Talent roku James Bay: Klobouk, kytara a image moc hodného kluka
Britský písničkář James Bay (24) uspěl loni ve všech soutěžích, jichž se zúčastnil. Jeho očekávaný debut Chaos And The Calm s hitem Hold Back the River ale zní jako klidné krasobruslení mezi pubertálními vzory: chybí mu teenagerská zvídavost a dravost.
Když čtyřiadvacetiletý písničkář z britského městysu Hitchins poprvé vložil do CD romky disk s názvem Jak hrát na kytaru, nepředstavoval si, že za pár měsíců odjede natáčet do New Yorku. Což ale neznamená, že si nevěřil. James Bay není žádný utřinos. A nepřipadá si trapně, když říká, že jeho debut Chaos And The Calm se umístil na druhém místě v anketě BBC Sound of 2015 právem. O vítězství v Ceně kritiků v rámci Brit Awards nemluvě.
Souhlasit se s volbou hudebních publicistů dá i při prvním poslechu desky. Na řádně vibrující kytarový rozjezd s Craving dohlíží prodlouženým okem Interpol, ovšem nikoliv z francouzského Lyonu, ale z indie rockové stanice NYC. Po pár vteřinách ho střídá jeho protřelejší vrstevník Tom Odell, jehož skorodvojčenství s debutujícím krajanem usvědčuje kromě takřka shodného data narození parazitický třepotavý falzet. Spoluautor Iain Archer se zpovzdálí baví nad jednoduchou, ale přitažlivou konstrukcí skladby a vzpomíná na léta, kdy obdobně projektoval Snow Patrol.
Posluchač se tou nenásilnou chytlavostí nechá snadno polapit. Oslnění půvabem tradičního písničkářství Bayovi vydrželo z doby, kdy se svými rodiči protáčel desky Bruce Springsteena nebo The Rolling Stones, v baladických polohách ale větříme spíš Bryana Adamse nebo Lennyho Kravitze. V klidných tempech dokáže být bývalý barman Bay setsakramentsky přesvědčivý, a přestože Move Together nesjede z mléčné dráhy zaláskovaných textů, dokáže díky třetí ruce – akustické kytaře – a sípavému vokálu dostat do skladeb po vzoru jmenovaného amerického rockera mužnou křehkost.
Čímž se obloukem dostáváme k problému alba Chaos And The Calm. Kvůli aranžérské střízlivosti, popové vtíravosti (v tom nejlepším slova smyslu) a zároveň ostražitosti vůči požadavkům magnátů komerční hudební sféry je téměř neviditelné. Debut Jamese Baye totiž zní jako bezpohlavní sbírka zhudebněných poct teenagerským vzorům. Nebýt kmitavého andělíčka v hrdle by se dost možná žádný telefonát z newyorské nahrávací společnosti Republic Records nekonal. A z videa pořízeného Bayovým příznivcem během jeho vystoupení v baru Abbey Tavern by se nestal klíčový virál.
Posluchači zatím spoléhají na chytlavý popfolkový repertoár ozvláštněný křaplavým hlasem. A vydavatelství asi i na jeho klobouk a image. James Bay nyní hraje roli spořádaného muzikanta, pokud v sobě ale probudí poslední zbytky pubertální rozpustilosti a odváží se překročit práh bezpečí, mohla by s ním být ještě zábava. Tak do toho, Jamesi.
James Bay – Chaos And The Calm
Vydavatelství: Republic Records
Celkový čas: 59:10
Seznam skladeb: Craving, Hold Back the River, Let It Go, If You Ever Want to Be in Love, Best Fake Smile, When We Were On Fire, Move Together, Scars, Collide, Get Out While You Can, Need the Sun to Break, Incomplete