Top 5 muzikálů aneb z Broadwaye k Oscarům
V českých kinech je teď povedený muzikál s dobrými texty Stephena Sondheima Čarovný les - další kousek, který to po úspěšné divadelní štaci zkusil i na plátně. Nebývá to ale samozřejmost: některé muzikály si převedením do kino-verze pošramotily reputaci a jako Fantóm opery zalezly zpátky na jeviště. Některé to ale dotáhly až k oscarové sklizni a staly se ještě slavnějšími. A právě tyhle si připomeneme.
Kabaret
Jiné jazzové dílo dvojice John Kander a Freda Ebba vyhrálo Oscary i za rok 2002 – tehdy se Chicago stalo zatím posledním muzikálem s titulem nejlepší film roku. Adaptace cynické satiry na slávu a média dostala 6 sošek. Ještě o dvě úspěšnější byl pro Kandera a Ebba o třicet let dřív Kabaret, ačkoliv cenu za film roku nevyhrál. Dekadentní, zábavný i mrazivý příběh z nočního berlínského klubu za nástupu nacistů natočil choreograf Bob Fosse s Lizou Minnelli v její životní roli.
Oliver!
Skladatel Lionel Bart (1930 – 1999) se nejdřív proslavil jako autor hitů typu Living Doll a From Russia With Love. Z jeho muzikálů se chytila jen adaptace Dickensova Olivera Twista – zato pořádně. Po úspěšném přenosu z Londýna na Broadway následoval úspěšný přenos do pětioscarového filmu, kterému v roce 1969 dali akademici přednost třeba před 2001: Vesmírnou odyseu. Ač to v té době nebylo obvyklé, všichni herci si zpívali své party sami – až na představitele titulního hrdiny, kterého přezpívala 24letá dcera hudebního režiséra. Filmovým režisérem byl Carol Reed, autor vrcholného noiru Třetí muž.
Za zvuků hudby
Na 50. výročí muzikálu o guvernantce sedmi dětí rakouského důstojníka von Trappa letos na Oscarech vzpomínala i Lady Gaga. Epická romance podle skutečných osudů vyhrála za rok 1965 pět Oscarů, dva patřily režisérovi a producentovi Robertu Wiseovi, který si doplnil sbírku z West Side Story. Původní muzikál napsali Richard Rodgers a Oscar Hammerstein, matadoři, jejichž dílo čítající i vítěze pěti Oscarů Král a já nakumulovalo patnáct cen akademie. Hlavní role si mohli dát za rámeček Julie Andrewsová, slavná už jako Mary Poppins, a Christopher Plummer – ten ovšem sám sebe nezpíval.
My Fair Lady
Ani Audrey Hepburnová ve svém slavném muzikálu nezpívala, to opatřila Marni Nixonová. Hepburnová aspoň roli přidrzlé květinářky s rozkošným cockney přízvukem, jíž starý mládenec profesor Higgins učí správně mluvit, přebrala její divadelní představitelce Julie Andrewsové. Filmová podoba muzikálové verze Pygmalionu z roku 1964 vyhrála celých osm Oscarů, i pro režiséra George Cukora a herce Rexe Harrisona. Z dílny dvojice Lerner – Loewe se povedly i adaptace Kamelotu a především devítioscarová Gigi. V ní se naopak na divadle proslavila Audrey Hepburnová, zatímco do filmu jako Gigi obsadili Leslie Caronovou.
West Side Story
Ze všech muzikálů v historii nejvíc cen Akademie (10) vyhrál ten, který přesadil Romeo a Julii do New Yorku 50. let. Tragická love story o portorikánské dívce a klukovi z konkurenčního gangu Tryskáčů se v roce 1961 stala první adaptací broadwayského muzikálu, která dosáhla na Oscara pro nejlepší snímek. Skoro nikdo ve filmu nezpíval sám sebe, Maria s tváří Natalie Woodové měla zase hlas Marni Nixonové. Všichni zato úžasně tančili na hudbu Leonarda Bersteina, k níž romantické, dojemné i ironické texty složil autor Čarovného lesa Stephen Sondheim.