Korejská Matka odstartovala 44. ročník MFF Karlovy Vary


Slavnostním večerem v hotelu Thermal oficiálně začal 44. ročník filmového festivalu v Karlových Varech. Ti velmi šťastní mohli být přímo v sále, kde je programem provázel Marek Eben. Ostatní měli možnost sledovat přenos v televizi. A ti, kdo se necelou hodinu předtím nacházeli v blízkosti Thermalu, zahlédli příjezd první „várky“ nejznámějších festivalových hostů.

Pokud jste se obrnili trpělivostí, nabrousili své lokty dostatečně naostro a přečkali i červencové vedro, mohli jste vidět a slyšet na červeném koberci například Miloše Formana, Evu Holubovou, Marka Ebena, Jiřího Macháčka nebo prezidenta Václava Klause. Jiřího Macháčka přivolali moderátoři Miloš Pokorný a Roman Ondráček na červený koberec dokonce třikrát, nejspíš proto, aby svou výřečností a vtipem při rozhovorech pomohl zaplnit časové  prodlevy, způsobené neplánovanými změnami. Jak už to tak bývá, leckterý ohlášený host na poslední chvíli nedorazil, nebo se občas promíchalo pořadí přijíždějících limuzín s hosty.

V úvodu film o silném mateřském citu
Festivalové dění nezačalo až večer. Ráno sice ještě zely pokladny prázdnotou, ale už během dne se k nim táhly fronty natěšených filmových fanoušků. Úderem 14. hodiny nabídl letošní karlovarský festival jako první film jihokorejský snímek Matka z roku 2009. Režisér Bong Joon-ho a samozřejmě hlavní hrdinka dávají divákovi nahlédnout do hlubin mateřského citu, který je schopen odpouštět, chránit a opečovávat, ale jenž také umí být nekontrolovatelný, nevyzpytatelný a zničující. Zvláště když synem je mentálně zaostalý chlapec, vlastně dětská duše uvízlá v dospělém těle, kterou přitahuje raubířství. Jednoho dne je chlapec podezřelý z vraždy a následně ho uvězní. Čeho všeho je schopna matka, aby mu pomohla? Příběh je obratně vyprávěný, současnost se střídá s retrospektivami, kompozice záběrů má hloubku. Spousta myšlenek je řečena náznakem, detailem, beze slov.

Mozaika o dnešní Jižní Koreji
Tytéž atributy zdobí i druhý, shodou okolností také současný korejský film. Snímek Sestry na cestě režiséra Boo Ji-younga z roku 2008 představuje dvojici rozdílných sester. Jedna zůstala na maloměstě, je rozverná a zemitá, vrostlá mezi sousedy i příbuzné, sama vychovává dceru. Její mladší sestra se odstěhovala do Soulu, je z ní na první pohled dokonalá, odtažitá mladá žena. Že vlastně mají mnoho společného a jedna druhou doplňuje, zjistí, až když se po smrti matky vydají spolu na cestu. Každá má jiného otce a mladší sestra se touží setkat s tím svým… Snímek je dojemný i komický, zejména herecké výkony hlavních hrdinek a civilnost jejich projevu z něj dělají velmi životnou a zábavnou podívanou.

Náhoda, osud či snad jen programové uspořádání tomu chtěly, že jsem včera shlédla pouze korejské filmy. Dohromady tvořily překvapivou, navzájem doplňující mozaiku o současném – zejména ženském – světě v Jižní Koreji.

Dnes už od rána se festival rozjel naplno. Do 11. července nabídne 234 filmů.

Témata: