Android Asteroid: Do Abbey Road chce každý muzikant. Nám se to povedlo
Pražská downtempová skupina Android Asteroid, která vznikla na kořenech Navigators, má za sebou zkušenost snů: nahrávání v legendárních londýnských studiích Abbey Road. "Abychom měli jednou na co vzpomínat," říkají zakladatelé kapely Jan Pospíšil a Tomáš Konůpka. Na předvánoční koncert do Lucerna Music Baru je přijedou podpořit i jejich "londýnští" hosté - producent Vadim a rapperka Yarah Bravo.
Nedávno měl premiéru dokument Mission To Abbey Road, který zachycuje vaše nahrávání v legendárních londýnských studiích. Proč pro vás bylo tak důležité natáčet právě v tomhle prostoru? Jan Pospíšil: Je to sen každýho muzikanta. Horolezec chce na Mount Everest, kosmonaut na Měsíc a muzikant chce točit v Abbey Road. Nebylo to nějak důležitý, jenom jsme to hrozně chtěli udělat, abychom měli jednou na co vzpomínat. Točit o tom dokument byla další šílenost, kterou jsme si na sebe upletli, ale alespoň si to ke stáru líp vybavíme.
Tomáš Konůpka: Za poslední rok se toho spoustu změnilo. Stopli jsme Navigators a zjistili, že máme hotovou desku, která už je někde jinde. To jsou Android Asteroid. Myslíme to vážně a ta hudba nám jde přímo ze srdce, proto jsme jí chtěli zaznamenat nejlíp, jak to šlo.
Podívejte se na videa z nahrávání ve studiích Abbey Road
Čím se – tedy kromě genia loci – nahrávání v Abbey Road liší od práce v českém studiu?
Jan: Práce ve studiu se liší vždy podle prostoru, vybavení a zvuku. Někde je nahrávací místnost malá a útulná, jinde obrovská. Když vstoupíte a tlesknete, vycítíte podle dozvuku, jak se to studio asi může při natáčení „chovat“. Každé studio to má trochu jinak, a proto má každé jinou duši. Je zajímavý poslouchat ten rozdíl v nahrávkách; nemusí to být kvalitativní rozdíl, spíš rozdíl v emocích, které jejich poslech vyvolává.
Na celý projekt jste získali peníze i pomocí portálu hithit.com. Kolik takové natáčení v Abbey Road vlastně stojí a co je na něm nejdražší?
Jan: Nejdražší je samozřejmě čas ve studiu, každá hodina tam přijde na tolik, že v Praze by za to byl celý den ve studiu a míchání jedné písničky k tomu. Další hrozivou položkou pak byla cesta a ubytování v Londýně pro 21 lidí na tři dny.
Tomáš: Konečnou částku vlastně ani já, ani Honza neznáme. Ani to radši nechceme vědět.
Máte z pobytu v Londýně nějaké zajímavé „historky z natáčení“?
Honza: V kantýně Abbey Road Studios obsluhuje velmi stará dáma. Miloš Dvořáček se jí ptá: “Promiňte mi tu otázku, ale vy už tady musíte pracovat hodně dlouho?". Ona odpovídá, že už 40 let. Marek na to: "To jste tu musela potkat spoustu zajímavých lidí." Paní se umála a řekla, že ano.
Co jste vlastně v Londýně natočili? Materiál na novou desku?
Honza: Natočili jsme komplet živou verzi naší studiový desky. Živá nahrávka, kde jsou všichni najednou ve studiu, je úplně jiná disciplína. Energie tepe mezi nástroji, jeden zvuk inspiruje další, žádná verze není stejná. Abbey Road Session vydáme s dalšími živými nahrávkami na vinylu na jaře příštího roku.
Na 18. prosinec plánujete koncert v Lucerna Music Baru, kde si s vámi zahrají i londýnští hosté DJ Vadim a Yarah Bravo. Jak jste se s nimi vlastně seznámili?
Honza: Seznámili jsme se před sedmi lety, když jsme jim s bývalou kapelou dělali v Teplicích předskokany na koncertě. Měli tehdy skvělou, čerstvou desku OneSelf Project. Kdybychom věděli, že s nimi za pár let budeme točit v Londýně, asi bychom se po*****. Po letech jsme dostali tu šanci točit tam jako první česká kapela a výběr hostů samozřejmě skončil u nich.
Tomáš: Spolupráce byla fantastická, nic takovýho jsem předtím nikdy nezažil. Vadim si přinesl krabičku, Space Echo se to jmenuje, a rozjel takový věci… A Yarah dala fantastickej rap, přesně jak jsme ji znali z Oneself.
Na blogu z Abbey Road píšete, že Yarah „dorazila, poslechla si písničku, za půl hodiny napsala celý svůj text a rovnou jej skvěle zarapovala“. Předpokládám, že to je pro vás v kontextu české scény docela nová zkušenost.
Jan: Byla to moc zajímavá zkušenost. Navíc dvacet hodin před tím ještě nebylo jasný, jestli vůbec přijede, den před tím byla v Curychu a pár hodin před natáčením ještě trčela v Berlíně.
První desku Asteroid Android jste vydali loni. Jak na vaši „nauku o snech“ reagují fanoušci mimo větší města, případně věčně rozjuchané festivalové publikum?
Jan: Publikum pulsuje s hudbou a během koncertu se energie kapely a diváků spojuje. Lidi se usmívají a každý si tu energii sdílí po svém.
Jaké máte s kapelou do nového roku plány?
Jan: Uděláme další desku, vydáme vinyl a ještě pár věcí, které jsou ale tak veliký, že se o nich zatím radši nebudeme zmiňovat.