5 tipů na vlakovou romantiku po České republice
Vlak není jen dopravní prostředek. Železnice představují kus romantiky, dobrodružství i historie a výlety mašinkami rádi podstupujeme i za cenu, že se do cíle dostaneme třeba třikrát pomaleji než autem. Připravili jsme pro vás tipy na výlety plné kolejí, pražců a starých couráčků, které vám v nadcházející sezóně přijdou vhod.
Třemešná – Osoblaha
Délka: 20 km
Oblast Osoblažska v Moravskoslezském kraji nedaleko hranic s Polskem ukrývá raritní úzkorozchodnou trať, která ještě pamatuje časy císaře pána. Její provoz byl zahájen roku 1892 a vláčky po ní v té době přepravovaly zemědělské produkty, především z nedalekého cukrovaru.
Dnes se tu místo cukru pravidelně vozí místí obyvatelé i turisté. Mašinka se po trati plouží maximální rychlostí 40 kilometrů za hodinu, a tak na dvacetikilometrové trasa strávíte asi tři čtvrtě hodiny. Nudit se ale rozhodně nebudete – součástí soupravy je i pivní vagón. Sice v něm nedostanete zrzka přímo z pípy, protože si pivní sudy narozdíl od nás nelibují v drncavé jízdě, ale i plechovkáč nebo domácí marmaléda zpříjemní pohled na ubíhající krajinu. Od roku 2004 navíc po Osoblažce jezdí i výletní parní lokomotiva, která na turisty dýchne oblak atmosféry z dob starého Rakouska-Uherska. Ta se ale na trati objevuje „jednou za uher“, a tak doporučujeme, abyste se předem seznámili s jízdním řádem.
A na co se můžete těšit na konci cesty? Přímo v Osoblaze můžete navštívit pozůstatky městských hradeb z 16. století, historický židovský hřbitov, zámek Dívčí hrad nebo Zámek Slezské Rudoltice, kterému místní přezdívají „Slezské Versailles“. Pro nevybouřené sportovce ukrývá Osoblažsko kilometry značených stezek pro pěší i cyklisty.
Lokomotiva Malý škotr. Foto: Web Osoblažská úzkokolejka
Švestková dráha
Délka: 44 km
Pokud vaše výletní kroky směřují do Českého středohoří, neměli byste vynechat jízdu po historické Švestkové dráze. Ta spojuje 44 kilometrový úsek mezi Lovosicemi a Mostem již od roku 1989. Trať získala svůj název v době před 2. světovou válkou od sudetských Němců, kteří se při jízdě po Zwetschkenbahn kochali všudypřítomnými švětskovými sady. Dnes už se vláčky po švěstkovce prohánějí jen o prázdninových víkendech nebo při zvláštních událostech v Ústeckém kraji, jakými jsou Třebívlické nebo Litoměřické vinobraní. Během sedmnácti zastávek, kterými lokálka projíždí, se můžete rozhodovat, kterou místní památku či zajímavost navštívíte. Ať už si naplánujete výlet na hrad Hazenburk, zříceninu hradu Košťálov, do Muzea Českého granátu v Třebenicích nebo k přírodnímu vulkanickému úkazu Kamenná slunce u Hnojnic, nemůžete šlápnout vedle.
Krušnohorský Semmering
Délka: 46 km
Jestli patříte mezi milovníky horských drah, a už se letos nestihnete dostat na Matějskou pouť, zkuste se projet krušnohorským Semmeringem. Druhá nejvýše položená trať u nás vede z Karlových Varů do německého města Johanngeorgenstadt a první vlaky se po ní projely roku 1899. Během hodinu a půl dlouhé cesty vlak zdolává převýšení 365 metrů a mezi zastávkami Pernink a Oldřichov u Nejdku se dostává až do výšky 915 m.n.m. U Perninku, který se v zimě stává lyžařským centrem celé oblasti, přejíždí vlak přes dvacet metrů vysoký viadukt. Při pohledu na strmý sráz do údolí se zde už opotila čela nejednomu akrofobikovi. Vlak naštěstí drží pevně na kolejích a za špatných podmínek nasazují železničáři i ostřílenou lokomotivu přezdívanou Kocour. Pokud vaše cesta neskončí s lyžemi na zádech v Perninku, můžete navštívit Černou věž v Nejdu, naučnou stezku Vlčí jámy u Horní Blatné nebo Kostel v Nové Roli, který je jednou z nejstarších sakrálních památek u nás.
Pošumavská jižní dráha
Délka: 105 metrů
V šumavském parku v obci Stožec najdete jednu železniční rychlovku. Na místě vesnice Nové Údolí, která zanikla při odsunu sudetských Němců, se nachází nejkratší mezinárodní železnice na světě. Spoj mezi Československem a Německem byl po pádu železné opony přerušen a kus kolejí na Šumavské straně byl vytrhán. Pár nadšenců se po revoluci rozhodlo, že obnoví česko-německé přátelství i železniční spojení se sousedy a po odkupu bývalého náspu dostavili 105 metrů kolejí, které dnes symbolicky spojují obě země. V Novém Údolí se kromě projížďky drezínou nebo malou parní lokomotivou Gigant můžete zastavit na mininádražíčku nebo se podívat do místního miniskanzenu, který mapuje historii pošumavských lokálek. Provoz se zde zahajuje v květnu a projížďka vás jistě bude bavit, i když nikam nedojedete.
Elektrická dráha Rybník – Lipno
Délka: 22 km
Dost bylo parních vláčků a drezín, projeďme se elektráčkem. Jedna z nejstarších tuzemských elektrických železnic vede z obce Rybník v okresu Český Krumlov až do Lipna nad Vltavou. Od roku 1911 se šourá přes Vltavu kolem Rožmberka a přes Vyšší Brod až k přehradě. Prošla několika rekonstrukcemi i změnami napájecícho systému a k Lipnu se po ní dnes dostanete za ležérních 45 minut. Za Vyšším Brodem si můžete vystoupit na zastávce Čertova stěna a projít se přírodní rezervací, která inspirovala Bedřicha Smetanu ke složení stejnojmenné opery.