Jak správně sedět na motorce?

mim

Nechte vršek těla a hlavně ruce s lokty úplně uvolněné a snažte se motorku řídit spíš přenášením váhy než silou pomocí rukou. Je to bezpečnější a pohodlnější. Nebudete zbytečně plýtvat energií a motorka bude stabilnější.

Jak na zatáčku

Lehce si vysedněte (asi tak na půl zadku) do vnitřku zatáčky. Někdo preferuje sedět úplně vzadu, jinému naopak vyhovuje naplácnutí na nádrž – obojí je při normálním ježdění správně, dělejte to hlavně tak, abyste neměli pocit jakéhokoliv omezování a nebyli jste v křeči. Správné přenesení váhy pomůže projet zatáčku svižně a bezpečně. Všechno závisí na rychlosti, kterou jedete. Při klidné turistické jízdě nemá cenu do zatáček vysedat, ale bude stačit pracovat s horní polovinou těla. Skloňte hlavu do míst, jako kdybyste se snažili dát pusu svému vnitřnímu zrcátku. Držte ji uvolněnou a natočenou tak, abyste mohli správně směřovat svůj pohled. Je chybu hlavu rovnat tak, aby byla rovnoběžná s horizontem. Nechte ji přirozeně lehce „spadnout“ do zatáčky – pomůže vám to při zatočení.

Brzdíme a rozjíždíme se

Nedržte řídítka křečovitě, při brzdění se do řídítek nezapírejte, ztratíte tím cit na ovládání páček. Ty ovládejte tolika prsty, kolik vám bude vyhovovat (nikdy ne ale všemi prsty), doporučujeme používat dva, pomáhá to citlivěji dávkovat a budete mít stále oporu v řídítkách. Při prudším rozjezdu se nezapírejte toporně do stupaček, motorka by se mohla naklonit, tedy začít zatáčet.

Nohy na stupačkách

V zatáčkách je nutné mít špičky na stupačkách, jinak se zbytečně omezujete v náklonu, a to může být nebezpečné – polopaticky řečeno, mohlo by vám to i ubrousit špičku boty nebo dokonce „vzít“ nohu pod stupačku! Uprostřed nohy navíc není žádný cit, takže se opírejte v místech, kde končí prsty u nohou.

Koleno na zemi

Mít koleno na zemi je skvělý pocit, ale tato technika jízdy patří hlavně na závodní okruh. Uvědomte si, že dřít kolenem o asfalt vás nezrychlí. Funguje jen jako indikátor naklonění motorky. Abyste si dali koleno, musíte jet rychle a sedět na motorce ve správné pozici. Také vás ve volném pohybu nesmí nijak omezovat kombinéza!

koleno_.jpg

Různé motorky, různé pozice

Jízdní pozice se liší dle druhů motorek:

Sportovní

Nejvíc váhy na rukách, hodně pokrčená kolena, v zatáčkách se při rychlé jízdě vysedá, sedadlo pro spolujezdce nemá prakticky žádný komfort, pasažér výrazně mění těžiště!

sportovni_motorka_.jpg

Naháče

Váha rozložená do tří bodů (ruce, zadek, stupačky), tyto motorky jsou pohodlné, ale jezdci musí překonávat odpor vzduchu, vysedání je při rychlejší jízdě vhodné.

nahac_.jpg

Cestovní, enduro

Uvolněná pozice, vysoká ochrana před povětrnostními vlivy; vyšší váha stroje se projeví při zastavení a manipulaci na menším prostoru, vysedat není potřeba.

cestovni_enduro_.jpg

Choppery

Trpí bederní páteř, jezdec je kolmo k sedlu, veškeré nárazy se přenášejí do jeho zad, vysedání není vhodné, některé modely mají velice malý sedák pro spolujezdce.

chopper_.jpg

Skútry

Na skútrech se sedí vzpřímeně, motorky tolik neovládáte koleny (nejsou zde zapřené do nádrže). Díky vztyčené hlavě máte dobrý přehled nad provozem a lehce se zde manipuluje v klidu nižší rychlosti díky nižší váze stroje.

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Projekt Dopravní jednička

Projekt Dopravní jednička