S Madonnou ve filmu
„Ševče, drž se svého kopyta,“ říká jedno lidové rčení. Madonna je ale švec-nezmar, který zkouší všechno, co je po ruce – od psaní knih pro děti až k pochybné profesionální adopci. U filmu to tahle provokatérka pokouší od poloviny 80. let a nedávno zasedla i na režisérskou stoličku. Madonně je zkrátka občas její dílna malá a potřebuje si od „kopyt“ odskočit i jinam. Podívejme se na její hereckou kariéru, která je lemována spíše „koblihami“ než cenami...
Není pravda, že by Madonna neměla žádná ocenění. Zlatých malin, které si ale obyčejně jejich držitelé za rámeček nedávají, má na rozdávání – celkem sedmkrát obdržela cenu za nejhorší herecký výkon, včetně honosně znějícího titulu nejhorší herečka století z roku 2000.
Prohra na celé čáře
Začínala ještě v době, kdy ji nikdo neznal. Některé filmy se naštěstí už ztratily v propadlišti dějin, ale i tak se Madonna dokázala ve filmové branži poměrně prosadit. A to přesto, že každý její film v kinech propadl na celé čáře.
V roce 1986 například natočila ambiciózní Šanghajské překvapení se svým tehdejším manželem Seanem Pennem. Film, který stál sedmnáct miliónů, na sebe v kinech vydělal pouhé dva. Jestliže jako popová ikona prodávala miliony desek, ukazovalo se, že filmové plátno zase tak neučarovala.
Madonna se ale snažila dál, i když většinou volila projekty pochybných kvalit. Mezi ty slušnější se ještě řadí role v komiksovém Dicku Tracym, cameo ve filmu Stíny a mlha Woodyho Allena nebo role po boku Toma Hankse a Geeny Davisové ve Velkém vítězství Penny Marshallové. Naopak mezi nejhorší filmy patří Tělo jako důkaz – laciná kopie Základního instinktu, která se hodlala přiživit na jeho úspěchu, přišla do kin o rok později. Madonna sice předvedla své dva pěkné důkazy, ale kritiku nepřesvědčila a film opět zaslouženě propadl i u diváků.
Větší průšvih už snad zaznamenala jen podivnost z nedávné doby jménem Trosečníci v režii jejího dnes už exmanžela Guye Ritchieho (Sbal prachy a vypadni, Podfu(c)k), který zřejmě na moment zapomněl myslet mozkem a přepnul na jiné orgány. Film totálně ztroskotal. Ritchieho kariéra dostala tehdy zaslouženou ránu do slabin od kritiky a vrátila ho zpátky na zem. A to spolupráce manželů vlastně nezačala vůbec špatně – ostatně podívejte se sami na reklamní krátký film firmy BMW ze série The Hire, ve kterém si Madonna udělala sama ze sebe trochu legraci.
Madonna šla vždycky štěstí naproti. I přesto, že o roli v Casinu Martina Scorseseho jevila velký zájem, přebrala jí ji na poslední chvíli Sharon Stone. Podobně ztroskotaly i Madonniny snahy o roli Fridy Kalo, která nakonec skončila u Salmy Hayek.
Nejsvětlejším místem její kariéry tak nadále zůstává Eva Perónová ve filmové verzi muzikálu Evita, za kterou obdržela Zlatý Glóbus. Zpěvačka roli dostala poté, co napsala osobní čtyřstránkový dopis režisérovi Alanu Parkerovi, ve kterém vylíčila, proč právě ona by měla roli dostat.
Krátký film Star ze série The Hire
http://www.youtube.com/watch?v=8347U4vrKuI
Madonna se ale nevzdává, k filmu ji pořád něco táhne. Naposledy usedla za režisérskou stoličku a svým debutem Filth and Wisdom (v hlavní roli s frontmanem Gogol BordelloEugenem Hutzem) si znovu naběhla. „Pokud zůstaneme čistě u technických kvalit, profesionálnější filmy dělají tisíckrát za den desetileté děti v obyčejném iMovie,“ napsal o snímku kritik Anthony Lane z New Yorkeru.
To nezní úplně jako něco, co by si chtěla Madonna vylepit na obal DVD, co myslíte?