10 způsobů jak zvládat hnusné chování šéfa: Neoplácejte zub za zub a nenechte se vyprokovat
Je statisticky téměř nevyhnutelné, že v nějakém momentě kariéry budete mít šéfa, který se bude chovat naprosto nevhodně. Zde je pár triků, jak ho zvládat.
- Neoplácejte stejnou mincí. Jakkoliv jste v pokušení, zachovejte klid. Šéf řve, kope do židlí a nadává všem včetně vás. Vaše profesionalita zapůsobí na všechny, kdo situaci sledují. Mezi nimi může být i šéf vašeho šéfa. Vhodné je aplikovat metodu porouchané gramofonové desky: „Pane řediteli, problém zcela jistě uspokojivě vyřešíme.“
- Zapisujte si své pracovní úspěchy. V případě, že vás hnusný šéf vyhodí, budete je mít zadokumentované. Dobré je uchovávat si poznámky mimo pracovní počítač, od kterého vás v cuku letu odstřihnou. Jednoduše je třeba počítat s tím, že tento job není tím posledním.
- Mluvte o své práci měřitelným způsobem. Jestli děláte na call centru, neříkejte: “Odpovídám na telefonáty okamžitě.“, nýbrž „Na 80 procent volání odpovím po druhém zazvonění.“ Šéf nemůže jen tak prohlásit, že děláte svoji práci špatně.
- Nenechte se vyprovokovat. Pokud vás něčím boss neprávem neskutečně naštval, neříkejte mu / jí, že je idiot, ale že se chová jako idiot. Dáváte si tak navzájem šanci si ještě dát šanci. A v tom je někdy rozdíl mezi setrváním a vyhazovem.
- Trvejte na nastavení kritérií pro hodnocení vaší práce. Pokud jsou stanovena pravidla, bavte se o jejich plnění, nikoliv o pocitech. Příklad z call centra: „Podle nařízení mám zodpovědět x volání za x minut a to jsem provedl / a. Máte k tomu nějaké konkrétní připomínky?“.
- Buďte ve firmě sociálně aktivní. Zapojujte se do různých aktivit i mimopracovních. Budete tak mít v případě sporu možná nečekanou tichou podporu. Také vám aktivita pomůže rozšířit okruh známých pro případ hledání nového uplatnění, třeba ve stejné firmě. (známí v ČR jsou super důležití, že)
- Přiznejte svou chybu. Co když měl šéf pravdu a vy ne? Nahlas mu to řekněte před ostatními. Budete za superhrdinu. A jestli není šéfík úplný sociopat, ocení vaši pokornou sebereflexi.
- Poučte se z krizového vývoje. Proč šéf reagoval tak, jak reagoval? Nestartuje vždy stejně na podobné podněty? Co ho dráždí? Zamyslete se a příště nemačkejte jeho špatný knoflík.
- Berte to s humorem (někdy to fakt nejde, ok). Udělejte si s kolegy excelovskou tabulku, která tipuje, kdy bude šéf zase v ráži. Kdo to odhadne nejpřesněji, vyhrává dort z černého fondu.
- Buďte opatrní s kritikou. V debatě se šéfem vašeho šéfa si uvědomte, že si ho možná na vrcholové místo vybral. Je lepší si vybrat nějakou šéfovu pozitivní vlastnost a podtrhnout její kladný význam pro celou společnost. Negativismus se nevyplácí, respektive ho uvidíte na výplatní pásce.