6 nejhorších nehod, které se staly na horské dráze
Pouťová zábava pro ty otrlejší s sebou nese jistá rizika – a to nejen to, že se můžete pozvracet. Stávají se i mnohem horší věci, a to i když všechny atrakce projdou technickou kontrolou. O případech, kdy se zábava zvrtla v tragédii, si přečtěte v našem článku.
- Bell’s Amusement Park, 1997. Představte si, že se pomalu blížíte k nejvyššímu bodu celé dráhy a najednou se stane porucha a přímo vaše dráhové autíčko se obrovskou rychlostí sesouvá po dráze zpátky na další vůz, který je za vámi. Právě takováto horská dráha s vozy od sebe se nacházela v Bellsově zábavním parku. Mechanismus, který měl zpětnému chodu zabraňovat, selhal. V důsledku tohoto incidentu zemřel čtrnáctiletý chlapec a šest lidí bylo zraněno. Vše se stalo kvůli tomu, že mechanici do stroje zasadili součástku, která nebyla schválena výrobcem.
- Willard’s Whizzer, Marriott’s Great America Amusement Park, 1980. Horské dráhy ani nemusí mít nějaké závratné rychlosti, aby při nich hrozilo nebezpečí. Vezměme si například Willard’s Whizzer, jehož nejvyšší bod je 21 metrů nad zemí a nejvyšší rychlost 67 kilometrů za hodinu. Když se na dráze teprve začínalo v roce 1976 jezdit, lidé ani nemuseli užívat žádné pásy. Nehoda se stala v březnu 1980, kdy jeden chlapec právě nastupoval do soupravy a do jeho autíčka nečekaně ve velké rychlosti narazil další vozíček. Chlapce to srazilo na koleje a rozdrtilo jeho hrudník a břicho. Dalších osm lidí bylo zraněno. Po dalších pěti smrtelných nehodách se zabavní park v roce 1988 zavřel.
- Big Thunder Mountain Railroad, Disneyland, 2003. V roce 1979 se v jednom z Disneylandů postavila velmi ambiciózní a designově zajímavá dráha plná jeskyní, šacht a písčitých ploch. Celou trasou projížděla souprava, na začátku které byla malá lokomotiva, kterou doprovázelo šest vozíčků. Jednoho dne v roce 2003 ale při vjezdu do tunelu jedno z kol lokomotivy odpadlo, což způsobilo zaseknutí nápravy a v důsledku toho se lokomotiva vzpříčila na zadní kola. Její přední část narazila do horní části tunelového vjezdu. Do lokomotivy pak narazil hned první vozíček, jehož pasažér kolizi nepřežil.
- Fujin Raijin II, Expoland, 2007. 5. května se v Japonsku slaví Den dětí, ale oslavy roku 2007 byly zhaceny nehodou, která se stala v zábavním parku postaveném v roce 1970. Tamní horská dráha měřila více než kilometr a souprava dosahovala rychlosti 75 kilometrů za hodinu. Všechno se zdálo v pořádku, návštěvníci měli za sebou již více než polovinu trasy, když najednou druhý vozíček vykolejil a naklonil se na levou stranu. Na té bylo nainstalováno zábradlí, což se stalo osudným pro jednu mladou ženu, která se do zábradlí udeřila hlavou a zemřela. Souprava se zastavila až po 300 metrech. Dalších 19 lidí, kteří byli na palubě, se při neštěstí zranilo.
- Derby Racer, Revere Beach, 1911 – 1936. Koncept horské dráhy v Massachusetts byl neobvyklý: na dráze byly dvě soupravy a ty souběžně sjížděly po dvou trasách dolů. Strhující atrakce měla ale už od začátku smůlu: v roce 1911 zemřel na dráze pokladník, když návštěvníky poučoval o bezpečnosti. Ten rok to byla už druhá smrt na dráze a tak úředníci donutili majitele atrakce k instalování brzd a aplikaci lepších bezpečnostních prvků. To ale moc nepomohlo, protože v roce 1917 spadl jednomu z pasažérů do prostoru vedle dráhy klobouk a při následném pokusu o jeho sebrání muž vypadl z vozíčku. Skutálel se na druhou dráhu a tam ho srazila souprava, která ho pak 35 metrů po kolejích táhla. Návštěvník tuto srážku nepřežil a místní noviny pak psali o tom, že mu v těle nezůstala jediná kůstka celá.
- Mindbender, Fantasyland, 1986. Mindbender je velmi pozoruhodná horská dráha, která je jako jedna z mála postavena ne venku, ale uvnitř areálu. Zrovna ve Fantasylandu se jedná o největší indoorovou tříobloukovou dráhu na světě a její trasu brázdí čtyři vozíčky. 14. června 1986, pouhý jeden den po inspekci, která prohlásila dráhu za bezpečnou, se stalo neštěstí. Souprava právě ve skoro stokilometrové rychlosti projížděla zatáčkou a nabírala ještě větší rychlost pro to, aby projela prvním obloukem. Poslední vozíček se ale začal náhle podezřele viklat a nakonec vykolejil. Ve vykolejeném stavu dojel až do třetího oblouku kde se souprava zprudka zastavila a pozpátku narazila do betonového sloupu. Tři lidé zemřeli a 15 jich bylo zraněno. Vyšetřovatelé poté zjistili, že viníkem nehody byly chybějící šroubky v kole.