„Trezorový“ Svědek se vysmívá totalitě. Filmovka oficiálně zahájena
V uherskohradišťském kině Hvězda proběhlo včera v podvečer slavnostní zahájení Letní filmové školy, která začala v pátek a potrvá až do příští neděle 2. srpna. V dnešním dílu „Uherských koleček“ vám přiblížíme kultovní film Svědek od maďarského režiséra Pétera Bacsó a také se zaměříme na fenomén rakouského Heimatfilmu.
Filmovka letos v rámci sekce Visegrádský horizont nabízí retrospektivu maďarských režisérů Pétera Bacsó a Győrgyho Pálfiho. Pálfi na festival osobně dorazí, ale o Pétera Bacsó bohužel svět přišel letos v březnu.
Výsměch absurditě komunistických režimu 50. let
Bacsó je znám především svým kritickým postojem vůči komunistickému režimu, jeho filmy se vyznačují ironií, satiričností a spontaneitou. Proto také jeho satirický snímek Svědek jako jeden z mála uložili do „trezoru“ (maďarský režim nebyl zdaleka tak represivní jako například ten náš). Svědek nesměl do distribuce téměř deset let, nakonec ho uvedli v roce 1978, což by bylo v tehdejším Československu naprosto nemyslitelné. Film se otevřeně a opravdu vtipně vysmívá politice 50. let a na základě zkarikovaných postav ukazuje absurditu totalitního režimu, projevující se i v zinscenovaných politických procesech. Hlavním hrdinou je prostoduchý člověk József Pelikán, který se ze všech sil snaží zavděčit pohlavárům a režimu, ale jeho snaha se vždy změní v obrovské nedorozumění a on několikrát skončí ve vězení.
Podívejte se na ukázku z filmu Svědek
Na film Svědek Bacsó po revoluci navázal snímkem Svědek podruhé, který také běžel v rámci včerejšího programu. Během festivalu mohou diváci narazit celkem na osm Bacsóových film, dnes můžou například zhlédnout Téměř panna.
Heimatfilmu je lepší se vyhnout
Nebyla by to filmová škola, aby se nekonaly i besedy, přednášky a workshopy se vzdělávacím potenciálem. Přednášku o tzv. Heimatfilmu vedl se sympatickým nadhledem a ironií německý publicista a odborník na tento specifický filmový žánr Olaf Mőller. Heimatfilm je fenomén charakteristický pro Rakousko a Německo a vyznačuje se neuvěřitelnou kýčovitostí. Jako příklad může sloužit známý seriál Doktor z hor, který využívá mnohá klišé Heimatfilmu: odehrává se na venkově, nejlépe v horách, pracuje s místním folklórem a kroji, hlavní představitel je vždy muž, zatímco žena je v podřadném postavení. Je dobré to vědět, upřímně doufám, že se všem Heimatfilmům během filmovky vyhnu.
Podívejte se na ukázku z Doktora z hor
http://www.youtube.com/watch?v=1jCc31U7fjw
Vtipné slavnostní zahájení trvalo necelou hodinu
Zpátky ke slavnostnímu zahájení. Po zdlouhavých reklamním spotech a nezbytném představování letošních sponzorů přišla na řadu velmi osobitá a vtipná moderátorka fiktivního rádia Alfa, která si zvala do éteru (tedy na pódium) hosty. Mezi nimi byl samozřejmě umělecký ředitel LFŠ Pavel Bednařík, předseda Asociace filmových klubů Petr Korč, starosta Uherského Hradiště Libor Karásek a dále zástupci hlavních sponzorů RWE a Synot Tip.
Samotné zahájení trvalo jen necelou hodinu, navazovala na ně projekce rakouského filmu Na chvíli svobodní, který přijel představit režisér íránského původu Arash T. Riahi. Tohoto umělce se zajímavým osudem vám představíme zítra, dnes se ještě chystám na další jeho snímek Suvenýry pana X.