V Zakázaném uvolnění se sahá na dno trapnosti
Nový film Jana Hřebejka Zakázané uvolnění působí jako nenápaditě předělaná divadelní hra, ve které si postavy v rámci svých rolí postupně sahají na dno trapnosti. Řada scén je navíc tak bezzubá, že vůbec nerozumíte tomu, jak to, že se do filmu dostaly. Snímek drží nad vodou jen slušné herecké výkony.
Zakázané uvolnění není dobrý film. Je docela možné, že jeho divadelní předloha se povedla, ale na to, aby původně divadelní látka ožila a získala smysl i na filmovém plátně, toho nabízí málo. Divadelnost ze snímku přímo čiší, a bohužel otravným způsobem.
Děj novinky režiséra Jana Hřebejka se točí kolem trojice žen – nevěsty (Zuzana Stavná), svědkyně ženicha (Hana Vagnerová), která nevěstu ze svatby „unesla“, a barmanky (Jana Stryková) jedné bohem zapomenuté hospody, u níž obě ženy naleznou útočiště. Kromě drobných vsuvek v podobě svatebních flashbacků a oproti původní hře drobně rozehrané „mužské“ linky s ženichem (Ondřej Sokol) jde v podstatě o základní nastavení pro celý film. Uzavřený v jednom prostoru, s dialogovými listinami rozdanými mezi tři herečky, z nichž každá si v rámci svých rolí minimálně jednou sáhne na samé dno trapnosti.
Písničku k filmu Zakázané uvolnění složil Michal Hrůza. Povedla se, na rozdíl od filmu
Říkám v rámci rolí, protože ústřední trio není samo o sobě vůbec špatně vybrané a jeho interakce tu a tam něco hodí. Nejlépe z toho vychází barmanka Jany Strykové, která je alespoň trochu nad věcí a může si dovolit nezúčastněné komentáře. O poznání hůře se daří nevěstě v podání Zuzany Stavné, jejíž poloha naprosté blbky, která v jednom kuse bulí a vzlyká, je k nevydržení. Jediná Hana Vagnerová jako by měla doopravdy co hrát a má tu velmi pěkné momenty, v nichž přes filmovou režii prokoukne na plátno na chvíli něco, čeho na divadelních prknech nikdy nedocílíte.
Momentů, v nichž se režisér Jan Hřebejk podobně blýskne, je ale ve filmu trestuhodně málo. Jako kdyby se spíš dostal do vleku přejímané látky než že by ji po svém uchopil a zajímavě překlopil do filmového formátu. To všechno ale zřejmě pramení už ze scénáře Petra Kolečka, jenž – soudě podle mnoha dialogů – místo adaptace zvolil transfer originálu blížící se poměru 1:1.
Zatímco dialogy dost často odhalují v Kolečkovi zajímavého autora s citem pro humor, filmová bezzubost scén a jejich naprostá vyumělkovanost natolik bije do očí, že nerozumíte tomu, proč se vůbec do filmu dostaly. Řeč je teď především o bizarní lesbické scéně, která nefunguje ani na tom nejzákladnějším levelu. Měla raději zůstat ležet na zemi ve střižně.
Zakázané uvolnění
ČR, komedie, 77 minut
Režie: Jan Hřebejk
Scénář: Per Kolečko
Hrají: Jana Stryková, Hana Vagnerová, Zuzana Stavná, Ondřej Sokol, Tomáš Jeřábek, Igor Orozovič
Premiéra v ČR: 5. 6. 2014