Balte kufry, tohle jsou nejzelenější města na světě
Péče o životní prostředí, ekologie a „zelenost“ dnes patří mezi nejskloňovanější termíny. Není divu – podle nejnovějších průzkumů je už jasné, že se opravdu řítíme směrem ke katastrofě. A nejspíš se opravdu nejedná jen o konspirační teorie – vědci například nedávno přišli na to, že abychom s kyslíkem vystačili na Zemi i v budoucnu, bude třeba vysadit asi miliardu nových stromů. Dobrou zprávou ale je, že stále více lidí na světě se snaží – sbírá odpadky, a i jinak naší planetě ulevuje. Příroda má ale ještě rozhodně své místo. Pojďme se podívat na města, která patří k těm nejekologičtějším?
Oslo, Norsko
Hlavní město Norska je i podle Evropské komise tím nejzelenějším městem v Evropě. Město se dlouhodobě snaží zbavit používání fosilních paliv. Velký úspěch zde zažívá také rozšíření městské hromadné dopravy, v důsledku čehož na ulicích najdete stále méně a méně aut. Oslo je také v tomto směru oficiálním reprezentantem Evropské unie a my můžeme jen doufat, že bude inspirovat další státy. Za úspěchem Norska najdeme mnoho faktorů. Velmi oblíbené jsou tady například elektromobily a podle Evropské komise bylo až 60 procent všech nových vozidel, která se tady prodala, poháněna právě na elektřinu. 56 procent všech cest veřejné dopravy je přitom založeno na obnovitelné energii. A cíle jsou velké i do budoucna – do roku 2050 by se Norsko chtělo stát naprosto bezuhlíkovým.
Vancouver, Kanada
Na druhém místě našeho žebříčku je tato kanadská metropole. Pro udržitelnost životního prostředí tady mají speciální strategický plán, jehož cílem je také snížit procento lidí, kteří denně cestují autem, podporovat rozšíření udržitelné energie a prosazovat mnohem přísnější předpisy pro stavebnictví. I Vancouver je velmi ambiciózní; už do roku 2040 by zde chtěli dosáhnout nulového odpadu. I toto město se v rámci mezinárodní dohody zavázalo, že se do roku 2050 stane neutrálním na uhlík – stejně jako Oslo a dalších více než 70 měst.
Kodaň, Dánsko
Na proaktivním přístupu k životnímu prostředí si velmi zakládají i obyvatelé hlavního a zároveň největšího města Dánského království. Titul Evropské komise, které dnes drží Oslo, Kodaň získala v roce 2014. A rozhodně právem. Více než třetina zdejších ekonomicky aktivních obyvatel a studentů jezdí do práce nebo do školy na kole a dánská infrastruktura cyklostezek nemá v Evropě obdoby. Už do roku 2025 by navíc chtěli toto číslo zvednout na celých 50 procent. Zajímavá je taky další statistika: celých 96 procent obyvatel Kodaně má do nějakého parku přístup za méně než 15 minut. Zeleň zde totiž pokrývá neuvěřitelných 5 584 akrů.
Amsterdam, Holandsko
Náš dnešní žebříček uzavírá oblíbený ráj dřeváků, sýrů a tulipánů – Amsterdam. To by nemělo nikoho překvapit; už jen proto, že se jedná o oficiálně nejpřátelštější město na světě, co se cyklistů týče. Mnoho turistických atrakcí je zde dokonce přístupno jen pro kola a chodce, včetně například Hernitage Amsterdam, což je zdejší pobočka petrohradského muzea v Rusku. Země je také známá pro své větrné mlýny; asi 2 200 větrných elektráren generuje více než pět procent veškeré elektrické energie v zemi, a to je dost slušné číslo. Do roku 2023 jej zdejší vláda stejně chce zvednout až na trojnásobek.