Andělé a démoni – narážka na andělskou církev, nebo jen ďábelská nuda?

Stefan-Titka

Poté, co se knihy Dana Browna Šifra Mistra Leonarda prodalo pomalu víc kusů než Bible (a slušně na sebe vydělal také film), bylo pokračování jen otázkou času. Tom Hanks se v novém filmu Andělé a démoni vrací jako symbolog Robert Langdon, aby nás svými bystrými postřehy dovedl v chaotickém příběhu k šokující pointě, tentokrát v detektivně-thrillerovém rytmu.

Dobrá zpráva pro ty, které na Šifře mistra Leonarda iritovala zkratkovitost rébusů, kdy se myšlenkový proces, zabírající v knize několik stránek, okleštil na pouhé přivřené oči Toma Hankse a následný heuréka moment. V novém snímku Andělé a démoni se tvůrci o napětí tohoto druhu už moc nesnaží. Místo toho Tom Hanks rovnou oznamuje, co se kde nachází, co nás tam dovede a jak na to přišel. Podobně se chovají vlastně všechny postavy, a to třeba i ty, které by tomu v podstatě neměly zas tak moc rozumět (Langdonova „společnice-vědkyně“). Často se tak divák ocitne pod palbou dialogů, při nichž v představě vidí všechny ty špalíry textu Dana Browna, které se herci snaží do svých replik zoufale nasoukat a nepolevit při tom z tempa.

Podívejte se na ukázky z filmu Andělé a démoni:

http://www.youtube.com/watch?v=bcE8QaKiTGk&feature=fvst

Režisér Ron Howard se s látkou pere, seč mu síly stačí, ale klacky pod nohy mu háže nejen scénář Davida Koeppa a Akivy Goldsmana, ale už i překombinovaná knižní předloha Dana Browna s pointou průhlednou jak křišťálová studánka. Tentokrát se Langdon pouští po stopě Iluminátů, starobylého spolku, který se rozhodl potrestat církev za všechen útlak na nich spáchaný v průběhu věků. Načasování je ideální – papež nedávno zemřel a do čela má usednout nový, kterého mezi sebou mají zvolit kardinálové. Krátce nato ale přichází první výhružný dopis od Iluminátů: „Unesli jsme čtyři vaše kardinály a každou hodinu jednoho zabijeme.“ A to zdaleka není ta největší hrozba…

Hudba k filmu působivější než samotný obraz
Andělé a démoni nejsou ani moc napínaví, jak se může z popisu děje zdát. Snaží se být, ale vše často vyznívá uměle dramaticky (s několika čestnými výjimkami). Větší část filmu Tom Hanks stráví „bojovkou“, při které jezdí od kostela ke kostelu, jenom aby nacházel mrtvoly a posouval se nalezenými indiciemi k dalšímu dějovému „checkpointu“. Na diváka čeká i dost dějových zvratů, které by ale čtenáře Šifry překvapit neměly ani v případě, že Anděly a démony zatím nečetli. 

Film nicméně odsýpá. Prakticky neustále je v pohybu, a to někdy až na hranici únosnosti, kdy si nestačíte všímat některých důležitých detailů nebo vazeb mezi postavami. Občas se i zdá, že je film až moc tmavý, a člověk nestačí identifikovat, na co režisér v záběru kladl důraz. Jednou z mála věcí, které fungují, je tak hudba Hanse Zimmera, jejíž hlavní motiv z Šifry se vrací v dalších temných variacích a dodává filmu více působivosti než samotný obraz.
Ubylo i té kontroverze, která v Šifře nadzvedávala Vatikán ze svatých stolců. Zbyl jen obyčejný překombinovaný thriller, jehož hlavní pozitivum představují kvalitní herci, už zmiňovaná hudba a oproti Šifře nesrovnatelně lepší účes Toma Hankse. Buďme rádi aspoň za to.

Andělé a démoni
USA, 2009,  české titulky
Režie: Ron Howard

Hrají: Tom Hanks, Ewan McGregor, Ayelet Zurer, Stellan Skarsgård  a další
Premiéra v ČR: 14. května 2009