Čeští lvi mají novou sošku, jejím autorem je Plesl

mim

Jubilejní 25. ročník Českého lva přinese novinku v podobě nové sošky ocenění. Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) se vrací ke spolupráci se sklárnou Rückl, která byla dlouholetým partnerem Českého lva.

Křišťálové sošky se v nižborské sklárně odlévaly mezi lety 2001 a 2012. Autorem nové sošky je designér a umělecký ředitel sklárny Rony Plesl, který se při jejím navrhování inspiroval poetikou Josefa Lady a tvaroslovím českého kubismu se záměrem vytvořit lva vstřícného a milého.

Pro 25. Českého lva vznikne 40 kusů křišťálové trofeje, 37 z nich může najít během slavnostního ceremoniálu 10. března 2018 v Rudolfinu svého majitele a 3 jsou rezervní. „K příležitosti výročí 25 let Českého lva představujeme novou sošku ocenění. Ta se skládá ze dvou částí; horní části v podobě lva a spodní části, kterou tvoří podstavec. Díky ruční výrobě podstavce je každý kus sošky originál,“ říká Ivo Mathé, prezident ČFTA.

Výtvarné zpracování sošky vychází z estetiky české brusičské tradice. „Hřívu lva zdobí typ brusu špičtajn a podstavec hvězdy,“ vysvětluje Plesl.

Jeden křišťálový lev váží přesně 2 kg a je vysoký téměř 28 cm i s podstavcem. Výroba jedné sošky od vylisování po lepení může trvat 3 dny.

Celková doba výroby se však odvíjí od počtu vyráběných kusů, a tak výroba například 30 sošek může trvat až měsíc. Trofej se vyrábí zcela jinou technologií, než tomu bylo doposud.

Do kovové, několikadílné formy se lev lisuje za užití tzv. lisostřiku, velice precizního druhu lisu. Po dokončení lisování se soška chladí zhruba jeden den a následně se brousí a leští.

Podstavec se vyrábí ručně na píšťale a ručně se také vytáčí plný tvar do kovové formy. Poté se podstavec podobně jako soška lva ručně brousí a leští. Lev a podstavec se k sobě lepí za studena speciálním lepidlem.