posluchačům.
Všudypřítomný idealismus a čistota
Jako host a také předskokan vystoupil Tomáš Klus, který byl z očividné přízně fanynek lehce zaskočen. Dokázal však pohotově reagovat na dění v publiku a občas v jeho projevu problesklo něco z koncertů Jarka Nohavici – folkařská bezprostřednost, schopnost vyvolání náklonnosti žen v publiku k tomu „milému chlapci v kostkované košili“ a v neposlední řadě umění vytvořit svými texty obrazy s vnitřní dynamikou (tak mu lze odpustit neustálé opakování toho, že ještě nemá koupené dárky na Vánoce a že pořád zdraví přes kameru maminku). Nešlo si nevšimnout idealismu a jakési čistoty, která ze všech účinkujících vanula. A muzikantské poctivosti. Je to skoro zázrak v době, kdy zpívá kdejaký účastník reality show či profesionální party-girl, že zpěvačka má silný a barevný hlas, že hudebník ovládá nástroj, že folkový zpěvák umí napsat zvukomalebný text, a nesmělý projev tak baví lidi víc než naučená vyprázdněná póza.
Aneta Langerová – Vánoční koncert
20. prosince 2008, Praha, Palác Akropolis