Bellerouche v Praze zlomil vaz zvukař a vlažné publikum
Anglické neosoulové trio Belleruche se poprvé představilo v České republice. Včera vystoupilo v Paláci Akropolis v rámci koncertů projektu Euroconnections, který pravidelně představuje zajímavá jména evropské alternativy. I proto se dala čekat velká návštěva a tradičně skvělá atmosféra. Jenže i dobrá tradice se čas od času poruší – jedinečná atmosféra se tentokrát nedostavila. Za to však nadějní muzikanti rozhodně nemohli; naopak předvedli, co znamená retro s moderní tváří.
V Akropoli se vznášel ve vzduchu otazník již od začátku večerního programu, který zahájilo předskokanské duo Montage. Při sledovaní vedlejšího projektu zpěvačky Kláry Vytiskové (známější z působení v kapele Toxique) a bubeníka Tomáše Heriana se tomu, kdo viděl poslední Euroconnections v režii skupiny Jazzanova, vkrádaly do hlavy pochybnosti. Je vůbec možné, aby se takový zážitek opakoval? Klára Výtisková sice zpívá velmi dobře, jenže rytmy drum’n’bassu a breakbeatu nepůsobily v podání Montage nijak výjimečně. Zpěvačka krom šatiček à la osmdesátky a čistého, ovšem nezajímavého zpěvu neměla co nabídnout, a tak nepřekvapilo, když se s návštěvníky loučila jen za vlažného potlesku.
Za všechno mohl zvuk
Kathrin DeBoer Foto Marek Bartoš
|
Nevybuzené publikum je zřejmě jednou z největších nočních můr hudebníků. Ke vší smůle to včera tak trochu slízla mladá anglická trojka Belleruche. Ovšemže první písně z repertoáru debutového alba Turntable Soul Music ohraničoval v jejich úvodu a na závěr velký potlesk, ale jako by tomu chybělo opravdové nadšení. Přitom „chyba lávky“ nebyla na straně Belleruche.
Ricky Fabulous hrál na kytaru, jak se patří, nakřáplý hlas zpěvačky Kathrin DeBoer plul hezky zlehka a scratche DJe Modesta výsledný blues/soul hiphopově okořenily. Bohužel, ta největší potíž spočívala v nevyváženém zvuku. Hlavně zpočátku hřměly basy z Modestova laptopu jako na nelegální technoparty a teskná bluesová kytara i rozmanitý hlas často zapadávaly. Ke sladění všech tří hudebních položek do žádoucí harmonie došlo až po půl hodině v úžasně temné skladbě Alice. Slyšet bylo konečně i kytaru, ale hlavně úchvatná bohatost, plnost a frázování hlasu zpěvačky DeBoer – tak, jak jsme zvyklí ze dvou desek skupiny.
Ty nejznámější písně jako Minor Swing (hudební parafráze slavné skladby jazzového kytaristy Django Reinhrdta) nebo Anything You Want (Not That) si kapela nechala až na konec a přestože je publikum poznalo, stále jako by jeho povzbuzovaní chybělo skutečné přesvědčení. Přitom v té chvíli by každý fanoušek vkusného soulu mohl už bez zábran výskat. Problém včerejšího publika možná vystihl jeden fanoušek slovy: „Je to fajn, ale na mě to je až moc soulový.“
Poslechněte si píseň Anything You Want (Not That)
Belleruche (UK) + Montage (CZ)
11. června 2009, Palác Akropolis, Praha