Jak Usher kombinoval až překombinoval

Jana-Moravcova

Zpěvák a producent Usher je už roky synonymem mazlivého R´n´B. Poslední dobou ale trošku blbne. Nejenže na novinku Raymond v. Raymond za mikrofon i k mixážnímu pultu pozval řadu slavných kolegů, navíc už od Vánoc posouval oficiální datum vydání desky. Zase o tolik jsme ale nepřišli. Usher totiž desku překombinoval jako pejsek s kočičkou jejich dort.

Řekněme to hned na začátku. Nová deska Ushera Raymond v. Raymond se moc nepovedla.
Může za to mimo jiné zdlouhavé posouvání termínu vydání kvůli neustálým změnám a obměnám, které nakonec, zdá se, byly spíš ke škodě než prospěchu.
Nejprve Usher měnil název, který se nakonec ustálil na jménu, jenž má zpěvák jako druhé v občance. Raymond ale stojí proti jinému Raymondovi. Že by se nám Usher snažil představit dvě stránky své osobnosti? Jedna se snaží prodat nějaký ten Ushermilion cédéček s úspěšným konceptem z let minulých, ta druhá kombinuje až hrůza.
A co že to Usher všechno uvařil?

Zábava vs. Nuda
Část desky tvoří klasické usherovky, příjemné, skoro až soulové skladby.
Hned ze začátku je reprezentuje Hey Daddy (Daddy´s Home) a There Goes My Baby. Chvílemi nás zase Usher bere na barevnou hudební pouť; mezi kousky, které vyloženě baví, patří díky své rozmanitosti She Don´t Know i sametová klavírovka Foolin´Around, říznutá bláznivou zamilovaností. Naopak naprosto postradatelná je třeba napůl diskotéková napůl fotbalová OMG, stejně jako všechny pokusy o třeskutou modernu s použitím dunových disko beatů tak, jak je slyšíme v So Many Girls.
Většina zbylých skladeb zapadá někam mezi hip hop a R´n´B, které se tvůrčí team snažil ozvláštnit tu zajímavým rytmem, tu elektronikou. Nevzniklo z nich nic, co by člověka na první poslech nadchlo. Na rozdíl od úvodní skladby Monstar, která se pozvolna rozjíždí a slibuje rajcovní taneční pecku ve stylu popovějších skladeb Prince.

Poslechněte si ukázku z Daddy (Daddy´s Home)
Poslechněte si ukázku z There Goes My Baby

Usher ale novinkou žije. Jeho stránka na Myspace je vybarvená ve stylu Raymond v. Raymond, aktuální deskou doslova hraje i jeho oficiální web. Ostatně aby nehrál. Zpěvák totiž nešetřil ani na produkci. Kromě jeho maličkosti se na přípravě desky podíleli třeba i The Neptunes nebo RedOne, ovšem pod hlavičkou toho nejvyššího, kterým je Jermaine Dupri (mrštný chlapík, jenž táhl na vrchol Mariah Carey nebo Destiny´s Child).
Za mikrofon pak Usher pozval snad všechny vlivné lidi z branže. Sexy stránku videoklipu k singlu Lil Freak, stejně jako jediný ženský hlas na desce, má na svědomí Nicki Minaj (objevila se i na nepovedené desce Rebirth Lil Waynea). Kromě ní si s Usherem zanotoval i hodně vytížený raper Ludacris (kanadské hvězdičce Justinu Bieberovi hostoval v hitovce Baby, tady se představil v pozitivní skladbě plné žesťů She Don´t Know.) Dominantním mužem ale ve všech čtrnácti skladbách naštěstí zůstává melodický Usher. Nic na tom nezmění ani pokusy rappera Will.I.AmaBlack Eyed Peas v OMG, ani kovaný hiphoper T.I. ve skladbě Guilty.

Poslechněte si ukázku z OMG

Že méně je někdy více, platí ale u desky Raymond vs. Raymond snad trojnásob. Zpěvák měl namísto kombinování raději seškrtat tracklist. Čtrnáct skladeb je příliš velké sousto, zvláště když tracky nedokáže sladit do stylového a hlavně zábavného celku.
Až na výjimky tak album působí mdle a nezáživně. Jako když se příliš dlouho vezete v povlovném tobogánu, který vás na konci vyplivne do vlažného bazénku.

Usher – Raymond v. Raymond
Vydavatelství:
Sony Music
Celkový čas: 57:59
Seznam skladeb:Monstar, Hey Daddy (Daddy´s Home), There Goes My Baby, Lil Freak, She Don´t Know, OMG, Marc vs. Venus, Pro Lover, Foolin´Around, Papers, So Many Girls, Guilty, Okay, Making Love (Into The Night)

Témata:, ,