Podporuje hlasitá hudba volbu jídla?
Hlučné restaurace jsou zdrojem neustálých stížností, ale jak se ukazuje, nejsou to jen uši strávníků, kdo může utrpět škodu - v sázce je také jejich štíhlá linie. Nová studie totiž zjistila, že když hraje v restauraci hlasitější hudba, zákazníci jsou náchylnější vybrat si nezdravé jídlo.
Profesor marketingu Jihofloridské univerzity Dipayan Biswas provedl svou studii v kavárně ve Stockholmu. Několik dní tam hrála nepřetržitá smyčka hudby různých žánrů a její intenzita se v různých časech střídala mezi 55 decibely a 70 decibely. Vědec zjistil, že když byla hudba hlasitější, o 20 procent více zákazníků si objednalo něco podstatně nezdravějšího než ti, kteří se přišli najíst v době, kdy hudba hrála tišeji. Tišší hudba je uklidňující, zatímco hlasitější hudba nás vybudí. „Je prokázáno, že vysoká hlasitost hudby přímo ovlivňuje srdeční tep a vzrušivost,“ uvádí studie, z které cituje list The Washington Post.
Pivo nebo tři
A hudba ovlivňuje také naše rozhodování. Při uklidňujících tónech příjemného džezu lépe funguje sebeovládání a lépe se rozhodujeme o tom, jaké jídlo pro nás bude lepší. Ovšem při vzrušení z hlasité rockové hudby si chceme dát kus masa se sýrem v housce a hromadu hranolků jako přílohu a pivo… nebo tři. I když je tato studie nová, jen posiluje to, co majitelé restaurací už nějakou dobu vědí: vytvořit správnou atmosféru je pro podnik naprosto zásadní.
„Hudba vytváří pozitivní pocit. Rozechvěje vám tělo,“ říká majitel a šéfkuchař burgerové restaurace Lucky Buns ve Washingtonu Alex McCoy a doplňuje: „A čím silnější zážitek, tím víc začne mozek šílet. A člověk chce nakupovat, chce jíst, chce se seznamovat.“ McCoy nabízí burgery a sendviče se smaženým kuřetem a podle řady hodnocení patří mezi nejlepší ve městě. Obvyklé komentáře na internetovém serveru Yelp znějí: „Je tu zatracený rachot, ale stojí to za to.“
Obvykle pouští na plné pecky eurodisko, poprock nebo reggae a nechává tóny a basy pulzovat celou restaurací tak, aby se hosté mohli v hudbě doslova ztratit. McCoy říká, že nikdy neporovnával prodej v závislosti na intenzitě hudby. Ovšem čtyři přílohové saláty, které má na jídelním lístku, ani možnost objednat si kterýkoli burger na salátovém lůžku namísto v housce, rozhodně nepatří mezi bestsellery restaurace. Mezi zákazníky vedou takové položky jako burgery servírované se slaninovým džemem a sýrem gouda, anebo smažené kuře s nakládanou zeleninou a omáčkou Sriracha.