Break dance – první hiphopový tanec
V momentě, kdy se v newyorském Bronxu zrodila hiphopová hudba, přišel na svět i nový taneční styl, v současné době nazývaný break dance. Tento tanec se spolu s dalšími nově vznikajícími styly pevně sžil s celou hiphopovou kulturou.
Break dance zapustil kořeny v newyorském Bronxu. Na začátku 70. let minulého století se mu říkalo B-boying či Breaking. Název break dance vytvořila média, a to až o desítku let později. Slovo b-boy jako první použil otec hip hopu DJ Kool Herc. Zkratka mohla znamenat break boy, beat boy nebo dokonce bronx boy (dodnes nikdo nezná správný význam). Jisté však je, že termín označoval tanečníka, který na Kool Hercových jamech tančil na speciální úseky hudebních nahrávek, na tzv. break beaty.
Jaké události breaking nejvíce ovlivnily?
Uprocking jako imitace souboje
Společenská situace v New Yorku byla v 60. a 70. letech obzvlášť těžká. Chudoba, zbraně, drogy, násilí a velký vliv pouličních gangů, to bylo na denním pořádku. Právě členové gangů ovlivnili podobu breakingu. Každý gang používal určitý „tanec“, než šel do boje. Rituálem naznačoval, co příslušník gangu udělá svému nepříteli, jakmile se s ním střetne. Tanec napodoboval údery a násilnické pohyby mezi dvěma tanečníky a kopíroval používání zbraní (nožů, pálek či pěstí). Později brooklynští tanečníci Rubber band a Apache přenesli tento gang-styl do klubů, kde záhy získal popularitu.
Nově vzniklý styl, tzv. uprocking, se přenesl do tanečních battlů. Nebyly to jen souboje dvou tanečníků, ale většinou se do bitvy zapojila celá skupina. Zvítězila strana, která dokázala předvést lepší a rychlejší bojové kombinace. Taneční bitvy vypadaly tak přesvědčivě, že mnozí majitelé klubů vnímali uprocking jako skutečný boj. Pravda, battly občas ve skutečnou rvačku vyústily. Zdá se to neuvěřitelné, ale když se jeden z mnoha tanečních soubojů zvrtl, Rubber band přišel dokonce o život! Přesto měl uprocking silný vliv na vývoj breakingu, představoval jednu z jeho základních tanečních technik.
První b-boy James Brown
Ne nadarmo legendu funku Jamese Browna považují za prvního b-boye vůbec. Jeho hity nesmírně ovlivnily hiphopovou hudební scénu, zvláště vývoj breakbeatového rytmu. Navíc Brownův vynikající cit pro hudbu a pohybové nadání podnítily vznik populárního tanečního stylu good foot. Tanec dostal název podle nahrávky Get on the good foot (1972) a často bývá označován za první freestyle dance. Zahrnoval točení, pády a následná svižná zvednutí. Právě tyto prvky spolu s dalšími typickými pohyby Jamese Browna ovlivnily ranou podobu breakingu.
Vliv kung-fu a capoeiry
Oblíbenou zábavou na přelomu 70. a 80. let byly filmy zobrazující bojové umění. V New Yorku i jinde na světě získala popularitu zejména kinematografie zachycující kung- fu. Mladí b-boys si z filmů vypůjčili některé pohyby a akrobatické prvky. Vznikl tak například taneční prvek windmills – tanečník přetáčí na zemi trup, zatímco jeho nohy ve tvaru písmene V krouží ve vzduchu a vyvolávají tak iluzi vrtule.
Dobrému pozorovateli neujde, že breaking je v určité míře podobný afro-brazilskému bojovému tanci capoeira. Ano, tyto dva tance se k sobě mají jako pokrevní bratři. I když v raných fázích vývoje breakingu by žádný b-boy nejspíš ani netušil, co slovo capoeira znamená, dnes jsou tyto dva styly velmi propojené. Breaking se nechal tímto brazilským uměním ovlivnit zejména v efektivních skocích, saltech a jiných akrobatických prvcích.
Dnešní podoba break dance
Break dance je bezesporu fyzicky nejnáročnějším tanečním stylem. Využívá techniky toprocku (základní krok prováděný na nohách), uprocku (série kroků používaná k náznaku souboje), footworku (tanečníkova váha spočívá na rukách, čímž se uvolní nohy, které provádějí velmi rychlé a technicky náročné kroky), techniky power moves (veškeré točení, ať už na rukou, na hlavě nebo na zádech) a také freeze (zastavení v určité akrobatické póze).
Podívejte se na techniku uprocking, která imituje nepřátelský boj
V současnosti patří break dance mezi nejpopulárnější styly street dance (kultury pouličního tancování). Jeho dnešní podoba inklinuje spíše k akrobatické formě, náročné technice power moves. Nejlepší tanečník je ten, který předvede nejvíc obtížných triků. Právě tuto proměnu breakingu v gymnastickou disciplínu část b-boys kritizuje. Tanečník si, podle jejich názoru, nemůže skrze akrobatické prvky utvářet svůj osobitý styl, jelikož triky vypadají u všech b-boys stejně. Navíc při provádění power moves (například točení na rukách) není tanečník schopen následovat rytmus hudby. Pravé umění breakingu, jak tvrdí například nejslavnější b-boy skupina Rock Steady Crew, spočívá v technice footwork. Ta umožní b-boyovi projevit originální styl a prokázat cítění hudby.
Pryč jsou ty časy, kdy se breaking projevoval pouze v pouličním hnutí. Dnes se již tradičně pořádají taneční souboje, tzv. battly, a to od lokální úrovně až po soutěže mezinárodní. Je možné, že v roce 2009 čeká českou b-boy scénu revoluční událost. V současné době se totiž jedná o odkoupení práv na pořádání preselekčního battlu na slavný Battle Of The Year (BOTY). Letos proběhne jubilejní 20. ročník tohoto prestižního b-boy battlu. Tradičně v něm proti sobě stanou nejlepší skupiny světa. A Česko má nyní šanci stát se nepatrnou, ale snad v budoucnu důležitou součástí této velkolepé události.
Jak tančí ti nejlepší b-boys? Záznam finále Battle Of The Year 2007