5 tipů, jak si lépe zorganizovat práci, abyste se nezbláznili
Máte spoustu práce? Berete si ji občas i domů? V tom případě byste si měli lépe zorganizovat čas, abyste stihli vše, co potřebujete udělat, bez velkého stresu. Jak na to?
- Určete si přesnou pracovní dobu
Když jste OSVČ nebo máte šíleného zaměstnavatele, se svojí prací patrně nejste hotoví nikdy. Buď pracujete z domu, nebo si práci často domů berete. Stanovte si proto přesnou pracovní dobu. Natočte si budík na osm ráno a začněte pracovat. Druhý budík si nastavte třeba na pátou hodinu odpoledne a přesně v tu chvíli skončete. Musíte v tomto časovém rozmezí vše potřebné stihnout, aby váš pracovní život nepohltil i ten osobní. Pokud je to možné, celý víkend nepracujte. Vymezte si minimálně jeden den na odpočinek, jinak z práce zešílíte.
- Nevynechávejte přestávky
Myslíte si, že když si uděláte jen jednu přestávku na oběd, stihnete udělat mnohem více práce, než kdybyste jich měli více? Opak je pravdou. Pokud pracujete několik hodin bez přestávky, vaše koncentrace spolu s výkonem rapidně klesá. Když si uděláte každou hodinu desetiminutovou přestávku a přes poledne půl hodinovou pauzu na oběd, budete produktivnější. Během deseti minut se jděte protáhnout na čerstvý vzduch. Okysličí se vám mozek a budete méně unavení.
- Práci si naplánujte jednoduchým způsobem
Bez plánu by to nešlo. Ideální bude, když si naplánujete práci na každých čtrnáctí dní. Pokud vám to bude vyhovovat, můžete si ji organizovat klidně i jednou týdně. Na začátku pracovního týdne začněte plnit ty nejdůležitější úkony, kterým potřebujete věnovat nejvíce času. V druhé polovině týdne se věnujte drobnějším úkolům. Dělejte vše s dostatečným časovým předstihem, protože do vašeho plánu může kdykoliv něco zasáhnout. Důležité body pracovního plánu si napište, abyste na nic nezapomněli a mohli se ho přesně držet. Když budete pokračovat tímto způsobem, bude práce pro vás mnohem méně stresující. Některé věci budete konečně schopni stihnout a vznikne vám prostor pro osobní život, který byste rozhodně neměli zanedbávat.
- Naučte se říkat ne
Když vás nadřízení či kolegové neustále zavalují nějakou prací a vy ji nestiháte, nebojte se říct dost! Dejte důrazně najevo, že nejste žádný superman. Vyžadujte si zadávání práce s předstihem, abyste si ji mohli dobře naplánovat. Otevřeně řekněte, že se z práce nechcete zbláznit a velké množství práce navíc dělat nebudete. Mnohdy za to ani nestojí přidání peněz, protože si na sebe pak nenajdete žádný volný čas. Uvědomte si, že nebudete věčně mladí. Dávejte si pozor, aby vám kvůli pracovní vytíženosti neutekl život mezi prsty.
- Myslete i na aktivity po práci
Většina lidí jde po práci nakoupit jídlo a hned poté sebou unaveně plácne do postele. Dělejte to jinak. Šetřete si trochu energie i na pozdní odpoledne či večer. Zabývejte se nějakými aktivitami. Jděte si zacvičit, přihlaste se do kurzu malování nebo jděte na procházku. Každý den si vyhraďte čas, který věnujete pouze sami sobě. Během něj vyhoďte všechny starosti z hlavy. Díky tomu budete na další pracovní den odpočinutí. To znamená, že budete produktivnější, stihnete toho více a odpoledne zase budete mít více času na sebe. Jde jen o to, abyste si dobře zorganizovali svůj čas, a váš život bude mnohem klidnější.