Do Bradavic čtyřikrát a pokaždé jinak: Režiséři Harryho Pottera
Vidíme krásné obrázky a myslíme si, že za všechno může knižní předloha J.K. Rowlingové. Pravdou ale je, že filmová série o Harry Potterovi ukázala, jak moc záleží na výběru člověka, který má celou filmovou iluzi pod dohledem. Na filmové sáze se vystřídali celkem čtyři režiséři, z nichž každý, ať už pozitivně nebo negativně, vtiskl jednotlivému dílu svůj rukopis. Pojďme si režiséry krátce představit.
Chris Columbus
(*1958)
Když se rozkřiklo, že svět Harryho Pottera zhmotní na plátnech jako první Chris Columbus, vzbudila tato volba spíše rozpaky. Columbus si totiž díky svým standardizovaným snímkům vysloužil v Hollywoodu nešťastnou nálepku „řemeslník“. Obecně je vnímán jako člověk, který vám dokáže postavit dům, ale něco navíc – fasádu, omítku, květiny na okno – vám jen málokdy zaručí. Přesto, a možná právě proto, patřil v Hollywoodu zejména v 90. letech k nejúspěšnějším filmařům. Začínal jako kreslíř komiksů, od kterých byl jen krok k psaní scénářů. Mimo jiné napsal například první Gremlins Joea Danteho nebo RošťákyRicharda Donnera. Nakonec skončil u režie. Obrovskými hity se staly jeho filmy Sám doma a Sám doma 2: Sám v New Yorku nebo Mrs. Doubtfire – táta v sukni. Největšími kasovními trháky ale stále zůstávají dva příspěvky do Potterovské mánie – Harry Potter a Kámen mudrců a Harry Potter a Tajemná komnata.
Alfonso Cuarón
(*1961)
Režisér mexického původu Alfonso Cuarón, který si udělal jméno na filmu Mexická jízda, je považován za nejlepšího režiséra Potterovské série. Jeho vidění harrypotterovského světa okouzlilo nejen diváky, ale i kritiky. Teprve Cuarón odhalil potenciál nejen digitálních triků, ale hlavně vlastních postav, které byly do té doby spíše letmo nahozené než pečlivě prozkoumané. Do USA ho jako první dostal režisér Sydney Pollack, kterého ohromila jeho práce v Mexiku a vycítil v něm talent – nabídl mu práci na seriálu Padlí andělé. Od té doby nabývá jméno Cuarón stále větší renomé.
Následovaly filmy jako Malá princezna, moderní Dickensovská adaptace Nadějných vyhlídek/ Velké naděje nebo z poslední doby Potomci lidí. Nejúspěšnějším titulem přesto nepřekvapivě zůstává Harry Potter a vězeň z Azkabanu. A to i přesto, že Cuarón údajně nikdy nečetl žádnou z knih Potterovské série.
Mike Newell
(*1942)
Paradoxem je, že přestože byl Mike Newell prvním britským režisérem, který se ujal štafety britského klenotu, obecně je jeho Harry Potter a Ohnivý pohár považován za nejhorší díl série. Newell má na svém kontě filmy jako Cesta na západ nebo Krycí jméno Donnie Brasco, celosvětovou popularitu získal ale díky snímku Čtyři svatby a jeden pohřeb, kterému Hugh Grant vděčí za nastartování kariéry. Filmy z pozdější doby moc úspěšné nebyly – Úsměv Mony Lisy získal jen průměrná hodnocení a Láska za časů cholery dopadla ještě o poznání hůř.
David Yates
(*1963)
Točit filmy chtěl David Yates od té doby, co viděl v kině Spielbergovy Čelisti. Tehdy ho asi ani ve snu nenapadlo, že jednou se mu toto jeho přání splní u projektu jako Harry Potter. A přestože nemá ve filmografii před snímkem Harry Potter a Fénixův řád žádný další výraznější titul, je to právě Yates, který dovrší celou ságu do samotného konce. Producentům se práce rodáka ze Svaté Heleny na pětce líbila natolik, že sympatickému chlapíkovi přiklepli nejen do kin právě vstupujícího Harry Pottera a Prince dvojí krve, ale i závěrečný díl rozdělený do dvou částí (Harry Potter a Relikvie smrti 1,2). Yates, který původně studoval politiku, anglickou literaturu a sociologii, po filmové škole sbíral zkušenosti hlavně v televizi BBC. Za televizní film Dívka v kavárně obdržel cenu Emmy.