Nejlepší britská deska: James Blake, Primal Scream a další 4 překvapiví vítězové
Překvapivý vítěz z očekávaných nominací. Tak hodnotila britská média prvenství Jamese Blakea na letošní ceně Mercury. Dvaadvacet ročníků udílení ceny pro nejlepší album Velké Británie a Irska ale přineslo podobně nečekaných vítězů hned několik.
1992: Screamadelica (Primal Scream)
Hned z prvního ročníku vyšel optikou široké veřejnosti překvapivý vítěz. Ryzí alternativci Primal Scream, kteří budou v pondělí 18. listopadu koncertovat v pražském Lucerna Music Baru, porazili na hlavu třeba i Bona a jeho U2. Kouzlo Mercury Prize je totiž v tom, že nejde o cenu popularity; jejího vítěze určuje porota složená z osobností z hudebního průmyslu a hudební žurnalisté. Legendární Achtung Baby se tak muselo před kvalitami Screamadeliky sklonit.
http://www.youtube.com/watch?v=VoaxtJ0DYkU
2006: Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not (Arctic Monkeys)
Uspět s úplně prvním LPčkem mezi dvanáctkou nominovaných, kde nechyběli třeba Muse, bylo silný kafe. Arctic Monkeys se to povedlo v roce, o kterém sama porota mluvila, že je plný hudebních dokonalostí a tvořivosti. Debutová nahrávka, které se během prvního týdne prodalo na dnešní dobu neskutečných (a i tehdy rekordních) 360 000 kopií, ale byla zřejmě k Mercury Prize předurčena. Arctic Monkeys tak vlastně nebyli překvapivými vítězi, natočili totiž překvapivě skvělé album na hranici dokonalosti.
http://www.youtube.com/watch?v=MmD-QRB9oT8
2007: Myths Of The Near Future (Klaxons)
Další debut a dalších dvacet tisíc liber jako dobrý vklad do začátku kariéry. Tentokrát pro nadějné dance-punkery Klaxons. Šestnáctý ročník cen Mercury měl ale docela jiného favorita. Tedy favoritku. Amy Winehouse. Dnes už zesnulá zpěvačka vydala na podzim 2006 zásadní nahrávku Back To Black, jenže vítězné pocty se jí nedostalo tehdy ani nikdy potom. Nečekaným vítězem se stalo album Myths Of The Near Future. Spekuluje se, že k ocenění mu pomohl prestižní britský magazín NME, který za desku orodoval mimo jiné i velmi pochvalnou recenzí a titulem album roku. Ostatní média na Ostrovech byla zdrženlivější.
2008: The Seldom Seen Kid (Elbow)
Bookmakeři sázkové kanceláře William Hill měli před udílením ceny v roce 2008 jasno. Velkým adeptem na vítězství byl William Bevan aka Burial s albem Untrue. Pokud by náhodou nevyhrál, pak byli v záloze legendy alternativního rocku Radiohead a jejich In Rainbows s kurzem 6:1. To bylo roztrhaných tiketů, když porota z dvanácti nominovaných, kde nechyběl ani tehdejší zázrak jménem Adele, vybrala desku The Seldom Seen Kid, kterou britský hudební žebříček registroval nejvýše "až" na páté pozici. Organizace BPI, pořadatel Mercury Prize, má zřejmě pro kapelu Elbow slabost. Kromě vítězství má totiž kvintet Guye Garveyho ještě další dvě nominace z let 2001 a 2011.
http://www.youtube.com/watch?v=y-T2M3bI4L8
2012: An Awesome Wave (Alt-J)
Pokud se Elbow vyšplhali k ocenění až z pátého místa britské hitparády desek, pak An Awesome Wave indie-rockových studentíků Alt-J útočilo až z její druhé desítky. Rozhodující hlas při výběru měla sice jako vždy odborná porota a prodejní čísla nebyla směrodatná, přesto se nečekalo, že vítězství uzme album, kterému v seriózním tisku nevyšla do té doby jediná (!) recenze. V jednom z nejslabších ročníků v historii Mercury Prize zvítězila klávesová zkratka, kterou Pitchfork odbyl dokonce podprůměrným hodnocením.
http://www.youtube.com/watch?v=VYoDr6JQ198
2013: Overgrown (James Blake)
Překvapivý vítěz z očekávaných nominací, shodla se britská média. Mladý Londýňan James Blake letos nečekaně pokořil favorizované rockery Arctic Monkeys, Davida Bowieho i zářný debut soulové zpěvačky Laury Mvuly a se svou druhou deskou Overgrown vystoupil na vrchol. To, co se nepodařilo na poprvé s eponymem, vyšlo umělci, jehož hudba je unikátní fúzí písničkářství a moderní elektronické hudby, v roce 2013.