Elektronický Magnetik a francouzské neobaroko přilákaly řadu filmových nadšenců
Plavky a vodní hrátky se v Uherském Hradišti nenosí, tady jsou pořád v módě filmy. Včera zaplnil velký sál kina Hvězda neobarokní francouzský film Zlá krev nebo například němý film Muž s kinoaparátem, který ozvučil Moimir Papalescu v rámci elektronického projektu Magnetik.
Přestože horké letní teploty a azurové nebe lákají spíše k vodě, v centru Slovácka se filmoví nadšenci dál schovávají do chladna filmových a přednáškových sálů, mezi jednotlivými projekcemi si najdou čas jen na osvěžení u městských kašen a odpočinek pod stínem stromů v přilehlých parcích.
V hlavní roli Magnetik inspirovaný Kraftwerk
Včera odpoledne proběhla další z unikátních projekcí němých filmů doprovázených živou hudbou. O hudební doprovod k osmdesát let starému filmu Muž s kinoaparátem se tentokrát postaral Moimir Papalescu, jehož kolega Peter Van Krbetz (Petr Venkrbec, bývalý saxofonista skupiny Vltava – pozn. red.) nemohl z rodinných důvodů na projekci přijet. Jejich společný hudební projekt Magnetik je specifický svou orientací na retro techniku a inspirací německými Kraftwerk. Dalšími významnými podněty je pro ně literární i filmová sci-fi, jsou ovlivněni například Julesem Vernem, Stanely Kubrickem nebo Karlem Čapkem. Film Dzigy Vertova tematizuje město a podobá se futuristicky laděné básni, proto se doprovod plný temných tónů a industriálních melodií rozhodně neminul účinkem.
Víte, co je to nebarokní film?
Neobarokní filmy letos přilákaly na filmovku spoustu příznivců tohoto specifického žánru, který vznikl ve Francii v osmdesátých letech jako reakce na tehdejší realističnost. Zvláštní poetika spočívá v rozvolnění příběhu, v důrazu na samotnou atmosféru a výtvarnou stylizaci, křiklavé barvy a extravagantní kostýmy. Festival uvádí filmy všech tří nejvýznamnějších neobarokních režisérů – Leose Caraxe, Luca Bessona a Jean-Jacquese Beineixe.
Včera se tak diváci přišli nechat unášet dokonale podivnou stylizací filmu Zlá krev, který zapadá do autobiografické trilogie režiséra Leose Caraxe (mezi filmy Když chlapec potká dívku a Milenci z Pont-Neuf). Do role mladého Alexe opět obsadil svého dvorního herce Denise Lavanta, který se zamiluje do Anny v podání okouzlující Juliette Binoche.
Po poetickém filmu o neopětované lásce čekal na diváky šok v podobě půlnočního hororu Texaský masakr motorovou pilou. Jednalo se samozřejmě o původní verzi ze sedmdesátých let, která se stala kultem i základem pro tzv. gore a splatter filmy. Slabší nátury si mohly vybrat alternativu v jiných sálech, buď Pálfiho provokativní Taxidermii, nebo české filmy – Vojtěch řečený sirotek Zdeňka Tyce a Pražskou pětku Tomáše Vorla.