Bacha na stmívání: Kampaň Vidíme se? upozorňuje na důležitost nosení reflexních pásek
Prázdniny skončily a je tu zvolna podzim. Pro motoristu je to zásadní informace.
Celé září jsou děti po dvou měsících volna ještě nekoncentrované a je tu stále vysoké riziko, že nebudou vnímat provoz na ulici nebo silnici a objeví se nám znenadání v cestě. Zkracuje se den a osvětlení začíná být velmi podstatnou veličinou ovlivňující bezpečnost.
Stále platí „vidět a být viděn“. Viditelnost chodců a cyklistů je jeden z klíčových momentů jejich bezpečnosti. Je třeba se zaměřit na důsledné používání retroreflexních prvků, je dobře, že si to dnes uvědomují i výrobci oblečení a obuvi a spousta sportovních částí oblečení již má zabudovány tyto prvky z výroby.
Přesto tady platí, že čím více, tím lépe. Navíc od letošního roku je v platnosti novela zákona o provozu, kde pro pohyb mimo osvětlené části obcí a měst je používání odrazových materiálů povinné.
Za zmínku ale stojí také kontrola funkčnosti osvětlení na našich kolových miláčcích. A to jsou jízdní kola, motocykly i automobily.
Je dobré zkontrolovat, zda vše svítí tak, jak má, pokud možno si nechat překontrolovat, zda máme světlomety správně nastavené. Se špatně nastavenými světlomety můžeme oslnit protijedoucího, ale také nemusí světla svítit do potřebné vzdálenosti.
Za kontrolu stojí i stav parabol světlometů. Opotřebované světlo, parabola nebo i vysvícený plast krytu výrazně snižují účinnost světel. Dokonce i žárovky je potřeba po několika letech vyměnit.
Stále častěji se také budeme setkávat převážně s ranními mlhami a jízda v mlze je jednou z nejnebezpečnějších. Ale to si asi všichni uvědomujeme sami.
Zvolna se mění i stabilita počasí a s tím související adheze. Vlhká vozovka navečer nebo po ránu má horší přilnavost než za deště. A do toho nám bude padat listí ze stromů a to už opravdu klouže, při brždění můžeme mít v extrémních případech až několika násobně delší brzdnou dráhu.
Proto kromě jiného stojí za to zkontrolovat hloubku dezénu na pneumatikách, za tepla v létě a při zatíženém autě cestou na dovolenou se opotřebovávají mnohem rychleji než v běžném provozu. Opotřebovaná pneumatika v kombinaci s kluzkou vozovkou, to je smrtící koktejl.
Po prázdninách je asi většina lidí odpočatější než v průběhu běžného roku. Proto by měli být vidět na cestách a chodnících jen klidní, usmívající se a koncentrovaní lidé. Bohužel tomu tak ale většinou není.
Stres v práci po návratu, nakupené a nesplněné úkoly, vypravování dětí do školy a ještě k tomu problémy s tchyní nebo závidějící sousedkou si dokáží pohrát i s odpočinutým jedincem. Přitom nepozornost a stres jsou příčinou skoro poloviny nehod.
Když to shrneme do jedné věty, v klidu a s úsměvem, s vozidlem v patřičném technickém stavu, s vědomím rizik podzimu a věčným problémem viditelnosti se budeme cítit na cestách mnohem lépe a bezpečněji. A abychom nezapomněli – i dobře umytá skla dělají svoje.
„Vidíme se?“ – Chceme Tě vidět i příště!
Kampaň „Vidíme se?“ zaměřenou na viditelnost chodců v letošní sezóně podpoří všech 14 hokejových klubů TELH. Kampaň od samotného počátku podpořil také Zdeněk Svěrák. A právě spot inspirovaný filmem „Vratné láhve“ byl vybrán pro promítání na všech extraligových stadionech během 210 zápasů prvních 30 kol základní části ročníku 2016 / 2017.
„Každý ztracený život je zbytečný, zvlášť když se mnoha nehodám dá jednoduše zabránit. Proto se společnost BPA sport marketing rozhodla podpořit kampaň „Vidíme se?“ Reflexní páska může zachránit život nejen fanouškovi, který se za tmy vrací domů z hokejového zápasu,“ vysvětluje Jana Obermajerová – předsedkyně představenstva a generální ředitelka agentury BPA.
„Sport je ideální formou osvěty a jsme rádi, že se můžeme zapojit do podpory bezpečnosti provozu. Každý z nás jsme řidičem a uvědomujeme si, že rozšíření reflexních prvků do společnosti pomůže k větší bezpečnosti na našich silnicích,“ vysvětluje předseda představenstva HC Sparta Praha Petr Bříza důvody, proč kampaň podpořil také jeho tým.
A Mgr. Patrik Karmas, jednatel PSG Zlín, dodává: „Záleží nám na bezpečnosti fanoušků nejen během hokejových utkání, ale i při cestě na zimní stadion a zpět. Kampaň „Vidíme se?“ má z hlediska bezpečnosti velký smysl, proto ji plně podporujeme.“
A ve stejném duchu se ke kampani připojil slovy předsedy představenstva Ing. Marka Chmiela i tým HC Oceláři Třinec: „Bezpečnost nejen našich fanoušků je pro nás velice důležitá věc. Hokejová utkání končí zpravidla v době, kdy už je venku tma, a proto považujeme kampaň propagující reflexní prvky, a tím pádem lepší viditelnost chodců, za velmi přínosnou.“
„Nejde jen o povinnost chodců používat reflexní prvky, která platí od 20. února letošního roku. Chceme, aby se reflexní pásky nebo další reflexní prvky staly stejně běžnou věcí jako například v zimě rukavice nebo čepice. Je to drobnost, která má ovšem hodnotu lidského života,“ říká šéf BESIP Martin Farář a dodává:
„Po každém zápase, a v zimě i na zápasy, míří na stadióny desetitisíce lidí. Proto jsme rádi, že díky klubům na každém stadiónu budeme moci fanouškům připomenout, že reflexní páska jim může zachránit život.“
Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.